Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-18, 18:18
  #1
Medlem
Rainbowmojos avatar
Jag var ute i Stockholm häromdagen och såg otroligt många lyxbilar. Ferraris, lamborghinis, porschar, dyra audi/bmw/mercedes osv... Efter ett tag var det inte ens något speciellt att se en ferrari. Hur kan så många ha råd med såna otroliga lyxbilar? Jag trodde först att det bara var högt uppsatta chefer i stora rika företag som hade råd med sånt, men när jag såg så många så kan det inte vara så såvida det inte var internationella bilåkardagen-för-chefer hehehe. Någon som vet vilka dessa är för personer? Rika ekonomer/chefer eller bara hyfsat höglönade personer som har annorlunda prioriteringar?
Citera
2014-05-18, 18:26
  #2
Medlem
svampdamps avatar
De flesta med inkomst kan väl gå till banken och ta ett lån?
Citera
2014-05-18, 18:30
  #3
Medlem
Fooulzs avatar
Alla har väl råd då man kan traska till banken och ta ett lån.. Mycket handlar väl om prioriteringar.. Har man lust att betala ett lån på flera tusen per månad plus försäkring och sånt borde det inte vara något problem att kunna skaffa sig en Porsche, Ferrari, Audi r8 osv.
Citera
2014-05-18, 18:51
  #4
Medlem
Pilletants avatar
Alla kan ha råd med lyxbil det beror bara på vilken årsmodell man vill ha. Dom lyxbilar man idag kan kalla något så när körbara kom väl 1987 och framåt och då mest från England/Tyskland och USA även Toyota och nissan har försökt och Toyota har roffat åt sig stort på den marknaden med Lexus.
Citera
2014-05-18, 18:54
  #5
Medlem
Pilletants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fooulz
Alla har väl råd då man kan traska till banken och ta ett lån.. Mycket handlar väl om prioriteringar.. Har man lust att betala ett lån på flera tusen per månad plus försäkring och sånt borde det inte vara något problem att kunna skaffa sig en Porsche, Ferrari, Audi r8 osv.

Du får knappast lån på banken till en ny Ferrari om du inte tjänar minst 200´000:- i mån dom är stenhårda där.
Citera
2014-05-18, 19:41
  #6
Medlem
De leasar säkert.
Citera
2014-05-18, 19:48
  #7
Medlem
jesper98.s avatar
Majoriteten av alla "lyxbilar" i min stad står som företagsägda.
Citera
2014-05-18, 19:52
  #8
Medlem
Jag och några klasskompisar hyrde en lamborghini. Vi körde runt med den i veckan. Vi hade studentskiva och ville köra fram i stil . Detta blev mycket uppskattat av diverse klasskompisar och sist men inte minst allmänheten, sjukt många blickar vi fick på oss när vi körde runt i Stockholm och en och en annan bild togs . Blev nästan lite hysteri kring oss....

Förstår inte hypen med dessa lyxbilar, är man "mer" bara för att man äger en sådan bil? Vi blev klart behandlade bättre av krogvakter och dylikt när vi körde fram i bilen.
Jag har ett "average" utseende men tjejer blev klart mer intresserade när man körde fram i denna bil. Fy vad människor (läs tjejer) kan vara materialistiska. Man kan se ut som quasimodo och ändå få doppa om man har en lyxbil.

Med andra ord, vill man ligga så köper man en lyxbil, spelar ingen roll om man lever på existensminimum, prioritera fram en lyxbil!
__________________
Senast redigerad av loosseerrnn 2014-05-18 kl. 19:59.
Citera
2014-05-18, 19:56
  #9
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilletant
Du får knappast lån på banken till en ny Ferrari om du inte tjänar minst 200´000:- i mån dom är stenhårda där.

Kanske inte en helt ny men du kan utan tvekan låna för att köpa den här om du har en medelmåttig inkomst.
Citera
2014-05-18, 20:14
  #10
Medlem
biljons avatar
Köpte du en bostad för 10 år sen i centrala Stockholm så är det idag inga problem att köpa lyxbil för värdeökningen, troligtvis med lägre totalkostnad än du hade när du köpte bostaden.
Varför tror du Sverige har bland världens högsta privata skuldsättningar?

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-...r-under-lupp-/
Citera
2014-05-18, 20:19
  #11
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Köpte du en bostad för 10 år sen i centrala Stockholm så är det idag inga problem att köpa lyxbil för värdeökningen, troligtvis med lägre totalkostnad än du hade när du köpte bostaden.
Varför tror du Sverige har bland världens högsta privata skuldsättningar?

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-...r-under-lupp-/
Vår privatskuldsättning är riktigt läskig, vi är riktigt illa ute. Att använda boendet som bankomat är ett sätt att köpa bilen, ett annat är att ha den på ett företag. Sedan, om man är om sig och kring sig eller entusiast, behöver inte en sådan här bil bli så ruskigt dyr då det oftast går att göra en bra exit.
Citera
2014-05-18, 20:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Vår privatskuldsättning är riktigt läskig, vi är riktigt illa ute. Att använda boendet som bankomat är ett sätt att köpa bilen, ett annat är att ha den på ett företag. Sedan, om man är om sig och kring sig eller entusiast, behöver inte en sådan här bil bli så ruskigt dyr då det oftast går att göra en bra exit.

Va sa?! "Göra en bra exit" på en lyxbil? Jag tvivlar.

Jag är mycket mer förvånad över att folk VILL köra runt i vrålåk. Tycker på allvar att det är oseriöst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback