Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-19, 16:35
  #1
Avstängd
Meccas avatar
Nu har jag läst boken som följde med telefonen ca: 5ggr, vet inte om jag ser dåligt men jag hittar inte någon beskrivning om tex musikvideos. Det jag vill veta är.
1. Vilket/vilka format ska filmen vara i?
2. Hur stor skärmupplösning får filmen vara i?
3. Vilka program ska man använda för att convertera filmerna?

Så jävla dålig beskrivning på telefonen har jag aldrig sett.

//Mecca
Citera
2005-08-19, 18:34
  #2
Medlem
3gp filer, sök på google om du vill hitta mer info. 3gp
Citera
2005-08-19, 21:42
  #3
Medlem
imTOO MPEG Encoder använder jag, funkar galant att konvertera till 3gp. Men det är mer faktorer som spelar in, man måste ändra fps o motsvarande till ljudet.
Citera
2005-08-20, 00:09
  #4
Avstängd
Meccas avatar
Program som jag hittills testat har orsakat fel sync. Bilden kommer ca: 1 sec före ljudet. Det är runt 5 program som jag testat.

//Mecca
Citera
2005-08-20, 01:40
  #5
Medlem
Lechonians avatar
Upplösningen MÅSTE vara exakt 176x144, formatet ska vara 3gp eller mp4. Om det är widescreenmaterial får man använda padding, d.v.s. lägga till svarta kanter ovanför och nedanför. För 16:9 film väljer man upplösning 176x100 och 22 rader svarta pixlar över och 22 under så blir upplösningen 176x144. För ljud väljer man lämpligen någon form av AAC. Som codec rekommenderar jag XviD för bästa kvalitet, och vad gäller bitrate funkar 90-128 helt ok.

Ett program som klarar hela konverteringen är Imtoo PSP video converter. I oreggad form kan man dock bara konvertera 5 minuter av en film, fast räcker väl till de flesta musikvideor. Om man vill använda gratisprogram blir det mer komplicerat. Då behöver man t.ex. VirtualDub för videokodningen, BeSweet för ljudet och mp4box för att sätta ihop filerna till en mp4-fil. Det krävs en del trixande för att få det fungera.
Citera
2005-08-20, 12:30
  #6
Avstängd
Meccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lechonian
Upplösningen MÅSTE vara exakt 176x144, formatet ska vara 3gp eller mp4. Om det är widescreenmaterial får man använda padding, d.v.s. lägga till svarta kanter ovanför och nedanför. För 16:9 film väljer man upplösning 176x100 och 22 rader svarta pixlar över och 22 under så blir upplösningen 176x144. För ljud väljer man lämpligen någon form av AAC. Som codec rekommenderar jag XviD för bästa kvalitet, och vad gäller bitrate funkar 90-128 helt ok.

Ett program som klarar hela konverteringen är Imtoo PSP video converter. I oreggad form kan man dock bara konvertera 5 minuter av en film, fast räcker väl till de flesta musikvideor. Om man vill använda gratisprogram blir det mer komplicerat. Då behöver man t.ex. VirtualDub för videokodningen, BeSweet för ljudet och mp4box för att sätta ihop filerna till en mp4-fil. Det krävs en del trixande för att få det fungera.

ImToo har jag redan testat, och för mig känns det som om det är en ripoff av Xilisoft 3GP video converter. Båda programen orsakar sync fel för mig så dom fungerar inte.

//Mecca
Citera
2005-08-20, 13:42
  #7
Medlem
Lechonians avatar
Jo, programmen är ju så gott som identiska. Vet inte vem som rippat vem om det nu är fråga om det. Jag har aldrig fått syncproblem i det iaf. Vad är det för format på musikvideon du försöker konvertera? Kanske är källmaterialet som spökar? Försökt med andra videor?
Citera
2005-08-20, 20:26
  #8
Avstängd
Meccas avatar
Oftast är det vanlig xvid/divx, men ibland svcd och mpeg4.
Jag har testat men alla olika, och på datorn funkar dom fin fint. Så det är om codningen som strular till det. Om jag t,ex codar om en svcd till divx med ImToo så blir det samma fel som om jag skulle coda om den till 3gp, att ljudet hänger efter.

//Mecca
Citera
2005-08-20, 22:22
  #9
Avstängd
har över 20musikvideos på min W800, men det är nog ingen skillnad mot k750

bästa programmet: PVAuthor
Koda TIll: MP4
Upplösning:176x144
frames/sec: mellan 13-17
Bitrate: mellan 180000 till 380000
Ljud: ACC max kvalite

mina musikvideos spelas upp uan det minsta lagg, med kristallklar bild samt kristallklart ljud i fullscreen, tjusigt att kolla på, genomsnitt storleken på en är ca 8mb men det går ju att justera med att trixa med kvalite inställningar
Citera
2005-08-21, 12:14
  #10
Avstängd
Meccas avatar
Det här har jag kommit fram till.
MP4 är bättre än 3gp, eftersom filen blir både mindre och kvaliten bättre.
Sedan så ändrade jag detta, resten lät jag va på auto eller default.
VIDEO
video codec - xvid
video size - 176x144
bit rate - 100
frame rate - 29.97

AUDIO
audio codec - mpeg4aac
bit rate - 64
sample rate - 22050
Citera
2005-08-21, 14:50
  #11
Medlem
Lechonians avatar
Löste det sig med synkningen eller?
Citera
2005-08-21, 14:55
  #12
Avstängd
Meccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lechonian
Löste det sig med synkningen eller?

Ja det fick jag till. Det hade med fps:en/frame rate att göra. Om jag körde med 15 som programet förslog så hamnade bilden efter. Men när jag ökade den till 29.97 så föll allt på plats.

//Mecca
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback