Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-16, 13:32
  #1
Medlem
Hejsan alla flashbackare!

Läser Personalvetarprogrammet och har en läxa att analysera en video där 2 personer söker ett jobb. Killen är utlänning och kvinnan "vit". Mannan har ett utmärkt CV med fina rekomendationer medans kvinnan tidigare fått sparken från sin gamla arbetsplats. Kvinnan får ändå jobbet. Arbetsgivaren beter sig väldigt annorlunda när hon intervjuar den "utländska" mannen.

Nu ska jag analysera den här händelsen med hjälp av olika sociologiska teorier. Tips?

Länkar youtube videon: https://www.youtube.com/watch?v=wxug0BnG-K4

Tacksam för lite hjälp på traven.
Citera
2014-05-16, 13:32
  #2
Moderator
skunkensunes avatar
//Använd denna tråd för frågor om läxhjälp inom forumets ämnen.

mod//
Citera
2014-05-22, 20:49
  #3
Medlem
bratemos avatar
Kolla hennes parkering, att hon är lite nonchalant mot intervjuaren när hon får kaffet, typ, stannar upp och funderar en del.
Hur stressad och "förvirrad" hon verkar vara i början, notera väskan. Hon tar tvåsittssoffan och ockuperar den. När hon går säger tjejen i entrén "ha en bra dag" och hon bekräftar knappt hennes önskan.


Spanska killen vill skaka hand med intervjuaren, blir dissad.
Han är lugn, artig och verkar vettig. Intervjuaren är ganska otrevlig "Hold on buddy" och visar öppna handflator, typ "tala mot väggen/handen"
Går på honom för hans accent.
Han har ett stavfel i sitt CV (1986-1984 eller vad det stod).
Han önskar tjejen i entrén "Ha en bra dag" hon ignorerar honom.

Jättelätt och massor grejer du kan hitta. Du får gräva djupare.

Vad är det specifikt inom sociologin du läser? Tänker Durkheim, Weber, Goffman osv..

EDIT: tyyyp 8 dagar efter. Haha. Vad var läxan
Citera
2014-12-04, 16:45
  #4
Medlem
Sociologi 1

Jag behöver med dessa 3 frågor! Någon som kan hjälpa mig?? iallafall påbörja att hjälpa mig med dessa 2 frågor.

Reflektera kring integration i mångkulturella Sverige och

a) beskriv vilka inslag av de olika integrationsmodellerna du känner igen från det svenska samhället,



b) reflektera kring deras effekter och



c) resonera kring vad samhället kan göra för att undvika kulturkrockar
Citera
2014-12-04, 18:59
  #5
Medlem
Kilimans avatar
Antar att du mestadels ska skriva objektivt med subjektiva inslag... försök kanske binda samman t.ex. bostadsbristen och arbetslösheten men nuvarande asylpolitik så du får en start vid frågan av effekter. Och kulturkrockar, ja det är nog av du själv tycker =)
Citera
2014-12-04, 19:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiliman
Antar att du mestadels ska skriva objektivt med subjektiva inslag... försök kanske binda samman t.ex. bostadsbristen och arbetslösheten men nuvarande asylpolitik så du får en start vid frågan av effekter. Och kulturkrockar, ja det är nog av du själv tycker =)


Tack!
Citera
2014-12-04, 19:15
  #7
Medlem
Sociologi 1

Fråga 1: Enkät
Du ska konstruera en enkät som ställer några relevanta frågor rörande klass och livsstil. Be en bekant fylla i enkäten och för att sedan lämna synpunkter till dig kring utformandet. I ditt svar ska du:
Formulera dina egna och din respondents reflektioner kring enkätens utformande både vad gäller tydlighet och vad man skulle kunna tänkas få fram för resultat om enkäten användes i en verklig studie.

Japp jag behöver hjälp med den här frågan .. fattar verkligen inte vad jag ska göra ..
Citera
2014-12-04, 19:24
  #8
Medlem
SandraPalenryds avatar
1 läs kurslitteratur om vad en enkät är
2 gör en enkät som handlar om klass och livsstil.
3 låt en polare svara på din enkät
4 låt din polare berätta för dig vad han tyckte om hur den var utformad
5 skriv ner din polares svar och din egen uppfattning om hur din enkät var utformad

Klarar du inte av det här borde du fan skämmas.
Citera
2014-12-04, 20:46
  #9
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Har aldrig pluggat sociologi och hatar generellt "läxhjälpstrådar"... men då det snart är Jul: tror uppgiftens kärna är att ni och du ska reflektera över begreppet validitet - typ: "mäter det här frågebatteriet verkligen det jag vill mäta?".
Citera
2014-12-16, 12:26
  #10
Medlem
Hjälp med Sociologi på Hermods uppdrag 2

Hej alla experter inom sociologi!
Arbetar just nu med uppdrag 2 för sociologikursen på hermods och skulle önska lite hjälp, eller rättare sagt inspiration för att sätta ett A. Fick ett B på första uppdraget och vill verkligen sätta ett A på kursen Är det någon därute som är snäll och har pluggat klart kursen?

Med vänlig hälsning,
Citera
2014-12-16, 13:50
  #11
Medlem
Sociologi 1

Jag ska skriva en argumentation om Genus! Någon som kan tänka sig och hjälpa mig? Liksom förklara för mig vad jag argumentera för / mot Genus? Typ ge mig ideer??


Din text ska belysa följande frågor:
Vad är manligt respektive kvinnligt (exempel)? Hur skiljer sig dessa uppfattningar åt i olika samhällen och i olika tider? Hur har dessa olika föreställningar kring på vad som är manligt respektive kvinnligt formats? Vilken slags ojämlikhet finns det i våra samhällen idag? Finns det ojämlikheter som är motiverade? Hur kommer man till rätsida med strukturell orättvisa?
Citera
2014-12-16, 15:01
  #12
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasminexx
Jag ska skriva en argumentation om Genus! Någon som kan tänka sig och hjälpa mig? Liksom förklara för mig vad jag argumentera för / mot Genus? Typ ge mig ideer??


Din text ska belysa följande frågor:
Vad är manligt respektive kvinnligt (exempel)? Hur skiljer sig dessa uppfattningar åt i olika samhällen och i olika tider? Hur har dessa olika föreställningar kring på vad som är manligt respektive kvinnligt formats? Vilken slags ojämlikhet finns det i våra samhällen idag? Finns det ojämlikheter som är motiverade? Hur kommer man till rätsida med strukturell orättvisa?

Vi har en underbar tråd för skoluppgifter. Använd den snälla. Det blir lätt massa skoltrådar överallt annars...

Lite hjälp kommer här:

1. Fråga dig själv vad genus är. En definition enligt någon bok passar utmärkt. Jo fler definitioner desto bättre för då kan du jämföra de och hitta likheter och skillnader.

2. Fråga dig själv hur det relaterar till ditt liv. Sen fråga dig själv hur det relaterar till resten av människorna i samhället.

3. Fråga dig själv hur genus hänger ihop med kön.

4. Fråga dig själv varför genus anses vara viktigt i dagens samhälle. Vad gör genus till en "het potatis" i dagens debatt i media t ex. Vad gör genus till ett ämne att diskutera kring i all evighet i tv och radio? Varför går folk igång på ordet genus t ex?

5. Att argumentera är att föra fram diverse argument muntligt eller skriftligt för eller emot en sak. Att argumentera är att med fakta som underlag påvisa/bevisa att något är på ett visst sätt.

6. Du har massa frågor som ska guida dig genom din argumentation. Se på de som hållplatser. I din text ska dessa frågor besvaras implicit, det vill säga du ska besvara de utan att uttryckligen skriva "på fråga fem tycker jag...". Svaret ska komma som ett flöde i din text där du argumenterar för en eller flera saker som har med genus att göra. Du kan t ex argumentera för att genus och socialt kön inte är relevant i dagens samhälle. Eller så kan du argumentera mot tanken på att skolan ska införa genuspedagogik och att den ska genomsyra all undervisning och skolan i ett större perspektiv.

7. Du måste som sagt först veta vad genus är på ett ungefär. Sen hitta hur det är relevant i dagens samhälle, några exempel funkar hyfsat bra. Sen ska du hitta någon mer specifik frågeställning eller syfte med din uppsats och där ska du till sist föra fram massa argument som stödjer din syn på saken och/eller uppfyller syftet med din text. Detta ska göras med fakta som utgångspunkt. Dessa fakta ska gära exemplifieras och sättas i ett sammanhang och sedan diskuteras och värderas. Avsluta göra med en kort sammanfattning av vad du kom fram till i form av en slutsats.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback