• 3
  • 4
2014-05-20, 13:29
Medlem
Ja det är min mamma, fast hon vill få känna lite glädje av att skänka pengarna till barnbarnen medans hon lever.

För en heltidsarbetande är kanske 50,000:- skattat och klart på kontot inte så mycket, men för en fattig student är det kanske tre årslöner med extrajobb.

Nu gäller det att klura ut ett bra upplägg så dessa pengar kommer till mest nytta.
Citera
2014-05-20, 13:41
Medlem
NoHeros avatar
Samtidigt så förutsätter jag att farmorn vill att pengarna ska gå till något vettigt.
Hade jag haft barn eller barnbarn och gett 50 000 kr till så hade jag blivit arg om pengarna gått till fest eller "leksaker" av olika de slag.
En möjlighet kanske kan vara att farmorn istället ger pengarna till föräldrarna som (förhoppningsvis) ger pengarna till barnen vid ett bra tillfälle, t.ex. när man ska köpa sin första bostad och behöver pengar (antingen till möbler eller till insats) eller bidrar finansiellt vid studier utomlands eller vad som nu anses viktigast för barnen.
Citera
2014-05-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Ja det är min mamma, fast hon vill få känna lite glädje av att skänka pengarna till barnbarnen medans hon lever.

För en heltidsarbetande är kanske 50,000:- skattat och klart på kontot inte så mycket, men för en fattig student är det kanske tre årslöner med extrajobb.

Nu gäller det att klura ut ett bra upplägg så dessa pengar kommer till mest nytta.
Mest nytta tycker jag borde vara att underlätta studierna. Då blir det lättare att sedan fixa jobb och tjäna pengar. Få perioder än studenttiden är mer lämpliga för spenderande. När man blir äldre får man ändå inte ut så mycket av att spendera. Så är det iaf för mig. Ungdomsåren är unika och att snåla bort dem och tro att man kan ta igen dem när man blivit gammal är fel.

Vad är det förresten han köper? Om det är saker med överdriven prissättning kan du försöka förklara att sånt som är billigare ofta är nästan lika bra som sånt som är dyrt. Bäst köp gör man ofta i mellanprisklassen, när det gäller viktiga saker och lågpris på annat.
Citera
2014-05-27, 02:32
Medlem
Så länge kidsen spenderar pengarna på saker där de får nya erfarenheter (undantaget sådana som skulle hamna i trippraportsforumet) är det väl bara trevligt. Iofs vet jag inte hur mycket likvida medel din son har, är det under 50k borde han nog inte spendera dom, är väl det minsta man borde ha tillgängligt även som student.

Om pengarna ska placeras är det bra om han kan få en avkastning som är högre än vad mängden pengar ökar med per år det vill säga nånstans mellan 4-9% avkastning per år, annars minskar deras värde
Citera
2014-05-27, 08:50
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snokfan
Så länge kidsen spenderar pengarna på saker där de får nya erfarenheter...
Anledningen att jag lägger undan pengar är att jag vill hjälpa mina barn att få en bra start i livet. Trots allt är det inte så att jag lägger undan en slant var månad för att min unge herr son skall ha sin jorden-runt resa betald, ifall det är detta pengarna går till så kan jag faktiskt sätta sprätt på dem själv!
Citera
2014-05-28, 09:07
Medlem
Ojkans avatar
Själv är jag 18 år och jag skulle aldrig ha några problem med att inte sätta ''sprätt'' på en gåva. När jag fyllde 18 fick jag 220k i fonder av mina föräldrar och aktier värda 280k av morfar. Jag har lovat att inte röra dessa pengar och det tänker jag inte göra. Pengarna ska användas till en bostad senare i livet. Ett löfte är ett löfte och det ska man hålla. Men tyvärr så är väl inte alla ungdomar likadana.
Citera
2014-05-30, 10:11
Medlem
En enkel lösning är att TS och Farmorn kommer överens om att TS tar hand om arvet och förvaltar pengarna efter bästa förmåga. Det finns ju enkla lösningar på att portionera ut pengarna, automatisk månadsvis överföring t.ex.

Själv skulle jag bli toktig om mina barn inte förstod värdet av pengar, och skulle göra precis som TS för att slippa se pengarna bli brända på krogen. En 18-20åring kan sällan sätta värdet på pengar i perspektiv och vet att det ändå kommer komma in mer pengar på kontot i framtiden!
Citera
2014-05-30, 14:52
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipdamm
En enkel lösning är att TS och Farmorn kommer överens om att TS tar hand om arvet och förvaltar pengarna efter bästa förmåga. Det finns ju enkla lösningar på att portionera ut pengarna, automatisk månadsvis överföring t.ex.

Själv skulle jag bli toktig om mina barn inte förstod värdet av pengar, och skulle göra precis som TS för att slippa se pengarna bli brända på krogen. En 18-20åring kan sällan sätta värdet på pengar i perspektiv och vet att det ändå kommer komma in mer pengar på kontot i framtiden!
Problemet är bara att ifall ts skulle gå i konkurs, i så fall förvandlas farmoderns gåva till en oprioriterad fordran.
Citera
2014-06-01, 16:00
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Mina barn i 20 års åldern som nu studerar 3 år framåt ska eventuellt få en gåva på 50,000:- var från deras farmor.

Som ett förskott på arv, tyvärr blir det nog inte så mycket mer kvar till senare.

Nu är ena barnet rätt så slösaktig av sig, jag funderar om det går att köpa någon 5 års obligation där de endast får ut räntan varje år?

Eller finns det något annat bra knep så en fattig student inte gör av med allt redan nu?

Nej! det finns inga sätt att "förvalta" deras pengar om dom får gåvan när dom är myndiga.
Ända sättet är som vissa andra skriver: att du får gåvan (om det är farmors önskan)
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in