Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-17, 17:46
  #1
Medlem
gipuzkoas avatar
http://www.st.nu/opinion/ledare/yttr...et-i-praktiken
Lite ur atrikeln:

Citat:
Yttrandefrihet är ett ämne i ropet. Det är många som hävdar sin rätt, många som slår ner på andra med yttrandefrihetsargumentet, och många är det som blandar ihop saker.
Yttrandefrihet är den enskilde medborgarens rätt att yttra sina åsikter utan att exempelvis kastas i fängelse eller på andra sätt straffas av staten. Yttrandefrihet är också rätten att ifrågasätta andras åsikter.

Yttrandefrihet är vad som gör att exempelvis politiska partier har rätt att hålla torgmöten och propagera för sin politik, även om politiken skulle gå ut på att avskaffa yttrandefriheten.
Yttrandefrihet är inte detsamma som rätten att bli lyssnad på.

Yttrandefrihet kan aldrig vara ett argument för att tvinga någon att ta del av propaganda som personen inte vill ha. Yttrandefrihet är inte heller något som gäller mellan individer eller exempelvis ger någon rätt att kränka eller förtala en annan.

Vad säger ni? Har denna Mirjamsdotter rätt i det hon säger?
Citera
2014-05-17, 17:49
  #2
Medlem
Jupps.

Edit:
Inga exempel framgick i trådstarten, så jag utgår utifrån den text finns.
__________________
Senast redigerad av 3. 2014-05-17 kl. 18:28.
Citera
2014-05-17, 17:56
  #3
Medlem
vizsofiuss avatar
Hon har fel om jag skriker då censurerar jag dig och då bryter jag ut yttrandefriheten. Vad hon dock glömmer är att alla vänstertomtar går ditt frivilligt dvs. det kan inte räknas att SD tvingar på dem budskapet. Vill du inte höra det då går du därifrån.

Har vi ingen lagkunnig som kan citera lagen och få ett slut på detta en för alla:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911469.htm

Kan man inte citera detta?
" Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning"

Dvs. censuerar man SD så censuerar man en allsidig upplysning.
__________________
Senast redigerad av vizsofius 2014-05-17 kl. 18:03.
Citera
2014-05-17, 18:15
  #4
Moderator
Tinuviels avatar
Nej. Hon har inte rätt.

En del av det hon skriver kan tolkas som att hon rättfärdigar att politiska budskap tystas:
Citat:
Yttrandefrihet kan aldrig vara ett argument för att tvinga någon att ta del av propaganda som personen inte vill ha.
Vad betyder det i praktiken? Att man ska ha rätt att riva ned och förstöra valaffischer? Ge sig på SF:s personal för att SF accepterat SD:s att sända SD:s reklamfilm? Vad ingår i begreppet "tvinga någon annan att ta del av propaganda".

Än värre:
Citat:
Yttrandefrihet är den enskildes rätt gentemot staten, varför det heller inte kan sägas vara odemokratiskt att som individ och väljare försöka överrösta riksdagspolitiker när de talar.
Jo. Det är det. Dels berövar den personen den demokratiskt valde politikern dennes yttrandefrihet. Men än mer centralt. Dessa självrättfärdiga godhetsivrare med sina nyckelknippor och visselpipor, berövar andra rätten att ta del av politiska budskap och argument.

För mig faller Miriamsdottir igenom här. Har man inte förstått detta har man intet förstått.
__________________
Senast redigerad av Tinuviel 2014-05-17 kl. 18:17.
Citera
2014-05-23, 15:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gipuzkoa
Vad säger ni? Har denna Mirjamsdotter rätt i det hon säger?

Nej. Med hennes logik så borde jag kunna gå ut och skrika i folks öron, och sen rättfärdiga det med att "luften är fri".

Yttrandefrihet är förmågan att uttrycka sig. Det är förmågan att kunna skrika någon i örat. Vad konsekvenserna blir av yttrandefrihet är inte relevant. Konsekvenserna av yttrandefrihet kallas disciplin.

Om någon censurerar dig t.ex, genom att silvertejpa munnen på dig, då har du inte yttrandefrihet. Eller ja. Du kan väl ge ifrån dig ljud och kommunicera med kroppsspråk. Men du har isåfall en väldigt begränsad yttrandefrihet. Om du sedan tillåts att fortsätta prata som du gör, alternativt att du blir bestraffad, så blir du disciplinerad.
__________________
Senast redigerad av avishaman 2014-05-23 kl. 16:02.
Citera
2014-05-23, 16:47
  #6
Moderator
Siegfrids avatar
Politik - Inrikes --> Censur och yttrandefrihet
/Moderator
Citera
2014-05-23, 17:00
  #7
Medlem
vizsofiuss avatar
Har vi ingen juridik studerande på hela Flashback som kan redovisa "yttrandefriheten i praktiken?". Dvs. är yttrandefrihet att censurerea någon genom att bua?

