• 40 296 online
  • 1 134 974 medlemmar
  • 58 837 590 inlägg
2014-05-21, 14:21
Medlem
Fooulzs avatar
Någon som har erfarenhet antingen genom medier, påläst inom ämnet eller kanske har Du själv gått på Community college i Kalifornien?

* Undrar lite över vad det ungefär kostar per termin (självklart förstår jag att det varierar mellan de olika colleges som finns).
* Vad behövs för att söka och vilka linjer kan man söka till?
* Hur bor man? Är det en korridor med flera hundra dörrar och hur långa kurser läser man?

Mvh
Citera
2014-05-21, 16:43
Medlem
Termosins avatar
Kolla lite på företag som hjälper dig med detta i stil med Kilroy och Blueberry. Finns svar på boende, kostnad, utbildningar etc på deras hemsidor även om du inte tänker använda dem.

Terminskostnaden är ganska låg på CC relativt mot att gå direkt till något universitet för de förta åren. Ganska populärt med korridors boende samt delade lägenheter på andra sidan Atlanten om jag minns rätt.

Fråga i "Stora tråden om studier i USA" för att få snabba och bra svar.
(FB) Stora tråden om studier i USA (/mod)
Citera
2017-09-04, 16:21
Medlem
Jag har en del erfarenhet av Community College. Det är lätt att komma in. Det räcker med typ gymnasiebetyg och hyfsad engelska. Men de flesta Community College har inte eget boende så du får skaffa boende off campus typ dela lägenhet med andra som pluggar där eller hyra ett rum någonstans. Skolorna brukar kunna tipsa om det.

Priserna varierar ganska mycket mellan olika college men det är betydligt billigare än universitet. Vill du läsa en fyraårig kandidat i USA så skulle jag definitivt ta de två första åren på ett Community College, det spar du fett med pengar på.

Jag skulle undvika att åka med företag som Kilroy. De jobbar alla med samma skolor som kryllar av svenskar, typ Santa Monica. Bättre att ta en skola som inte är ett svenskdagis. Jag hittade en sida där de rekommenderar 50 olika community college och man kan se hur många svenskar som pluggar där. Man får scrolla ned lite, först är det en artikel som förklarar hur community college funkar.
Citera