Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-05-25, 18:31
  #37
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __087
Nu har jag fått mejl ifrån ebay där jag uppmanas att byta lösenord.
Citat:
If you changed your password on May 21 or later, we do not need you to take any additional action at this time.
Så den 21 Maj var den dag de med all säkerhet hade täppt igen alla hål och i Februari blev de hackade? Ebay är rätt kryptiska av sig, men framförallt långsamma!
Citera
2014-05-25, 18:42
  #38
Medlem
Simson1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Så den 21 Maj var den dag de med all säkerhet hade täppt igen alla hål och i Februari blev de hackade? Ebay är rätt kryptiska av sig, men framförallt långsamma!
Ja, jag tolkar också det så, dom har alltså haft hål fram t.o.m 20 maj. Hade varit bra om dom talade på vilket sätt lösenorden är "krypterade". Skulle tippa på en singel MD5 eller singel SHA1
Citera
2014-05-25, 18:55
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simson1
Ja, jag tolkar också det så, dom har alltså haft hål fram t.o.m 20 maj. Hade varit bra om dom talade på vilket sätt lösenorden är "krypterade". Skulle tippa på en singel MD5 eller singel SHA1

Det förklarar också varför dom väntade så länge med att skicka ut mejlet till kunderna, hålet fanns alltså kvar.
Citera
2014-05-25, 18:57
  #40
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simson1
Ja, jag tolkar också det så, dom har alltså haft hål fram t.o.m 20 maj. Hade varit bra om dom talade på vilket sätt lösenorden är "krypterade". Skulle tippa på en singel MD5 eller singel SHA1
Ebay framstår som ett stort skämt i samband med denna incident. Vem blir hackad i Februari, märker det två månader senare och informerar sina kunder 2,5 månader senare?

Här är vad jag tror: ebay är som sagt ett enormt företag med miljoner kunder. Att gå ut med att man blivit hackad skulle ju vara förödande. Så de märkte väl av annorlunda aktivitet i sina loggar och satte någon stackars IT-forensiker på case't som snabbt ansåg att de blivit hackade(med korrekt loggverktyg så går det snabbt att analysera TB-loggar, typ splunk), men "de högre" beordrade väl att kolla igen och verkligen komma med supertydliga bevis på intrång, typ skriva PoC.

Ang. hasharna så är det säkert SHA1, företag brukar oftast säga om de använde bra implementationer, t.ex salt(512)+peppar och SHA256.
Citera
2014-05-28, 15:35
  #41
Medlem
brianmolkos avatar
Var det ryssar eller kineser ? ryssar låter mer sannolikt
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback