Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-23, 12:34
  #1
Medlem
Qwertyzs avatar
Det debatteras flitigt om vilken partigrupp SD ska ansluta sig till efter valet. Denna tråd är ämnad för att diskutera troliga scenarion avseende partigruppsval och övrigt som är av relevans. För att starta en partigrupp krävs det minst 25 ledamöter från minst sju länder. Att tillhöra en grupp i EU-parlamentet är fördelaktigt ur många perspektiv. Ytterst handlar det om att partier som tillhör en grupp får mer talartid samt får större inflytande över lagstiftningsprocessen. Det ska även ge en del ekonomiska fördelar som jag har förstått det.

Troliga scenarion för SD som jag ser det:

Alternativ 1: Stå grupplösa. Bli politiska vildar och således få mindre inflytande. SD slipper däremot "guilt-by-association" av svenska medier, vilket kan vara positivt inför riksdagsvalet.

Alternativ 2: Ansluta sig till EFD (Gruppen Frihet och demokrati i Europa, http://sv.wikipedia.org/wiki/Gruppen...krati_i_Europa).

Innehåller idag diverse EU-kritiska partier. Mest kända för oss svenskar är nog UKIP, Dansk Folkeparti, Sannfinländarna och Lega Nord. Även partier som Enade Polen, Slovakiska nationalistpartiet, Rörelsen för Frankrike med fler finns i den gruppen idag.

Nigel Farage (UKIP) har sagt att han inte kan tänka sig att samarbeta med Front National. Liknande uttalanden har kommit från Dansk Folkeparti. Jag ser dock vissa risker med det här samarbetet. Nigel Farage är förvisso karismatisk och det finns en del roliga klipp med honom från Youtube. (https://www.youtube.com/watch?v=HhGNoZfvRoA) UKIP ser även ut att bli det största partiet i Storbritannien, vilket kan ge gruppen en viss legitimitet. Många i Sverige tänker nog att Storbritannien inte är särskilt annorlunda än Sverige och att om UKIP är det största partiet där så blir det svårt att kalla dem för extremister och dylikt. Däremot upplevs UKIP, enligt mig, som ett parti styrt av enbart en man, nämligen frontfiguren Nigel Farage. Faller han - faller partiet. Särskilt samarbetsvillig verkar han inte heller vara. Även Dansk Folkeparti förutspås bli det största danska partiet i EU-valet enligt opinionsundersökningarna kan tilläggas. (http://www.electio2014.eu/sv/pollsandscenarios/polls)

Alternativ 3: Gå med i den grupp som Front National planerar att skapa. Troliga partier i den gruppen består förmodligen av:

Sverigedemokraterna (Sverige, nationalister / socialkonservativa)
Front National (Frankrike, nationalister / socialkonservativa)
Freiheitliche Partei Österreichs (Österrike, nationalkonservativa)
Vlaams Belang (Belgien, konservativa / (flamländska) nationalister)
Partij voor de Vrijheid (Nederländerna, liberalkonservativa)

Partier som är helt uteslutna är Gyllene Gryning och Jobbik som jag har förstått det eftersom Marine Le Pen anser att det är extremistpartier. Det är möjligt att även fler partier som jag inte kan namnet på är uteslutna pg.a. extremism. Vilket jag personligen anser vara bra.

Det som kvarstår blir då Sannfinländarna, Lega Nord, Dansk Folkeparti, UKIP och Fidesz. Om jag nu inte glömt något parti. Något av dessa partier lär inte vara helt omöjliga att få med i den nya eventuella EU-kritiska / konservativa / nationalistiska gruppen. Långsiktigt tror jag faktiskt att denna konstellation är bättre för SD, eftersom jag tror att gruppen arbetar mer långsiktigt. Detta trots att jag personligen egentligen anser att vissa frågor som exempelvis Front National driver (synen på homoäktenskap) inte är något jag stödjer. Men jag har förstått att det är ett annat politiskt klimat i Frankrike och att den politiska kulturen påverkar politiken. Inte heller Geert Wilders nästan fanatiska fokus på islam är särskilt tilltalande, även om jag naturligtvis anser att en sund kritik mot alla religioner är nödvändigt. Kanske är islamkritiken det mest akuta eftersom det är den enda religion som kraftigt ökar i Europa.

I huvudsak är det trots allt viktigast att komma överens om vissa grundläggande frågor inom gruppen och förhoppningsvis låta partiskillnaderna vara en nationell angelägenhet. De gemensamma frågorna består naturligtvis av nationalism, EU-kritik och invandringskritik.

http://www.svtplay.se/klipp/2068040/...s-partigrupper

Diskutera! Vad ser ni som det troligaste scenariot? Vad hoppas ni på?
Citera
2014-05-23, 12:38
  #2
Medlem
Qwertyzs avatar
Det finns idag en partigrupp som Vänsterpartiet samarbetar med som, trots extremistiska partier, inte har fått någon vidare medial uppmärksamhet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Europea...dic_Green_Left

Gruppen innehåller partier som:

Communist Party of Bohemia and Moravia, French Communist Party, Communist Party of Réunion, Communist Party of Greece, Portuguese Communist Party samt Communist Party of Spain.
Citera
2014-05-23, 13:18
  #3
Medlem
Qwertyzs avatar
Redan idag har SDU samarbete med FN, FPÖ och Vlaams Belang. (https://www.youtube.com/watch?v=cMdFxlulLA0 / https://www.youtube.com/watch?v=eoenFyaRpcM)

Det är med andra ord inte särskilt orimligt att även moderpartiet inleder samarbete med samma partier som ungdomsförbundet, även om det är möjligt att moderpartiet agerar annorlunda.

Jag tror att den främsta anledningen till att SD inte har velat berätta vilken grupp de ska samarbeta med handlar främst handlar om att SD vill så att säga undvika en "debatt om debatten". Hade det klargjorts redan innan valet hade medierna slagit på stora trumman och därför hade hela debatten handlat om diverse uttalanden tagna ur sin kontext från de andra partiernas representanter. Ingen hade kunnat försvara uttalandena eller veta vad som egentligen har sagts. Exempelvis som när aftonbladet igår försökte få det till att Jean-Marie Le Pen (Marine Le Pens pappa) ville stoppa invandringen med ebolaviruset, vilket är helt felaktigt.

Här ger Marine Le Pen sin syn på Nigel Farage och eventuellt samarbete:

https://www.youtube.com/watch?featur...&v=83NsHR5-0-Y

Citat: I am above personal considerations and any harm people try to inflict on us. My concern is the interests of the European people. My arms will be open as long it's in the interest of the European people for us to join together in a common project to fight the European union.
Citera
2014-05-23, 14:18
  #4
Medlem
Nortexiuss avatar
ECR: Brittiska Torys, Flamländska N-VA, Tyska AFD, Polska Lag och Rättvisa, Lettiska Nationella Alliansen, Tjeckiska ODS/Medborgardemokraterna och något annat parti från Litauen.

EFD: Brittiska UKIP, Italienska 5-stjärnerörelsen, Franska EU-kritikern Nicolas-Dupont-Aignan, Grekiska självständiga greker, Holländska SGP

EAF: Franska Front National, Holländska PVV, Österrikiska FPÖ, Italienska Lega Nord, Flamländska Vlaams Belang, Slovakiska SNS och Tjeckiska USVIT

Det ryktas om att Sannfinländarna och Dansk Folkeparti kommer lämna EFD-gruppen för att gå med i de brittiska konservativas ECR-grupp vilket kommer öppna upp för ett potentiellt SD-medlemskap i EFD-gruppen med Nigel Farage.
Citera
2014-05-23, 14:31
  #5
Medlem
Qwertyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
ECR: Brittiska Torys, Flamländska N-VA, Tyska AFD, Polska Lag och Rättvisa, Lettiska Nationella Alliansen, Tjeckiska ODS/Medborgardemokraterna och något annat parti från Litauen.

