Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-23, 07:12
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Jag minns förra generationerna i 3D. Då var det inte upplösningen som var det viktiga inom grafik. Antal polygoner och att t ex få till händer som inte var klumpar var viktigt.
Man började smått prata om upplösning när ps3 o 360 kom, men det var långt ifrån det viktigaste.

Nu... verkar det vara upplösningen alla pratar om bara, som om grafiken per automatik blir snygg bara för att det är i 1080, men man hör aldrig folk diskutera själva stommen (polygoner, ljussättning osv.) utan bara "sminket", hur har det blivit så här?

Har vi nått en punkt där det inte går att trycka in fler polygoner och sfärer i modellerna?
Är det bara inom texturer vi kommer att se grafisk framgång numera?

Man hör ju heller aldrig utvecklarna skryta om hur många miljoner polygoner de har tryckt in i ansiktet på Wolfenstein-snubben tex utan det enda som kommer ut år att "det minsann ska vara 1080 med 60 fps.".

Lite trist, tycker jag.
Citera
2014-05-23, 07:41
  #2
Medlem
hakro807s avatar
Så sant, diskussionen har blivit fördummad. Många spel som släppts till PS3 och Xbox har nog många polygoner, den stora flaskhalsen sitter i texturerna. Men deras kvalitét och upplösningen har inget direkt samband.
Citera
2014-05-23, 23:51
  #3
Medlem
Nihennas avatar
Håller med.

Läste någonstans idag att det inte pratas så mycket om polygonantal och så längre för att vi har nått en sån gräns där "diminishing returns" uppkommer väldigt snabbt.

Inte så stor skillnad längre på det dubbla antalet polygoner nu för tiden som det var förr.

Ok, fine, men det finns ju fortfarande saker som är viktigare än texturer. Ljussättning och skuggor tycker jag är 100 gånger viktigare.
Citera
2015-06-11, 21:58
  #4
Medlem
Nihennas avatar
Jag vill bumpa denna tråden då jag känner att det inte blev någon direkt diskussion av detta.

Visst för att högre upplösning är trevligt, men jag har då hellre att en modell är mindre kantig än att texturen är lite mindre utsmetad.

Faktum är att jag anser att 720p är mer än god texturkvalitet. Fokusera på allt det andra istället, anser jag. Man ser fortfarande vissa fiender som har huvuden kantigare än en kinesisk rishatt .
Citera
2015-06-12, 17:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag vill bumpa denna tråden då jag känner att det inte blev någon direkt diskussion av detta.

Visst för att högre upplösning är trevligt, men jag har då hellre att en modell är mindre kantig än att texturen är lite mindre utsmetad.

Faktum är att jag anser att 720p är mer än god texturkvalitet. Fokusera på allt det andra istället, anser jag. Man ser fortfarande vissa fiender som har huvuden kantigare än en kinesisk rishatt .

Det känns som att människor börjar få några hjärnspöken bara angående detta. De ser saker som finns/inte finns på grund av vad de vet om spelet.

Typ, "Åh, det är inte 1080p, då kan jag inte spela!"
Citera
2015-06-14, 12:31
  #6
Medlem
Bonnatorps avatar
Nuflrtiden är man så van att det ska vara närapå perfekta kanter och till synes hörnfria cirklar att allt lägre bara blir jobbigt.
Har flera gånger reagerat och tänkt att det varit glapp i kabeln eller nåt när det bara varit flickvännens xbox 360 som ställt ner sig till 720p.

Att upplösningen ska vara minst full HD på allt större än bilteve är en självklarhet. Redan på 24" och uppåt får jag nästan samma hönsnätkänsla som i Oculus Rift DK1 om jag sänker till 720p. Kanske beror på att jag sitter fruktansvärt nära.
Realistiskt återgivna byggnader och vackert gräs i all ära, men det spelar ingen roll hur fint det är om man inte ser att Notre Dame är Notre Dame förrän på 50 meters avstånd.
När upplösningen är tillräckligt hög (runt 8k kanske) kommer kantutjämning i princip vara ett minne blott då man ändå omöjligen kommer se några ojämna kanter på vettigt avstånd från skärmen, och då sparar man in grafikprocessorkraft på den detaljen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback