Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-01, 13:58
  #25
Medlem
Tre kursfrågor kring sociologi

Hej allihoppa

jag läser nu sociologi 1 på distans och har problem md uppdrag 2 , kan någon hjälp amig , idag är sisat dag för att lämna uppdraget


Fråga 1: Problematisera fängelsestraff
Du ska välja ut tre olika brott som rapporterats i media analysera bakgrunden till att brotten begåtts och sedan resonera sociologiskt kring hur samhället ska komma till rätsida med dessa olika typer av brottslighet. Svara enligt följande:
a) Beskriv kortfattat de olika brotten
b) Analysera ur ett sociologiskt perspektiv och spekulera kring vilka faktorer som bidragit till att förövarna begått brotten och
c) Resonera kring hur samhället ska kunna motarbeta denna typ av brottslighet


För högre omdömen ska du här värdera de teorier du stödjer dig på och argumentera för deras styrkor och svagheter

Stycke
Fontfamilj
Fontstorlek
Skapa matematisk symbol
Matematiska symboler

Fråga 2: Religion ur ett funktionalistiskt och strukturellt perspektiv
Resonera kring religion ur ett sociologiskt perspektiv genom att:
a) Berätta om religionens funktion och struktur i Sverige
b) Beskriva religionens betydelse i några andra delar av världen och
c) Reflektera över skillnaderna mellan Sverige och de andra delar av världen du belyst i b) såväl funktionalistiskt som strukturellt


För högre omdömen ska du också här värdera de teorier du stödjer dig på och argumentera för deras styrkor och svagheter
Stycke
Fontfamilj
Fontstorlek
Skapa matematisk symbol
Matematiska symboler

Fråga 3: Intervju
Du ska på basis av det du lärt dig kring intervjuer som metod förbereda och genomföra en intervju med sociologisk utgångspunkt.
Beskriv ditt arbete enligt följande:
a) Sammanfatta syfte och metod
b) Beskriv förberedelserna
c) Beskriv intervjusituationen
d) Sammanfatta ditt resultat och dra slutsatser och
e) Reflektera kring intervjun och beskriv eventuellt vad som borde gjorts annorlunda

om jag lägger på fel sidan, jag är tacksamm att flytta på en passa sidan
Citera
2015-11-01, 14:31
  #26
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Utgången rubrik: sociologi1

Kultur: allmänt --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2016-04-25, 13:26
  #27
Medlem
Hej jag läser socionomprogrammet och vi har ett arbete som vi ska skriva, om rationalitet Max Weber. Men jag har svårigheter med frågan, jag förstår inte riktigt vad jag kan skriva om ämnet skulle va jätte bra ifall ni kunde ge mig hints på vilka punkter jag kan ta med i texten. Såhär lyder frågan..

(Max Weber intresserar sig för samhällets rationalionaliseringsprocess och byråkratiska organisation. Analysera basgruppen i relation till universitets och instituionstutbildningens byråkratiska system).

Tacksam för svar!
Citera
2016-05-26, 22:59
  #28
Medlem
Behöver hjälp av en kunnig sociolog. Någon som känner sig manad får gärna kontakta mig på PM.
Citera
2016-06-02, 13:38
  #29
Medlem
"Mills såg det som att sociologisk fantasi kan hjälpa individer att hantera den sociala världen genom att kliva ut ur deras personliga, självcentrerade, perspektiv på världen. Genom att använda sociologisk fantasi kan personer se händelser och sociala strukturer som influerar beteenden, attityder och kulturer"

Vad är sociologisk fantasi?

Tack På Förhand!
Citera
2017-03-13, 13:12
  #30
Medlem
Verkar inte som om någon får svar via den här tråden, men kan ändå försöka.

Jag skriver just nu min D-uppsats i sociologi. Jag utgår från socialkonstruktivistisk grund och min frågeställning är hur några utvalda politiska bloggare (Sverigedemokrater) konstruerar sig själv som politiker och bloggare i relation till mainstream media och folket. T.ex. vill jag ta reda på hur den nationella identiteten reproduceras i det här sammanhanget och hur bloggen ses som en alternativ kanal för påverkan jämfört med traditionella medier.

Vilken diskursanalytisk tradition skulle kunna tänkas passa bäst ihop med min frågeställning? Förslag på diskursanalytiska verktyg? Har läst igenom all litteratur jag hittat om diskursanalys, men kommer inte riktigt underfund med vilket tillvägagångssätt som passar bäst.

