Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-22, 15:22
  #1
Medlem
McFaps avatar
Skaffade för lite mer än ett år sen mySafety i ett år för att testa på vad det var.

Tyckte det var smidigt att bara ha ett nummer för att spärra allt man hade + att det ingick klisterlappar m.m man kunde sätta på insidan av plånbok etc.

Nu har det abonnemanget gått ut och jag fick en faktura för ca en månad sen på 495kr vilket visade sig vara ett förlängningserbjudande. Då jag inte vill förlänga mitt abonnemang så betalade jag den inte.

Sedan dess har två stycken påminnelser skickats ut, ingen pålagd avgift eller så, bara två påminnelser.

Nu undrar jag vad lagen egentligen säger om denna typ av fakturor.
Får de skicka ut två stycken påminnelser på ett ERBJUDANDE?

Då de liknar helt vanliga fakturor och det står väldigt löst i både första fakturan och i påminnelserna att det är just ett ERBJUDANDE känns de ju som att de försöker lura folk till att betala den, allra helst med deras påminnelser.

Tycker detta är ett väldigt fult sett att gå till väga för att försöka hålla kvar sina kunder.
Nästan så att jag skulle vilja kalla det bluffakturor!
Citera
2014-05-22, 15:31
  #2
Medlem
När du bestämt dig fär att kalla dom bluffakturor kan du återkomma.
Citera
2014-05-22, 15:54
  #3
Medlem
miikoss avatar
Generellt så brukar det stå i avtalat att men får behandla personuppgifterna för marknadsföringsändamål. Står det något om det?

Om det står i avtalet att man tillåter det, så kan man närsomhelst återkalla det medgivandet, genom att skriftligen meddela företagets personuppgiftsansvarige, om att man återkallar medgivandet. (PUL 11 §).
__________________
Senast redigerad av miikos 2014-05-22 kl. 16:00.
Citera
2014-05-22, 17:46
  #4
Medlem
Vad står det i villkoren om tjänsten? Oftast så fortsätter den efter bindningstiden om man inte hör av sig om annat. Är det frågan om negativ avtalsbindning kan du anmäla dem för det. När du läst villkoren och sett om det står att det blir ett löpande abonnemang eller om tjänsten upphör vid dess slut kan du få bättre svar. Står det att tjänsten skall ta slut är det bara att skicka tillbaka fakturorna med texten "bestrides i sin helhet" och kontakta deras kundtjänst. Går det inte bra med kundtjänsten så är det aktuellt att anmäla dem för negativ avtalsbindning.

Om det står att avtalet är löpande efter abonnemangets bindningstid gör företaget troligtvis inget fel.
Citera
2014-05-22, 20:36
  #5
Medlem
McFaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Generellt så brukar det stå i avtalat att men får behandla personuppgifterna för marknadsföringsändamål. Står det något om det?

Om det står i avtalet att man tillåter det, så kan man närsomhelst återkalla det medgivandet, genom att skriftligen meddela företagets personuppgiftsansvarige, om att man återkallar medgivandet. (PUL 11 §).

Ringde till konsumetverket och hörde mig för om de fick göra så.
Då sa hon att man kan ju absolut inte skicka påminnelser i form av faktura på något som är ett erbjudande.

Ringde då upp dom och frågade rent ut sagt "Vad fan håller ni på med?".
Han sa att det var ett erbjudande och ville man inte förlänga det skulle man bara borste från fakturan.

När man valde fakturafrågor i deras knappvalsmeny så sa en röst samma sak. Men ville i alla fall fråga personligen hur de kan hålla på som de gör.

När jag ställde frågan varför de då skickar påminnelser svarade han bara med "Så, nu har vi tagit bort dig ur systemet så nu ska det inte komma några fler".

Jag tackade och la på men kommer att driva frågan vidare via konsumentverket.

Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Vad står det i villkoren om tjänsten? Oftast så fortsätter den efter bindningstiden om man inte hör av sig om annat. Är det frågan om negativ avtalsbindning kan du anmäla dem för det. När du läst villkoren och sett om det står att det blir ett löpande abonnemang eller om tjänsten upphör vid dess slut kan du få bättre svar. Står det att tjänsten skall ta slut är det bara att skicka tillbaka fakturorna med texten "bestrides i sin helhet" och kontakta deras kundtjänst. Går det inte bra med kundtjänsten så är det aktuellt att anmäla dem för negativ avtalsbindning.

Om det står att avtalet är löpande efter abonnemangets bindningstid gör företaget troligtvis inget fel.

Se ovan.
Citera
2017-12-12, 09:47
  #6
Medlem
Bump.
Blev nyligen uppringd av mysafety, utan att tackat ja till något sa dom att dom skulle kolla mina adressuppgifter för ett ljudkvitto, jag la på.
Skulle detta ljudkvitto betyda att jag beställt något och vara bindande?
__________________
Senast redigerad av kroppskultur 2017-12-12 kl. 09:57.
Citera
2017-12-12, 17:22
  #7
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Bump.
Blev nyligen uppringd av mysafety, utan att tackat ja till något sa dom att dom skulle kolla mina adressuppgifter för ett ljudkvitto, jag la på.
Skulle detta ljudkvitto betyda att jag beställt något och vara bindande?
Vad menar du? Du säger ju att du inte tackat ja till något. Alltså har du inte beställt något och då kan det knappast vara bindande.
Citera
2017-12-13, 06:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad menar du? Du säger ju att du inte tackat ja till något. Alltså har du inte beställt något och då kan det knappast vara bindande.
Mysafety är kända för att spela in muntliga avtal som får det att låta som man har tackat ja till något, finns många fall på nätet om man söker.
Säljaren i detta fall var klart ute för att göra just det.
Citera
2019-10-19, 11:16
  #9
Medlem
Det är inte mysafety som skickat fakturan de skickar via ett annat företag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback