Brukar vara runt 1-3% av beloppet. En spottstyver i sammanhanget.
Sedan finns det en del banker som lägger en fast avgift på typ 35 eller 50 kr per köp. Men det är inte många banker som gör det.
Det normala brukar vara 1-3% av totalbeloppet och den %:en försvinner oftast i växlingskursen så den märks inte. Mao söker jag upp växelkursen på
www.xe.com (som visar råkurserna) och sedan köper något på nätet så brukar det skilja sisådär +- 5% från det som visas (oftast för att kursen gått ner lite precis när köpet behandlades så att avgiften kommer ovanpå och så blir det typ +- 0)
Man tjänar oftast på att köra i bankens kurs + växlingsavgift istället för att t.ex. låta paypal debitera i svenska kronor och själv växla över hos sig, för det brukar vara riktigt dåliga kurser.
Bankerna brukar faktiskt ha riktigt bra kurser så även med avgift så tjänar man på det.
Och då kör jag med kontokopplat bankkort, kopplat till separat konto där jag pytsar över en lagom summa inför varje köp. Skulle aldrig falla mig in att skaffa kreditkort ifall ngn obehörig får tag på det och kör köp utan legg & kod på signatur. (vilket går hos vissa mindre slarvbutiker)