Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Ur ingenting kom någonting utan orsak, vad är startskottet till liv.

Startskottet till liv är ju rejält lätt att förklara. Startskottet till hela kosmos är en annan sak.
Citera
2014-06-26, 22:56
Medlem
libbens avatar
Citat:

Ja, vad som skapade big bang eller vad som fanns från alla början är en intressant fråga. Hur besvaras den i bibeln?

Bibeln är ett hopplock av 66 böcker, och lånat lite överallt från diverse folktror.

Innan jesus så fanns samma koncept lååååångt innan dess. Nu är det år 1435 enligt muslimerna. 2014 enligt kristendomen och innan kristendomen ett helt annat årtal.

Allt är ett enda stort plockepin av diverse folksagor. Om gud finns, hur besvaras det i bibeln? För att någon säger det typ 100 år efter jesus död? Mirakel? Vilka mirakel, folksagor och word by mouth liksom. Av ett gäng människor som med dagens mått troligen har sämre förmåga att hantera språk och föra rätt budskap vidare. Titta bara hur slaktat enkla budskap blir i dag när viskningsleken genomförs, eller vittnen som förhörs av utbildad personal, alla säger olika saker av de just bevittnat.

Vad sägs om alla konventioner i dagens läge där folk talar i tungor och är besatta av Jesus/gud? Accepterar du detta som trovärdigt? Om inte, varför? Varför accepterar du att någon är i öknen och blir hög av en brinnande buske och sedan kommer ut och pratar om kärlek? Sånt hittar du på valfri flumplats med folk som blir höga tillsammans eller mediterar. Är de jesus? Guds son?

Om det finns en skapare, så är det inte religion som kommer bekräfta detta utan forskning och vetenskap. Jag har inga problem med att acceptera en skapare bakom uppkomsten av universum osv. Men att Bibeln skulle vara den rätta läran är ju helt knasigt tänkt ifall man ser på det ur ett helhetsperspektiv över alla tidigare religioner och hur vi har utvecklats osv.

http://i.imgur.com/0wRzJuv.png

Forksning och vetenskap är enda sättet att utvecklas som samhälle och avancera. Att titta på en bok som är ett plockepinn med helt omöjliga scenarion överallt är bara blåögt. Och sedan leva efter den som fundamentalisterna gör i många världsdelar är skrämmande. Ok att vi i Sverige inte har fundamentalister på den nivån, men det hade inte varit kul att vara delaktigt i ett sådant förtryckarsamhälle som fundamentalisterna hade skapat.
Citera
2014-06-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Ja, vad som skapade big bang eller vad som fanns från alla början är en intressant fråga. Hur besvaras den i bibeln?

Bibeln är ett hopplock av 66 böcker, och lånat lite överallt från diverse folktror.

Innan jesus så fanns samma koncept lååååångt innan dess. Nu är det år 1435 enligt muslimerna. 2014 enligt kristendomen och innan kristendomen ett helt annat årtal.

Allt är ett enda stort plockepin av diverse folksagor. Om gud finns, hur besvaras det i bibeln? För att någon säger det typ 100 år efter jesus död? Mirakel? Vilka mirakel, folksagor och word by mouth liksom. Av ett gäng människor som med dagens mått troligen har sämre förmåga att hantera språk och föra rätt budskap vidare. Titta bara hur slaktat enkla budskap blir i dag när viskningsleken genomförs, eller vittnen som förhörs av utbildad personal, alla säger olika saker av de just bevittnat.

Vad sägs om alla konventioner i dagens läge där folk talar i tungor och är besatta av Jesus/gud? Accepterar du detta som trovärdigt? Om inte, varför? Varför accepterar du att någon är i öknen och blir hög av en brinnande buske och sedan kommer ut och pratar om kärlek? Sånt hittar du på valfri flumplats med folk som blir höga tillsammans eller mediterar. Är de jesus? Guds son?

Om det finns en skapare, så är det inte religion som kommer bekräfta detta utan forskning och vetenskap. Jag har inga problem med att acceptera en skapare bakom uppkomsten av universum osv. Men att Bibeln skulle vara den rätta läran är ju helt knasigt tänkt ifall man ser på det ur ett helhetsperspektiv över alla tidigare religioner och hur vi har utvecklats osv.

http://i.imgur.com/0wRzJuv.png

Forksning och vetenskap är enda sättet att utvecklas som samhälle och avancera. Att titta på en bok som är ett plockepinn med helt omöjliga scenarion överallt är bara blåögt. Och sedan leva efter den som fundamentalisterna gör i många världsdelar är skrämmande. Ok att vi i Sverige inte har fundamentalister på den nivån, men det hade inte varit kul att vara delaktigt i ett sådant förtryckarsamhälle som fundamentalisterna hade skapat.

Det betyder i så fall att evolutionen bara ger dig en evig död i belöning.
Citera
2014-06-26, 23:17
Medlem
libbens avatar
Citat:

Ja, du är rädd för verkligheten och vill ha en snuttefilt.

Om gud finns, och ett liv efter döden existerar så är vi garranterat alla välkomna.

Att du tror att just din snuttefilt öppnar portarna till liv efter döden är ju mest komiskt. Eftersom inget i bibeln stödjer att GUD existerar. Samt bibeln är skriven av människor långt efter jesus död. Många hette dessutom Jesus vid den tidpunkten och när någon gör något fint, typ hjälper någon så blir det helgonförklarat.

Nej, jag ser bibeln för vad den är. Ett sätt att kuva folket och skapa ett samhälle byggt på värderingar och lagar som cementeras i styren. Inget fel i det, utöver massa överdrivna historier som inte alls går ihop med verkligheten direkt, mer än lite sannolikhetslära att någon inte dog efter att xx antal Jesus kanske tog dennes hand och sa något snällt. Det är inget mirakel.

Sedan övergick religion till makt och krigsmakt. Allt för att styra världen så mycket det bara går.

Finns det evigt liv hos gud efter detta så är jag glad för det, finns det inte så är det så verkligheten ser ut enligt all forskning och nuvarande vetenskap. Ändras det så gör det, och man accepterar det och går vidare.

Får bögar gifta sig enligt Jesus?

Får man stena sin älskare enligt GUD?

Vilken inriktning är rätt att tro på enligt GUD? Om du inte är katolik, vilket är den sanna läran efter Simon, varför tror du att du ska få komma in till evigt liv i himmeln? När du inte följer rätt inriktning liksom. Megafail av dig.

Ger du tioendet? Vilken dag går du till kyrkan? Lördag eller Söndag?
Citera
2014-06-26, 23:19
Medlem
Citat:
Självklart,vad annars? Någon/något som bestämmer var man hamnar efter döden? Är det en bättre belöning?
Citera
2014-06-26, 23:25
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Självklart,vad annars? Någon/något som bestämmer var man hamnar efter döden? Är det en bättre belöning?
Men om man inte vill ha en evig död? Då ska man ju inte få det. Därför är evolution fel.
Citera
2014-06-26, 23:26
Medlem
Citat:

Ja, jag tar emot det kommande återupprättade paradiset som är fritt från sjudom, lidande och död.

Upp 21:3-5
” 3 Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”
Citera
2014-06-26, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Men om man inte vill ha en evig död? Då ska man ju inte få det. Därför är evolution fel.
Det spelar nog ingen roll vad man vill.....
Citera
2014-06-26, 23:32
Medlem
Citat:
Ja, jag tar emot det kommande återupprättade paradiset som är fritt från sjudom, lidande och död.

” 3 Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”
Om alla mår bra och alla älskar alla,finns det äkta kärlek då? Om det inte finns något ont att jämföra med? Om man bara kan älska? Låter väldigt enformigt och tråkigt.......
Citera
2014-06-26, 23:34
Medlem
Citat:
Det spelar nog ingen roll vad man vill.....

Man väljer fritt, det man sår får man skörda.
Citera
2014-06-26, 23:58
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Det handlar inte om vad man VILL. Jag skulle också gärna se ett paradis fritt från sjukdom, lidande och annat ont, men absolut ingenting tyder på att det existerar något sådant. Om det gör dig glad att inbilla dig att ett sådant finns, så får du det. Men tro inte att du har någon rationell anledning till den tron.
Citera
2014-06-27, 13:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

God-of-gaps, kanske?

Men du har fortfarande DIN bevisbörda, även om du verkar vara helt okunnig om vad det betydar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in