Tips?
Citera
2019-01-14, 02:26
  #31
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lina474
Hej!

Det är så att jag går sista året på gymnasiet och just nu har fullt upp med uppgifter. Så min fråga är om det finns någon som är väldigt duktig på sociologi 1 och som har lust att hjälpa mig med en uppgift. Om inte nån vill hjälpa mig gratis kan jag tänka mig att betala eftersom att jag verkligen är väldigt desperat.

Lycka till på donken.
Citera
2019-03-29, 12:29
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannahj
Hejsan alla flashbackare!

Läser Personalvetarprogrammet och har en läxa att analysera en video där 2 personer söker ett jobb. Killen är utlänning och kvinnan "vit". Mannan har ett utmärkt CV med fina rekomendationer medans kvinnan tidigare fått sparken från sin gamla arbetsplats. Kvinnan får ändå jobbet. Arbetsgivaren beter sig väldigt annorlunda när hon intervjuar den "utländska" mannen.

Nu ska jag analysera den här händelsen med hjälp av olika sociologiska teorier. Tips?

Länkar youtube videon: https://www.youtube.com/watch?v=wxug0BnG-K4

Tacksam för lite hjälp på traven.

Kanske begreppet stigma av Erving Goffman? Att hudfärg kan verka stigmatiserande. Eller intersektionalitet, att uppmärksamma hur olika kategoritillhörigheter samvarierar?
Citera
2019-04-04, 19:07
  #33
Medlem
Nariiouhs avatar
Behöver hjälp med olika frågeställningar som man kan grunda en studie i sociologi på, allt är välkommet helst dock om jämlikhet och ojämlikhet...

Tacksam för svar
Citera
2020-03-08, 00:38
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Behöver hjälp med olika frågeställningar som man kan grunda en studie i sociologi på, allt är välkommet helst dock om jämlikhet och ojämlikhet...

Tacksam för svar
Både "Jämlikhet" och "ojämlikhet" är på tok för vaga och breda ämnen att basera en frågeställning på. Du måste avgränsa dig till ett snävt och tydligt område inom vilket du kan titta på dessa fenomen och också vara mer specifik med vad du syftar på när du använder dem.

Tänker du genus eller är det något annat du är intresserad av?
Citera
2020-03-08, 00:47
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScarletL
Verkar inte som om någon får svar via den här tråden, men kan ändå försöka.

Jag skriver just nu min D-uppsats i sociologi. Jag utgår från socialkonstruktivistisk grund och min frågeställning är hur några utvalda politiska bloggare (Sverigedemokrater) konstruerar sig själv som politiker och bloggare i relation till mainstream media och folket. T.ex. vill jag ta reda på hur den nationella identiteten reproduceras i det här sammanhanget och hur bloggen ses som en alternativ kanal för påverkan jämfört med traditionella medier.

Vilken diskursanalytisk tradition skulle kunna tänkas passa bäst ihop med min frågeställning? Förslag på diskursanalytiska verktyg? Har läst igenom all litteratur jag hittat om diskursanalys, men kommer inte riktigt underfund med vilket tillvägagångssätt som passar bäst.

Tips?
Spontant kommer jag att tänka på Shery Ortners teorier om nyckelsymboler och Fredrik Barth som skrivit om etnicitetsskapande.

Förvisso antropologer, men disciplinerna överlappar ju väldigt mycket.
Citera
2020-05-15, 21:40
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345
"Mills såg det som att sociologisk fantasi kan hjälpa individer att hantera den sociala världen genom att kliva ut ur deras personliga, självcentrerade, perspektiv på världen. Genom att använda sociologisk fantasi kan personer se händelser och sociala strukturer som influerar beteenden, attityder och kulturer"

Vad är sociologisk fantasi?

Tack På Förhand!

Jag tänker mig att det är en viss föreställningsförmåga som avses, alltså förmågan att sätta sig själv i ett större sammanhang och se sig själv utifrån samt sätta ord på det, t ex se sig som tillhörande en grupp, en klass, en viss maskulinitet eller femininet, osv. Då "kliver man ut" ur ens vardagliga synsätt. Samma sak gällande att se sig i en viss social situation (t ex ett möte, en intervju, en pubkväll, osv). Situationen ställer förväntningar på en och man är inte helt fri. Det blir en sociala analys av ens sits, som ju bygger på en viss föreställningsförmåga eller fantasi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback