Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-19, 00:59
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaddare
Jag vill inte flytta inom 3-5år då jag anser att det är mycket väl bortkastade pengar då jag trivs hemma och har det bra som det är.

HAHA! Klart du trivs med att bo hemma när du får allt serverat och inte behöver betala en spänn. Du tror inte att dina föräldrar kommer att tröttna i längden på att ha en vuxen människa som ligger på pojkrummet och snyltar på dem när han inte är fullt upptagen med att åka runt i en bil som han har lånat ihop pengar till?
Citera
2014-05-19, 01:07
Medlem
Balkan-Kings avatar
TS, har du virkeligen lust at betala 3-4000 per måned til Jordens største svinforetag, forsikringringsselskaber?
Citera
2014-05-19, 01:13
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosken

Spara ihop till en själv och köp en när du är 30, så lever du förmodligen längre också.

Godt sagt
Citera
2014-05-19, 06:52
Medlem
utan.att.stannas avatar
Usch känner igen tankegången... Köpte själv för 140 000 förra året. Gav 40 k kontant, har 10 kvar i skuld. Kan säga att det prismässigt drar iväg. Services, man kommer på att man vill ha bättre stereosystem, man bara måste chippa, nya däck... 300 000 är mycket pengar, mer på ett sätt för oss som inte redan har köpt bostad ( dom kan då inte baka in lånet i bostadslånet 2%ränta, amorteringen märks inte).
Mitt råd är spara ihop betydligt mer först, försök iallsafsall spara ihop hälften. Och helst gå ner nån årsmodell till. Helst vill säga att du inte ska gå högre än mig, runt 150 k. Man vill göra mer än amortera sin svettiga bil ( även om man älskar den).
Citera
2014-05-19, 07:04
Medlem
dwgs avatar
Din ekonomi kommer att förfalla, först dyra avbetalning med fin fin ränta sen försäkring och allt tig som bilen kommer att kosta.

Spara ihop pengarna och köp några år äldre M3, dit liv ju knappt börjat.
Bil i 300 klassen kan du köpa senare i livet.
Citera
2014-05-19, 07:15
Medlem
Ni flashback-folket är så bra, men verkar det inte som att killen vill verkligen ha en bil för 200k? Tror inte det spelar någon roll vad ni säger, han vill ha en bil för 200k. Ni har gett så många goda råd att det får räcka nu, låt killen göra vad han vill

Anyone who has never made a mistake has never tried anything new - Albert Einstein
Citera
2014-05-19, 07:48
Medlem
Guld-Ivar.s avatar
Citat:
Men folk som har hyresrätter då? det är väl samma princip fast värre... vadå vad mina föräldrar säger dom säger väl ingenting.

Vad yrar du om? Vem i helvete lånar pengar för att bo i en hyresrätt? Alla har inte möjligheten eller viljan att bo hemma och snylta hos föräldrarna hela livet så en bostad är väldigt viktig. Nej, hyresrätt är ingen form av investering men det är fortfarande inte jämförbart med en bil.
Citera
2014-05-19, 08:11
Medlem
Citat:
jag har kanske 30 000:- och har fortfarande 0 utgifter jag kan dvs spara minst 10-12k i månaden och ändå leva gott. så förstår ej vad jag gör bort mig på. Jag jobbar för ingenting för tillfället, jag bara jobbar och jobbar och sen lägger pengar på skräp typ super, köper skit helt enkelt för pengarna... anser att detta är bättre än så jag lever nu iallafall..

Du jobbar för ingenting säger du, men ändå har du bara 30 tkr till kontantinsats? Vad har du gjort av pengarna hittills då? Om du behöver 20% och du har "0 i utgifter" så är det ju bara att vänta ett par månader så HAR du ju hela insatsen.

Det är att du skriver sådana saker som får folk att tro att du kommer att hamna i lyxfällan. Du har alltså ingen större koll.
Citera
2014-05-19, 08:25
Medlem
1) Du har inte "0" i utgifter, hade du det så hade du haft 20-25k * 8-9 månader på ett konto. Du borde alltså ha minst 160k, du har 30k. Du har alltså utgifter på minst 16k i månaden.

2) När det gäller bilar så är lånet ofta den mindre kostnaden. Jag har en relativt blygsam Kia C'eed 2009 som går 1500 mil om året. Den kostar minst 3k i månaden och då har jag noll kronor i lån på den. Under de fem år som jag har haft bilen har värdeminskningen varit drygt 1200 kr i månaden.

3) Har du jobbat 8-9 månader så har du ingen inkomsthistorik. Du har precis deklarerat om det täckte bara in 3 - 4 månader.

Det finns en anledning till att bilarna du är intresserad av är väldigt dyra att försäkra för unga personer. Det bör de också vara. Det är totalt olämpligt bilval för en så pass nybliven och omogen körkortsinnehavare (egentligen är de olämpliga i trafik öht).

Är du bilintresserad och vill köra fort och sportigt, ta banlicens och kör där. Sedan köper du en lämplig pendlarbil som är säker (för andra) och billig i drift för dig själv.
Citera
2014-05-19, 09:00
Medlem
Jag tycker helt klart att du borde låna pengar till en dyr bil, tänk bara vad häftigt när du glider runt i hoodsen, när du raggar upp brudar och tänk bara hur coolt det blir när du sen tar med brudarna hem till mamma.
Det är en riktigt bra investering dessutom bilar i dessa priser sjunker nästan aldrig i pris så du förlorar knappt något heller win-win.
Citera
2014-05-19, 10:24
Medlem
xtrftw1337s avatar
Jag köpte en ny bil nyligen.. om du köper från en bilhandlare så kan du styra upp ett lån med kontantinstats via dom. Väldigt smidigt.
Citera
2014-05-19, 11:15
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
jag kan lätt lägga 12k+ i månaden på bil och ändå leva gött.

Med det sagt så borde du spara i 24 månader och köpa bilen kontant utan lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in