Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-15, 22:24
  #1
Medlem
Rektum-Grans avatar
Hallå! Nu är det så att jag ska till Frankrike och jag tänkte ta med mig snus. Kommer det bli en massa skit så jag typ måste lägga det i handbagage osv. eller kan jag bara ha det i fickan ? Eller får jag lämna snuset hemma och köpa cigaretter nere i Paris ?
Citera
2014-05-15, 22:28
  #2
Medlem
abb3ftws avatar
Vet inte hur det är till Frankrike
när vi var till Kreta i augusti så hade pappa med en stock i resväskan iaf
Citera
2014-05-15, 22:30
  #3
Medlem
Rektum-Grans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abb3ftw
Vet inte hur det är till Frankrike
när vi var till Kreta i augusti så hade pappa med en stock i resväskan iaf

borde väll vara ungefär samma regler, inga problem alltså ?
Citera
2014-05-15, 22:32
  #4
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektum-Gran
borde väll vara ungefär samma regler, inga problem alltså ?

Inga problem nej. Detta gäller inom hela EU (och de flesta andra länder i världen) så att du slipper fråga nästa gång. Akta dig för Island bara.
Citera
2014-05-15, 22:33
  #5
Medlem
Termosins avatar
Du får lugnt ta med en stock eller två i väskan om du vill, inga problem där inte. Tänk bara på hur mycket du får ta med så du inte överstiger det.
Citera
2014-05-15, 22:40
  #6
Medlem
Rektum-Grans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Du får lugnt ta med en stock eller två i väskan om du vill, inga problem där inte. Tänk bara på hur mycket du får ta med så du inte överstiger det.

Nejnej, tänkte mer på kanske 5-6 dosor. Härligt då
Är det så att jag skulle behöva scanna det genom en x-ray på flygplatsen eller kan jag ha det i fickan bara ? Kanske lite konstig fråga men har nästan bara supertighta byxor, och grova händer, så måste verkligen kånka upp dosan varje gång osv.

Alltså en dosa i fickan medans resten är i väskan.
Citera
2014-05-15, 22:44
  #7
Moderator
tobess avatar
Vad är det du funderar på egentligen?

Snus får man föra fritt (för personligt bruk) inom EU.
Du reser från Sverige, alla i kontrollen vet vad snus är.
Du kan ha det i fickan, eller i väskan, spelar ingen roll. Troligen måste du dock köra skiten genom väskscanningen i vilket fall som.
Eftersom du reser inom Schengen/EU så kommer ingen att tulla dig när du kommer fram, alltså behöver du inte alls fundera på vad dom gör på slutdestinationen.
Citera
2014-05-15, 22:49
  #8
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektum-Gran
Nejnej, tänkte mer på kanske 5-6 dosor. Härligt då
Är det så att jag skulle behöva scanna det genom en x-ray på flygplatsen eller kan jag ha det i fickan bara ? Kanske lite konstig fråga men har nästan bara supertighta byxor, och grova händer, så måste verkligen kånka upp dosan varje gång osv.

Alltså en dosa i fickan medans resten är i väskan.

Du ska formellt sett tömma fickorna vid säkerhetskontrollen men om du inte har metall på dig kommer ingen att bråka.
Citera
2014-05-15, 22:52
  #9
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Vad är det du funderar på egentligen?

Snus får man föra fritt (för personligt bruk) inom EU.
Du reser från Sverige, alla i kontrollen vet vad snus är.
Du kan ha det i fickan, eller i väskan, spelar ingen roll. Troligen måste du dock köra skiten genom väskscanningen i vilket fall som.
Eftersom du reser inom Schengen/EU så kommer ingen att tulla dig när du kommer fram, alltså behöver du inte alls fundera på vad dom gör på slutdestinationen.

Du har inte varit på en flight mellan Amsterdam och Sverige märker jag. Tullas görs det även inom Schengen och jag misstänker att TS inte är särskilt resvan.
Citera
2014-05-17, 19:01
  #10
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Du har inte varit på en flight mellan Amsterdam och Sverige märker jag. Tullas görs det även inom Schengen och jag misstänker att TS inte är särskilt resvan.

I regel tullas det inte, nej. Sen kan de ju göra stickprov, om det sen råkar vara på just flygen som kommer från AMS så är det ju givetvis ett rent sammanträffande
Citera
2015-02-10, 02:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektum-Gran
Hallå! Nu är det så att jag ska till Frankrike och jag tänkte ta med mig snus. Kommer det bli en massa skit så jag typ måste lägga det i handbagage osv. eller kan jag bara ha det i fickan ? Eller får jag lämna snuset hemma och köpa cigaretter nere i Paris ?

Inga problem, de bryr sig inte om snus.
Citera
2015-03-15, 11:56
  #12
Medlem
timpanis avatar
Fransmännen bryr sig inte om snus. Vet inte vad det är.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2376299

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback