• 1
  • 2
2014-05-17, 16:13
Medlem
Hej jag undrar om man kan köpa saker på internet som kostar i amerikanska dollar fast man har svenska kronor i banken?
Citera
2014-05-17, 16:23
Medlem
ThingThings avatar
Ja, det kan man.
Citera
2014-05-17, 16:48
Medlem
ElSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThingThing
Ja, det kan man.

Och kom ihåg att kolla kursen plus växlingsavgifter plus eventuell tull och moms.
Citera
2014-05-17, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElSilencio
Och kom ihåg att kolla kursen plus växlingsavgifter plus eventuell tull och moms.
vad är växelavgift, tar de extra betalt för att växla SEK till USD ?
Citera
2014-05-17, 17:00
Medlem
ElSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedPeshmerga
vad är växelavgift, tar de extra betalt för att växla SEK till USD ?

Din banks EVENTUELLA påslag för att sälja dollar till dig att handla för. Ofta ingår avgiften i växelkursen här utomlands, vet inte om det är likadant i Sverige.

Det sker i samma ögonblick du gör köpet.

Läs mer på din banks hemsida.
Citera
2014-05-17, 18:02
Medlem
Du betalar med ditt kreditkort. Valutakursen varierar lite beroende på vilken bank du har och vilket kreditkort det gäller. Valutakurserna finns här:
https://www.mastercard.com/se/consum...onversion.html respektive
http://www.visaeurope.com/en/cardhol...nge_rates.aspx

Sedan så tar vissa banker även ett valutapåslag.
ICA-banken tar ingen extra avgift.
Citera
2014-05-18, 00:12
Medlem
sebnies avatar
Brukar vara runt 1-3% av beloppet. En spottstyver i sammanhanget.

Sedan finns det en del banker som lägger en fast avgift på typ 35 eller 50 kr per köp. Men det är inte många banker som gör det.

Det normala brukar vara 1-3% av totalbeloppet och den %:en försvinner oftast i växlingskursen så den märks inte. Mao söker jag upp växelkursen på www.xe.com (som visar råkurserna) och sedan köper något på nätet så brukar det skilja sisådär +- 5% från det som visas (oftast för att kursen gått ner lite precis när köpet behandlades så att avgiften kommer ovanpå och så blir det typ +- 0)

Man tjänar oftast på att köra i bankens kurs + växlingsavgift istället för att t.ex. låta paypal debitera i svenska kronor och själv växla över hos sig, för det brukar vara riktigt dåliga kurser.
Bankerna brukar faktiskt ha riktigt bra kurser så även med avgift så tjänar man på det.

Och då kör jag med kontokopplat bankkort, kopplat till separat konto där jag pytsar över en lagom summa inför varje köp. Skulle aldrig falla mig in att skaffa kreditkort ifall ngn obehörig får tag på det och kör köp utan legg & kod på signatur. (vilket går hos vissa mindre slarvbutiker)
Senast redigerad av sebnie 2014-05-18 kl. 00:14.
Citera
2014-05-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedPeshmerga
Hej jag undrar om man kan köpa saker på internet som kostar i amerikanska dollar fast man har svenska kronor i banken?

Det går utmärkt att handla med dollar. Jag rekommenderar att du skaffar dig ICA Mastercard eftersom de inte har pålägg på växlingsavgiften. Då betalar man den officiella dollarkursen (det skiljer något öre).

Sedan är det bara att shoppa loss! Många varor är betydligt billigare i Tyskland, England och framförallt USA.
Citera
2014-05-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Brukar vara runt 1-3% av beloppet. En spottstyver i sammanhanget.

Det normala brukar vara 1-3% av totalbeloppet och den %:en försvinner oftast i växlingskursen så den märks inte. Mao söker jag upp växelkursen på www.xe.com (som visar råkurserna) och sedan köper något på nätet så brukar det skilja sisådär +- 5% från det som visas (oftast för att kursen gått ner lite precis när köpet behandlades så att avgiften kommer ovanpå och så blir det typ +- 0)

Om du har Mastercard kollar du lämpligen kurserna här och om du har Visa här

De kurserna skiljer sig något öre från de officiella.

Om du skaffar ICA Mastercard får du 0 pålägg på kurserna ovan.
Citera
2014-06-08, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipkvist
Om du har Mastercard kollar du lämpligen kurserna här och om du har Visa här

De kurserna skiljer sig något öre från de officiella.

Om du skaffar ICA Mastercard får du 0 pålägg på kurserna ovan.

Förtydligar mig själv. Något öre gäller på köpepriset på USD. Om en dollar kostar 6,63 tar Mastercard 6,65. ICA Bank lägger inte på något.
Senast redigerad av flipkvist 2014-06-08 kl. 21:03.
Citera
2014-06-08, 21:14
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipkvist
Förtydligar mig själv. Något öre gäller på köpepriset på USD. Om en dollar kostar 6,63 tar Mastercard 6,65. ICA Bank lägger inte på något.
6,63 enligt vem?
Citera
2014-06-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
6,63 enligt vem?

Enligt spotmarknaden, det vill säga den officiella valutakursen. Kontentan är i alla fall att man betalar i princip officiell valutakurs för köp i utlandet (även via Internet). Alla växlingsavgifter är redan inbakade i växlelkursen som Mastercard/Visa ger. Banken lägger på en växlingsavgift, inte för att täcka några kostnader, utan för att de vill tjäna mer pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in