EFD: Brittiska UKIP, Italienska 5-stjärnerörelsen, Franska EU-kritikern Nicolas-Dupont-Aignan, Grekiska självständiga greker, Holländska SGP

EAF: Franska Front National, Holländska PVV, Österrikiska FPÖ, Italienska Lega Nord, Flamländska Vlaams Belang, Slovakiska SNS och Tjeckiska USVIT

Det ryktas om att Sannfinländarna och Dansk Folkeparti kommer lämna EFD-gruppen för att gå med i de brittiska konservativas ECR-grupp vilket kommer öppna upp för ett potentiellt SD-medlemskap i EFD-gruppen med Nigel Farage.

Önskar du helst att SD går med i EFD? Om nu Dansk Folkeparti väljer att gå till en annan grupp så bedömer jag det som troligt att även SD överväger att göra det. Dansk Folkeparti är ju som bekant SD:s systerparti. De har betonat flera gånger i EU-debatten är det är Dansk Folkeparti de helst vill samarbete med.
Citera
2014-05-23, 14:44
  #6
Avstängd
Jag hoppas på grupp 2 och jag har faktiskt inte så mycket till övers för sdu.

Blondie har gjort bort sig med sina anti-marockanska kommentarer.
__________________
Senast redigerad av Lavezzi92 2014-05-23 kl. 14:47.
Citera
2014-05-23, 14:49
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
Det ryktas om att Sannfinländarna och Dansk Folkeparti kommer lämna EFD-gruppen för att gå med i de brittiska konservativas ECR-grupp vilket kommer öppna upp för ett potentiellt SD-medlemskap i EFD-gruppen med Nigel Farage.

Vet du varför partierna skulle byta grupp?
Citera
2014-05-23, 14:53
  #8
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavezzi92
Jag hoppas på grupp 2 och jag har faktiskt inte så mycket till övers för sdu.

Blondie har gjort bort sig med sina anti-marockanska kommentarer.

Sd bör vara med och grunda en ny grupp 3 med FN

Tuppkammen har växt så mycket på estradören Farage och svärmorsdrömmen Messerschmitt från Danskt Folkeparti att Sd om de ens får vara med kommer bli slagpåsar och utfyllnad.

Sd behöver EFD mer än vad EFD behöver Sd.

Bättre då att grunda en ny grupp med FN och vara en av grundarna och tillsammans utforma regler, arbetsordning och på lika villkor köra igång.

FN och deras tilltänkta partners behöver desperat parlamentsledamöter från 7 länder och minst 25 st för att kunna bilda en grupp.

De behöver Sd - Sd behöver dem.

Får Sd 2 mandat så är deras förhandlingläge utmärkt.
Citera
2014-05-23, 15:12
  #9
Medlem
Nortexiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyz
Önskar du helst att SD går med i EFD? Om nu Dansk Folkeparti väljer att gå till en annan grupp så bedömer jag det som troligt att även SD överväger att göra det. Dansk Folkeparti är ju som bekant SD:s systerparti. De har betonat flera gånger i EU-debatten är det är Dansk Folkeparti de helst vill samarbete med.

Jag skulle helst önska en supergrupp som består av alla partierna i både EFD och EAF. En sån grupp skulle bli 3:e störst i EU-parlamentet och bestå av UKIP, FN, 5-stjärnerörelsen, PVV, FPÖ, SD, DF, Sannfinländarna, Vlaams Belang osv, men eftersom UKIP, DF och Sannfinländarna motsätter sig en sådan grupp ser jag helst att SD går med i EAF. Ifall UKIPs grupp kollapsar och inte får nog med medlemmar kan det öppna upp för en potentiell supergrupp.

Angående SDs snack om att de står nära DF så kan det kanske vara sant rent ideologiskt men när det gäller taktik och maktspelet i EU-parlamentet så är chansen att SD kommer vara med i samma grupp som DF ungefär 0%. DF betraktas som mycket mer "rumsrent" ute i Europa eftersom de har haft ett regeringssamarbete med de danska borgerliga och ligger på 20-25% i nuvarande opinionsmätningar.