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911469.htm
Citera
2014-05-23, 19:15
  #8
Medlem
hansl77s avatar
Sverige har sanna mina ord tribaliserats.

Yttrandefrihet handlade ju om att kunna säga sin mening utan risk för repressalier från statsmakterna. Nu är det ofrälset som förhindrar folk att yttra sig.

Nej mina vänner. Sverige tycks bortom räddning.
Citera
2014-05-24, 14:20
  #9
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Ja hon har faktiskt helt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av vizsofius
Hon har fel om jag skriker då censurerar jag dig och då bryter jag ut yttrandefriheten. Vad hon dock glömmer är att alla vänstertomtar går ditt frivilligt dvs. det kan inte räknas att SD tvingar på dem budskapet. Vill du inte höra det då går du därifrån.

Censurerar är något staten ägnar sig åt och inte något som enskilda individer kan beskyllas för.
Citera
2014-05-24, 15:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Ja hon har faktiskt helt rätt.



Censurerar är något staten ägnar sig åt och inte något som enskilda individer kan beskyllas för.

Individer och organisationer kan visst censurera information som de anser vara skadlig eller politisk inkorrekt. Om jag skriker mig hes så att din röst vid ett torgmöte inte hörs, har jag då inte censurerat dina åsikter? Vad menar du att jag har gjort?
Citera
2014-05-24, 17:57
  #11
Medlem
hansl77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beulenpest
Individer och organisationer kan visst censurera information som de anser vara skadlig eller politisk inkorrekt. Om jag skriker mig hes så att din röst vid ett torgmöte inte hörs, har jag då inte censurerat dina åsikter? Vad menar du att jag har gjort?

Anarkisten längtar tillbaka till tillstånden som rådde innan människan hade tämjt elden och funnit språket. Bry dig inte om honom.
Citera
2014-05-25, 01:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nej. Hon har inte rätt.

En del av det hon skriver kan tolkas som att hon rättfärdigar att politiska budskap tystas:

Vad betyder det i praktiken? Att man ska ha rätt att riva ned och förstöra valaffischer? Ge sig på SF:s personal för att SF accepterat SD:s att sända SD:s reklamfilm? Vad ingår i begreppet "tvinga någon annan att ta del av propaganda".

Än värre:

Jo. Det är det. Dels berövar den personen den demokratiskt valde politikern dennes yttrandefrihet. Men än mer centralt. Dessa självrättfärdiga godhetsivrare med sina nyckelknippor och visselpipor, berövar andra rätten att ta del av politiska budskap och argument.

För mig faller Miriamsdottir igenom här. Har man inte förstått detta har man intet förstått.

Det betyder att SF:s personal inte kan bända upp dina ögon för att tvinga dig att titta på SD:s reklam medan du sitter på bio. Du har rätt att titta bort, blunda eller lämna biografen. Att vända det till att du skulle ha rätt att attackera SF:s personal faller på sin egen orimlighet.

Jimmie Åkesson har rätt att tala, men det betyder inte att folk runt omkring inte har rätt att skrika. Själv tycker jag att de som skriker är rätt fåniga och föredrar de som vänder ryggen åt honom (en mycket mäktigare symbolhandling), men de har lika stor rätt att framföra sina budskap som han har.

Citat:
Ursprungligen postat av Beulenpest
Individer och organisationer kan visst censurera information som de anser vara skadlig eller politisk inkorrekt. Om jag skriker mig hes så att din röst vid ett torgmöte inte hörs, har jag då inte censurerat dina åsikter? Vad menar du att jag har gjort?

Censur betyder förhandsgranskning. Du censurerar ingens åsikter genom att skrika under ett torgmöte. Det är bara för den med megafonen att skrika ännu högre. Censur är när staten tittar igenom material innan det publiceras och tar bort sådant som inte passar dem. Sådant har vi inte i Sverige, sedan några år tillbaka då filmcensuren slutligen upphörde.

Alla som skriker censur kring privata medier och privatpersoner, har inte förstått ordets innebörd.


För övrigt brukar det vara samma stater som utövar censur som tvingar sin befolkning att ta del av propaganda...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback