2014-05-15, 18:13
Medlem
AlmondStorms avatar
Hej!
Jag har en bostadsrätt som jag köpte med en kontantinsats och resten lån på själva bostaden, uppdelat i (tror jag) 3 olika delar med olika bindningstider och räntor.
Tanken slog mig när jag förnyade det med kortast bindningstid: går det att lägga till säg 50k på det lån med lägst ränta för att få ut lite cash till säg, en renovering, ett bilköp eller en resa? (spekulativt, ni behöver inte förklara det korkade i att låna till nöjen, det fattar jag själv)

Vilka termer använder man sig av i detta fallet, "utökar" man lånet eller vad heter det?
Kommer banken fråga vad jag ska ha dom extra pengarna till, bryr dom sig ens?
Kommer jag få behålla den gamla räntesatsen, eller blir det en ny?
Är det en "lång" process med nytt ansökningsförfarande osv?

Jag vet att det enklaste är att ringa till banken själv, men innan jag gör det vill jag gärna veta lite mer hur landet ligger i normalfallet =)
Citera
2014-05-15, 18:56
Medlem
klinger75s avatar
Går göra om värdet på bostaden ökat eller du betalat ner på det , bästa är nog att ta det med banken alternativt en ny bank när lånet löper ut.

Om du vill renovera så kan du få lån till det även om du ligger nära maxbeloppet på lånet . Då får du betala högre ränta tills renoveringen är klar sen omvärderar banken bostaden och bakar in lånet i befintliga lånet. Kanske inte så aktuellt i ditt fall men om man köper en risig kåk så är det ett alternativ .
Citera
2014-05-15, 19:01
Medlem
AlmondStorms avatar
Intressant!
Vad jag minns lånade jag så mycket det gick till lånetaket men bostadens värde torde också ha ökat i värde långt över dom ~50k det är frågan om här. Hur går en sådan värdering till om jag nu vill ansöka om lite mer cash, är det banken själva som gör eller måste jag anlita en mäklare för jobbet?
Citera
2014-05-15, 19:01
Medlem
xbobs avatar
Vad de gör är att avsuta det lån som du har med eventuell straffränta som de anser sig förlora på att avsluta det gamla lånet i förtid.

Det nya lånet betalar det gamla +dina extra 50 kkr och får den räntan som gäller för aktuell bindningstid.

Vid ansökning av det nya lånet kommer din ekonomi att skärskådas för att se om den tål det nya lånets krav på ekonomiska muskler.

När vi lånade på det här viset påstod vi att det var till nödvändig renovering för att fastighetsvärdet skulle bibehållas. Ingen ifrågasatte den förklaringen.
Citera
2014-05-15, 19:37
Medlem
AlmondStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xbob
Vad de gör är att avsuta det lån som du har med eventuell straffränta som de anser sig förlora på att avsluta det gamla lånet i förtid.

Det nya lånet betalar det gamla +dina extra 50 kkr och får den räntan som gäller för aktuell bindningstid.

Vid ansökning av det nya lånet kommer din ekonomi att skärskådas för att se om den tål det nya lånets krav på ekonomiska muskler.

När vi lånade på det här viset påstod vi att det var till nödvändig renovering för att fastighetsvärdet skulle bibehållas. Ingen ifrågasatte den förklaringen.

Taget! låter vettigt. Kollar dom enbart min ekonomi/anställningsform eller görs det som tidigare svar sa, en ny värdering på bostaden? Det borde ju vara lika centralt att se till att säkerheten (bostaden) motsvarar det nya högre lånet som det faktum att jag kan sköta räntekostnader/amortering osv.
Men dom frågade er alltså vad ni skulle ha pengarna till?
Citera
2014-05-15, 21:53
Medlem
xbobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlmondStorm
Taget! låter vettigt. Kollar dom enbart min ekonomi/anställningsform eller görs det som tidigare svar sa, en ny värdering på bostaden? Det borde ju vara lika centralt att se till att säkerheten (bostaden) motsvarar det nya högre lånet som det faktum att jag kan sköta räntekostnader/amortering osv.
Men dom frågade er alltså vad ni skulle ha pengarna till?

Nej, ingen sån fråga dök upp. Det var vi själva i det inledande pratet med banken som tog upp renovering.
Den ekonomiska kalkylen som man gör för att räkna fram det ekonomiska utrymmet är en generell beräningskalkyl som alla banker använder sig av.
Den tar hänsyn till inkomster, månadsutgifter, lånekostnader för andra lån. Sedan lägger de på en schablon på 6000 kr per barn och räknar ut din generella månadskostnad och om återbetalningsförmåga för det nya lånet finns.
Citera
2014-05-15, 23:20
Medlem
Jag tror att det krävs en ny värdering. Har själv kollat om att höja lånet på min bostadsrätt med 50 k men enligt Nordea är lägsta beloppet 100k och det har jag ingen lust att låna.
Citera
2014-05-16, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vovvensmatte
Jag tror att det krävs en ny värdering. Har själv kollat om att höja lånet på min bostadsrätt med 50 k men enligt Nordea är lägsta beloppet 100k och det har jag ingen lust att låna.
låna 100k då... sen betala tillbaka 50k direkt när du fått dom då?
Citera
2014-05-16, 07:59
Medlem
Conceptions avatar
Det kostar ca 1500kr för att mäklare att göra en skriftlig värdering. En skriftlig värdering är det som banken vill ha för att kunna öka lånet. Har du rörlig ränta på ditt lån så är det inga problem att lösa lånet i förtid utan straffavgifter.

Nu är det ingen fara med bostadsrätt men har man villa så får man också betala en extra pantbrevsavgift för att öka lånet tillsammans med bankens avgift.

Det kostar en del men för vissa att kunna baka in eventuellt blancolån i sitt bostadslån så tjänar man på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in