Citat:
Ursprungligen postat av Lavezzi92
Vet du varför partierna skulle byta grupp?


Orsaken till att DF och Sannfinländarna vill vara i samma partigrupp som de brittiska konservativa som i nuläget har regeringsmakten i England är för att de 2 partierna själva vill komma in i en regering i deras respektive länder efter nästa parlamentsval. Deras medverkan i ECR-gruppen kommer alltså att "legitimera" dessa partier i deras hemländer och göra de mer regeringsdugliga för deras respektive etablissemang än att samarbeta med den uppblåsta demagogen Farage som har 0 platser i det brittiska parlamentet.
Citera
2014-05-23, 18:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyz
Nigel Farage (UKIP) har sagt att han inte kan tänka sig att samarbeta med Front National.
Jag läste att han har backat på den punkten, och vill samarbeta med FN.
Citera
2014-05-23, 18:54
  #11
Medlem
8711s avatar
Jag vill se samarbete med Front National, det verkar vara en bra rörelse
Citera
2014-05-23, 19:04
  #12
Medlem
Min grundsyn på det här med "att få stå till svars" i svensk media för vad FN eller något annat parti i Europa står för är följande:

Per definition är presumtiva SD-väljare sådana som inte litar på medias värdeomdömen - eller möjligen lurats att rösta på ett parti som i verkligheten inte är lika hårdfört och radikalt som man tror. De som tror på svensk medias bild av ett "fascistiskt-rasistiskt" SD kommer inte ändra uppfattning för att partiet samarbetar med "främlingsfientliga" Fronten.

De som å andra sidan inser att media givit en mycket vinklad och illasinnad bild av SD kommer vara snara att tro detsamma om FN. Tvärtom kan varje försök till guilt by association ge tillfälle att säga: "Vi Sverigedemokrater vet ju hur det är när journalister har en agenda och vill ge ett parti en ensidigt dålig framtoning - att man inte alltid kan lita på tidningarna är det väldigt många som förstått!"

För det är ju sant: Kvällspressens insinuanta utfrågare har själva ett förtroende bland allmänheten som knappt är tvåsiffrigt.

Vilken grupp som än väljs så kommer det ju finnas de mest hårresande exempel att ta till: Farages egna grupp är inte "rumsren" på något sätt - han fick stå till svars för någon italienare som tyckte att Breivik var föredömlig, t ex. Någon förtroendevald i hans eget UKIP hade twittrat om att omvända bögar under dödshot. Osv, osv, och så vidare.

Tydligen överlevde Nigel och UKIP dessa associationer och anklagelser (plus en uppsjö andra anklagelser från den illa sedda brittiska "eliten"), vilket bevisar att medias makt är ungefär så stor som man tillåter den vara. SD har byggt upp ett eget immunförsvar mot anklagelser som bara skulle få vila om FN eller DF skulle synas i sömmarna av svensk media.

Det är alltså "faran". Möjligheten är att associeras med det enda som betyder något i politik: Framgång, framåtrörelse och entusiasm. Om en formidabel och presentabel Marine Le Pen vill ta i Jimmie med tång (hon kommer samtidigt få ansvara för SD:s bagage), samtidigt som hon gör succé i Frankrike och ses i svenska TV-rutor med en skog viftande trikolorer kring sig - då kan den energin smitta av sig på SD.

Istället för guilt by association kan SD drabbas av success by association. Ett tamt, utslätat, med europeiska mått litet parti skulle i svensk media nämnas i samma andetag med ett parti med över 20% av väljarkåren, på väg att bli största parti i ett av Europas viktigaste länder.

Som jag ser det är alltså faran obetydlig (surprise: SD kommer att vara en måltavla ändå!) medan möjligheten att ses som en del av en oemotståndlig paneuropeisk nationalism kan ge det SD bäst behöver: energi och entusiasm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback