• 1
  • 2
2014-05-17, 14:01
Medlem
Sicilias avatar
Jag skulle dra upp en skruv idag och fann att insexmuttern i det nrmaste var rund. Fremlet den sitter p r relativt knsligt, jag kan allts inte hamra ned ngonting i den med vld. Hur sjutton lser jag detta? Tnkte att det skert r ett relativt vanligt problem men finner inga relevanta trdar eller lsningar. Kanske r det jag som anvnder mig av fel terminologi, nvl.

Det bsta jag har r en slagborr. Tror ni det gr att borra snder huvudet p muttern och p s vis f loss den?
Citera
2014-05-17, 14:09
Medlem
epost72s avatar
Insexmutter?
Du menar skert insexskruv.

Kan du komma t skallen p skruven s kanske det gr att lossa p den med en polygrip.
Annars kan du skert borra bort skallen.
Senast redigerad av epost72 2014-05-17 kl. 14:13.
Citera
2014-05-17, 14:11
Medlem
Danro80s avatar
Jag skulle testa ett vnsterborr ngot mindre n skruven. Men r det verkligen s knsligt s du inte kan borra ett mindre hl och knacka i en torx?
Citera
2014-05-17, 14:14
Medlem
Jag vet, jag r helt jvla slut. Kill meeeee...

On topic: Ta skiten med en liten rrtng eller polygrip eller nt, om du kommer t frsts. Man kan med frdel vrma och bonka lite p skruven innan. Edit; aha sg just att det inte gr att bonka, men testa det andra d, en bra tng. Du ska absolut INTE borra bort skallen, det r ju det enda som gr (fr man hoppas) att f ett vettigt grepp om.
Senast redigerad av Insexskruv 2014-05-17 kl. 14:19.
Citera
2014-05-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilia
Jag skulle dra upp en skruv idag och fann att insexmuttern i det nrmaste var rund. Fremlet den sitter p r relativt knsligt, jag kan allts inte hamra ned ngonting i den med vld. Hur sjutton lser jag detta? Tnkte att det skert r ett relativt vanligt problem men finner inga relevanta trdar eller lsningar. Kanske r det jag som anvnder mig av fel terminologi, nvl.

Det bsta jag har r en slagborr. Tror ni det gr att borra snder huvudet p muttern och p s vis f loss den?

Ta ett mindre borr och borra ned i skruven. Sedan tar du en grispitt och skruvar upp den.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...e-5-st-192248/
Kyl under tiden du borrar s skruven inte expanderar av vrmen.
Citera
2014-05-17, 14:28
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Menar du en sexkantsmutter: frsk fila ner den s att den blir kantig igen. Anvnd inte polygrip, utan fila ner tills du kan f ett bra grepp med blocknyckel.

Menar du en insexskruv (gissar p att du menar en sn hr): r skallen stor nog kan du hamra ett ngorlunda djupt jack i den med stmjrn och sedan skruva ur med platt mejsel.
Citera
2014-05-17, 14:29
Medlem
Om nu skallen r nbar finns mjligheten att med en dremel eller liknade skra ett spr i skallen s du kan anvnda en vanlig sprmejsel. Ett annat alternativ r att offra en insexnyckel eller insexbits och med hjlp av epoxy eller likvrdigt limma fast verktyget i insexhlet i skallen. Andra stt r att anvnda en torxbits i lmplig storlek om frutsttningen r sdan att det inte krvs verdrivet vld fr att lossa skruven.
Citera
2014-05-17, 14:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Sidavbitare kan va ljligt effektivt p slitna insex om storleken r rtt, insexan kan bli lite misshandlad och behva bytas om det estetiska r viktigt.
http://www.verktygshopen.se/public/i...4551033140.gif

Citat:
Ursprungligen postat av MonkeysOnParole
Anvnd inte polygrip,
Motortng kan va djvligt effektivt men det ska va rtt sorts motortng och den ska ha bra tnder som kan bita i materialet, den ska ha kftar med frsnkningar som kan omsluta runda freml, lossat runddragna M10 muttrar/skruv och M4 insex med skalle som hade mnster p utsidan just fr tnger.
http://www.verktygsproffs.se/wp-cont...X-POLYGRIP.jpg
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-05-17 kl. 14:44.
Citera
2014-05-17, 14:46
Medlem
Doppa insexnyckeln i ventilslippasta.
Citera
2014-05-17, 14:56
Medlem
Danro80s avatar
Om du menar sexkantsmutter med "insexmutter" s r en liten rrtng optimalt (om du kommer t)
Citera
2014-05-17, 15:11
Medlem
INTPs avatar
En enkel bild p problemet skulle utesluta cirka 90% av de oanvndbara tipsen.
Citera
2014-05-17, 16:00
Medlem
Svetsa p en ny vanlig mutter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem