Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-07, 12:33
  #13
Medlem
Demetrioss avatar
Tänkte att skapa en ny tråd men låt oss prova den här.

Jag brukade tro att Sverige var ett nordiskt land med ett vidrigt, kallt och tufft klimat. Och svenskarna brukar hela tiden skryta (samt gnälla) på det och säga att de liksom är tuffa nordbo som står ut och överlever i sträng natur under hårda omständigheter där ingen annan kunde överleva.

Men under det senaste året började jag emellanåt kolla på temperaturen i andra länder som ligger på samma breddgrader och till min förvånad visade det sig att Sverige har det jättebra med klimatet.
Nu har vi fortfarande +5 i Stockholm i mitten av december och arma Moskva som ligger lite nere söderut har -5 / -10 ända sedan 3:e veckan i november.

Samma visa hade vi i somras. Stockholm hade haft +25/+30 under goda delen av sommaren medan Moskva hade högst +25 ett par dagar.

Om man ska vara ärlig så liknar Moskvas klimat snarare Kiruna än Stockholm. Med tanke på att Kiruna är den nordligaste "storstaden" i Sverige kan vi förstå att genomsnittligt svenskt klimat är inte ett dugg värre än t.ex. ryskt klimat.

Därför borde svenskarna sluta gnälla på vädret och klimatet och samtidigt sluta skryta med detsamma. Sverige har faktiskt det ganska bra och det finns folk och länder där man har det gånger så tuffare.

"Myth busted" liksom.
Citera
2018-12-07, 17:59
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Tänkte att skapa en ny tråd men låt oss prova den här.

Jag brukade tro att Sverige var ett nordiskt land med ett vidrigt, kallt och tufft klimat. Och svenskarna brukar hela tiden skryta (samt gnälla) på det och säga att de liksom är tuffa nordbo som står ut och överlever i sträng natur under hårda omständigheter där ingen annan kunde överleva.

Men under det senaste året började jag emellanåt kolla på temperaturen i andra länder som ligger på samma breddgrader och till min förvånad visade det sig att Sverige har det jättebra med klimatet.
Nu har vi fortfarande +5 i Stockholm i mitten av december och arma Moskva som ligger lite nere söderut har -5 / -10 ända sedan 3:e veckan i november.

Samma visa hade vi i somras. Stockholm hade haft +25/+30 under goda delen av sommaren medan Moskva hade högst +25 ett par dagar.

Om man ska vara ärlig så liknar Moskvas klimat snarare Kiruna än Stockholm. Med tanke på att Kiruna är den nordligaste "storstaden" i Sverige kan vi förstå att genomsnittligt svenskt klimat är inte ett dugg värre än t.ex. ryskt klimat.

Därför borde svenskarna sluta gnälla på vädret och klimatet och samtidigt sluta skryta med detsamma. Sverige har faktiskt det ganska bra och det finns folk och länder där man har det gånger så tuffare.

"Myth busted" liksom.

Normalt sett har Moskva ett varmare klimat än sthlm på sommaren. Föregåendesommar var ett undantag.

Japp, under vintern så har Sverige ett ''varmt'' klimat jämfört med andra länder på samma breddgrader på grund av golfströmmen. I andra länder i dessa breddgrader är temperaturen runt -45 i skrivande stund. I östra delarna av Ryssland och norra Kanada.

Väst/Sydvästvindar från atlanten för in ''varm'' och fuktig luft över oss. Medans på sommaren så är det tvärtom, då är det kallare när vi får in lågtryck västerifrån.

Kolla även inre delarna av USA, som är på samma breddgrader som Spanien tex, där brukar temperaturen hamna på -20 redan i november när det är nordliga vindar.
__________________
Senast redigerad av blaha95 2018-12-07 kl. 18:26.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback