Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-20, 17:50
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Om möjligt, skulle du kunna berätta vem som skrivit boken? Försökt googla och får massor av träffar på helt annat

Det rör sig om den av Ördög nämnda boken "Spöken - De bästa spökhistorierna" som är en sammanställning av en del av det som skickades in till Stockholms-tidningen. Jag borde skrivit titeln mer noggrant för att slippa skapa förvirring. Väldigt intressant läsning är det iallafall, det är en himla blandning mellan högt och lågt.
Citera
2017-12-20, 23:01
  #14
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lestrade
Det rör sig om den av Ördög nämnda boken "Spöken - De bästa spökhistorierna" som är en sammanställning av en del av det som skickades in till Stockholms-tidningen. Jag borde skrivit titeln mer noggrant för att slippa skapa förvirring. Väldigt intressant läsning är det iallafall, det är en himla blandning mellan högt och lågt.

Tack så hjärtligt
Citera
2017-12-23, 16:15
  #15
Medlem
flaess avatar
Jag kan rekommendera Gastrikt land: spökhistorier från Gävle, Gästrikland och norra Uppland av Ulf Ivar Nilsson.

https://www.bokus.com/bok/9789197692...norra-uppland/
Citat:
Tillsammans med journalisten och författaren Ulf Ivar Nilsson får vi möta osaliga andar och bleka vålnader vid herrgårdar och gamla bruk. Men spöken finns även på moderna daghem och i trivsamma restauranger. Ja du går inte säker i ditt eget hem - eller ens i bilen.
Se också det unika spökfotot från Gysinge - och läs om hur det gick till när bilden togs.
Citera
2018-01-08, 09:32
  #16
Medlem
"Avsnitt 79: Då och nu
“Ett urval av de bästa bidragen till den av Stockholms-Tidningens Söndagsbilaga år 1938 anordnade inventeringen av svenska spökhistorier.”

Så presenterades en bok som kom ut 1939, och som faktiskt fortfarande på sätt och vis lever kvar. På nätet, på sajten spökhistorier.se, finns berättelserna kvar – och faktum är att de ekar märkligt bekant i vår tid. I veckans avsnitt undersöker vi hur."

Kul att de använder den här diskuterade boken som grund för ett avsnitt av "Creepypodden"!
Citera
2018-01-10, 19:08
  #17
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Jag kan rekommendera Gastrikt land: spökhistorier från Gävle, Gästrikland och norra Uppland av Ulf Ivar Nilsson.

https://www.bokus.com/bok/9789197692...norra-uppland/

Tack för tipset! Hittade och reserverat på biblioteket! Bara vänta till imorgon för uthämtning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback