• 1
  • 2
2014-05-17, 16:53
Medlem
Hur stor är risken (jag vet att den finns) att bli stoppad på moped av polis om man kör trimmat men håller sig till laglig hastighet och mopeden ser original ut? Vad är det de brukar kolla?
Citera
2014-05-17, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaDjurgarden
Hur stor är risken (jag vet att den finns) att bli stoppad på moped av polis om man kör trimmat men håller sig till laglig hastighet och mopeden ser original ut? Vad är det de brukar kolla?

så länge dom inte ligger bakom dig när du kör så är risken inte stor att dom stoppar dig,,

hände mig dom låg bakom mig osså stoppa dom mig och tog moppen från mig så nu står den i helsingborg och väntar på att bli hämtad men orkar inte åka o hämta den:P
Citera
2014-05-17, 17:16
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Poliserna är ganska lata, håller du dig till rätt hastighet och så är det ingen fara alls.Sen som du beskriver att mopeden ser original ut gör ju saken lättare också.Om du råkar att bli stoppad efter krock eller att du har hamnat i en laserkontroll för fortkörning t.e.x. Då kollar dom om du har bytt drev och cylinder m.m och den bärgas till Polishuset för grundligare undersökning.

Detta står på polisens hemsida om trimmade mopeder
Citat:
En trimmad moped är inte någon moped. Det är en motorcykel Ska man köra motorcykel måste man ha körkort och motorcykeln måste vara besiktigad, försäkrad och skattad. ”Mopeden” tas i beslag av polisen, trimdelarna plockas bort och förstörs. Det kan påverka ditt körkortstillstånd. Det viktigaste är ändå att en trimmad moped inte är gjord för så höga hastigheter och det är lätt att det händer en olycka.

mvh.
Citera
2014-05-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Poliserna är ganska lata, håller du dig till rätt hastighet och så är det ingen fara alls.Sen som du beskriver att mopeden ser original ut gör ju saken lättare också.Om du råkar att bli stoppad efter krock eller att du har hamnat i en laserkontroll för fortkörning t.e.x. Då kollar dom om du har bytt drev och cylinder m.m och den bärgas till Polishuset för grundligare undersökning.

Detta står på polisens hemsida om trimmade mopeder

mvh.

Tack, så om jag håller mig till en laglig hastighet (alltså 30km/h...) så borde de inte ta mig. Den har en dragen v-ring och en plugg i avgasröret är väck. Inget man ser sådär direkt. Kör på småvägar i fina villa områden, har aldrig i mitt liv sett polisen där och jag har cyklat där sen jag var 5..
Citera
2014-05-17, 17:56
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Tack, så om jag håller mig till en laglig hastighet (alltså 30km/h...) så borde de inte ta mig. Den har en dragen v-ring och en plugg i avgasröret är väck. Inget man ser sådär direkt. Kör på småvägar i fina villa områden, har aldrig i mitt liv sett polisen där och jag har cyklat där sen jag var 5..

Du kan vara lugn, du håller ju hastigheten och så.Poliserna har annat att göra än att göra stickprover på mopederna idag faktiskt.Sen om poliserna mistänker efter tips och så att den och den mopeden är trimmad då är det ju helt annat.
Citera
2014-05-17, 18:02
Medlem
whaks avatar
Om du kör som folk så ska det inte vara någon större fara.
Jag har kört moped till och från i 14 år utan att torska.
En gång mätte mc-polisen upp mig till 60km/h, vet inte varför han släppte mig.
Citera
2014-05-17, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whak

jag är för rädd för att torska bilkortet så kommer fan i mig inte köra snabbare än lagligt.. har ofta blir du stoppad? har snuten ens tid för att kolla på sådant?
Citera
2014-05-17, 18:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ska du inte fråga om nästa veckas lottorad också...du har inte ens haft vett att säga om du bor djupt i norrlands skogar eller mitt i storstan.

Citat:
Ursprungligen postat av exztran
så länge dom inte ligger bakom dig när du kör så är risken inte stor att dom stoppar dig,,

hände mig dom låg bakom mig osså stoppa dom mig och tog moppen från mig så nu står den i helsingborg och väntar på att bli hämtad men orkar inte åka o hämta den:P
Hur lyckades du? stoppad 3ggr och enda snuten gjort är alkokontroll, att jag kör trimmat har dom inte direkt brytt sig om.

Citat:
Ursprungligen postat av whak
Ungefär samma erfarenhet har jag men så stannar jag alltid när polisen vill det, hälsar och frågar vad dom vill men just mc snutarna verkar ha lite mer bakom pannbenet, alltid lugna och trevliga.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-05-17 kl. 18:40.
Citera
2014-05-17, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ska du inte fråga om nästa veckas lottorad också...du har inte ens haft vett att säga om du bor djupt i norrlands skogar eller mitt i storstan.

Hur lyckades du? stoppad 3ggr och enda snuten gjort är alkokontroll, att jag kör trimmat har dom inte direkt brytt sig om.

Ungefär samma erfarenhet har jag men så stannar jag alltid när polisen vill det, hälsar och frågar vad dom vill men just mc snutarna verkar ha lite mer bakom pannbenet, alltid lugna och trevliga.

Okej, jag bor i områdena runt edsviken, sollentuna, Stockholm. Alltså ett
Stort villa område längs nära vattnet, aldrig sett en polis här iaf
Citera
2014-05-17, 19:18
Medlem
jesper98.s avatar
Knycker tråden lite, får jag dra runt på min Crescent Compact i 50km/h. Den är inte trimmad och så men de får ju egentligen "bara" gå i 38km/h
Citera
2014-05-17, 19:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesper98.
får jag dra runt på min Crescent Compact i 50km/h. Den är inte trimmad och så men...
Nåt trim finns det på den.
Citat:
de får ju egentligen "bara" gå i 38km/h
Hastigheten vid typgodkännande får max avvika 10% för klass 2 mopeder så några 38km/h är inte ok, att polisen valt att ha en lite högre gräns är pga dom variationer som alltid finns som nedförsbackar, medvind och så vidare.
Citera
2014-05-17, 20:08
Medlem
jesper98.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nåt trim finns det på den.
Hastigheten vid typgodkännande får max avvika 10% för klass 2 mopeder så några 38km/h är inte ok, att polisen valt att ha en lite högre gräns är pga dom variationer som alltid finns som nedförsbackar, medvind och så vidare.
vad jag vet finns det inget trim på den och jag tror inte att den förra ägaren skulle ljuga för mig (det var en dam 65 år) och hon var första ägaren på den. Det närmaste trim man kommer på moppen är ställbart munstycke, men det finns på typ 80% av alla gamla mopeder.

Då har jag hört fel att det får gå i 38km/h!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in