Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-14, 15:14
  #1
Medlem
Okej, nu behöver jag er hjälp kära flashbacks-peeps då jag börjar bli knäpp i bollen av allt tänkande. Kort och gott, jag har börjat träna mer och äta bättre (nyttigare och mindre). Börjat räkna kalorier och insåg att jag åt som en man tidigare. Tur var så har det inte synts så mycket, kunde äta pizza 3 gånger i veckan och går inte upp i vikt så lätt. Men! Iallafall, jag har lite svårt att veta ungefär hur många kalorier per dag jag ska ligga på för att "slanka" till kroppen. Har lite mage som jag vill bli av med nämligen. Inte putmage, den är som platt från sidan, men ser degigare ut fram ifrån som gör mig tokig!

Ena dagen går jag runt och tänker, nej nej ät inte det där, äter du mindre av det så blir underskottet större och bla bla bla. Andra dagen ba, shit du måste äta mer annars går jag in i svältmode!

Ligger på ca 1200 kalorier per dag, och enligt ett annat forum var det på tok för lite och att jag skulle pajja ämnesomsättningen och gå in i svält-läge. Stämmer det? Hur mycket bör jag äta? Har redan gått ner ca 6 kilo på 6 veckor..

Kan ju tillägga att jag är 160cm lång dam på 22 år, som i nufallet väger 57 kilo. Står och går rätt mycket på jobbet och tränar gym ca 2-3gånger veckan samt lite pw/cyklar till jobbet.

Detta är mitt första Fb inlägg i historien så narras inte, tack och bock!
Citera
2014-05-14, 15:21
  #2
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorinas
Okej, nu behöver jag er hjälp kära flashbacks-peeps då jag börjar bli knäpp i bollen av allt tänkande. Kort och gott, jag har börjat träna mer och äta bättre (nyttigare och mindre). Börjat räkna kalorier och insåg att jag åt som en man tidigare. Tur var så har det inte synts så mycket, kunde äta pizza 3 gånger i veckan och går inte upp i vikt så lätt. Men! Iallafall, jag har lite svårt att veta ungefär hur många kalorier per dag jag ska ligga på för att "slanka" till kroppen. Har lite mage som jag vill bli av med nämligen. Inte putmage, den är som platt från sidan, men ser degigare ut fram ifrån som gör mig tokig!

Ena dagen går jag runt och tänker, nej nej ät inte det där, äter du mindre av det så blir underskottet större och bla bla bla. Andra dagen ba, shit du måste äta mer annars går jag in i svältmode!

Ligger på ca 1200 kalorier per dag, och enligt ett annat forum var det på tok för lite och att jag skulle pajja ämnesomsättningen och gå in i svält-läge. Stämmer det? Hur mycket bör jag äta? Har redan gått ner ca 6 kilo på 6 veckor..

Kan ju tillägga att jag är 160cm lång dam på 22 år, som i nufallet väger 57 kilo. Står och går rätt mycket på jobbet och tränar gym ca 2-3gånger veckan samt lite pw/cyklar till jobbet.

Detta är mitt första Fb inlägg i historien så narras inte, tack och bock!


Det är omöjligt att avgöra exakt hur mycket kalorier du ska äta. Man måste testa sig fram, men slår man dina siffor i en kalkylator för kalorier och räknar med träning 3 ggr / vecka så får man detta resultat:

Maintainence: 1793

Fat Loss: 1434

Extreme Fat Loss: 1076

Så testa ligg på runt 1434 kalorier och se hur det går i 2 veckor, glöm inte att väga dig. Då kommer du se hur mycket du gått ner och efter det kan du korrigera om du behöver äta mer eller mindre.
Med denna plan så ska du förlora runt 0.5 kilo i veckan.
__________________
Senast redigerad av Cryotecher 2014-05-14 kl. 15:25.
Citera
2014-05-14, 15:34
  #3
Medlem
Flyer6s avatar
Finns inget "svältläge" i avseendet att du "tappar alla dina muskler & lägger på dig fett istället"
Citera
2014-05-14, 16:00
  #4
Medlem
Weebls avatar
Svältläge är lögn och förbannad dikt.

Använd Harris & Benedict formeln (googla) för ett riktmärke för din BMR, multiplicera med aktivitetsfaktor 1,4-1,5 som du känner lämpligast. Dra av 500kcal. Efter att du följt detta en månad kan du utvärdera om det var en lagom nivå eller om du borde öka/minska kcal intag.
Citera
2014-05-14, 16:06
  #5
Medlem
Basejumpings avatar
Finns inget som heter svält-läge i direkt mening. Gammal myt som ännu lever kvar. Är en marginell skillnad på några få kcal om man ligger lååångt under kcal-balans ett längre tag.

Om du har gått ner 6 kg på 6 veckor så tycker jag att du ligger på ett rätt bra kcal-underskott. Cirkus 1000 minus per dag enligt enkel matematik.

500 underskott rekommenderas för en långsam & stabil viktnedgång och för att minimera muskelförluster. Men jag är alltid otålig och kortar hellre ner min deff, därför kör jag som dig, 1000 underskott. Är absolut ingen fara om man inte är opti-nojjig över sin muskelmassa.

Tryck i dig massa protein och styrketräna en del bara.
Citera
2014-05-14, 16:12
  #6
Medlem
Runt 1000-1200 låter helt ok om du vill få fina resultat. Ju lägre desto bättre givetvis, men du skriver att du tappat bra med vikt och då är det väl bara att köra på. Men det är i spegeln det ska synas.

Själv kör jag runt 1600 kalorier och jag är MAN på 190cm & 90kg.
Citera
2014-05-14, 19:14
  #7
Medlem
Jaa, har alltså i snitt legat på 1200! Tycker det har gått utmärkt, blev bara rätt skrämd när dom andra brudarna tutar i mig att jag ska förstöra ämnesomsättningen och bli tjock som en gris om jag börjar äta normalt igen senare i livet.

Men då vet jag! Tackar så hjärtligt för att ni lugnat en flickas hjärta

Tänkte även om jag vill ligga på kaloribalans, vad bör det vara på? 1900?
Citera
2014-05-14, 19:24
  #8
Medlem
Alla här tycker bara det är kul att hjälpa till : )

1900 kalorier kan säkert stämma. Bara att testa det och se om du lägger på dig eller inte. Så man får göra.
Citera
2014-05-15, 20:01
  #9
Medlem
Har lite nya frågor!

Tycker att det är såå svårt att få bort den degiga magen! är jag bara otålig?

Får ibland som ett tryck i mellangärdet, gör inte ont men är lite obehagligt.. Är oftast en stund efter jag har ätit, det känns som att jag är hungrig, men endå inte? Är det ovanligt/konstigt?

Är fiskbullar "bra" vid viktnedgång? Tänkte inte vitaminmässigt och sånt men insåg att det var sjukt lite kalorier i dom! Fördelningen g av protein/kolhydrater/fett är typ lika mycket per 100g.

Är lite rädd att mah boobies ska ryka med i viktnedgången, nån som vet om det är lätt att dom blir mycket mindre också och kan man förhindra det på NÅT sett? (förmodligen inte men)

haha lite flummiga frågor men
Citera
2014-05-15, 20:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorinas
Har lite nya frågor!

Tycker att det är såå svårt att få bort den degiga magen! är jag bara otålig?
Högre kaloriunderskott, ju snabbare går det. Du kan redan nu räkna ut hur lång tid det kommer ta om du bestämmer ett kaloriunderskott som du ska hålla varje dag. Det går 7000 kalorier på 1kg, så det är bara att räkna ut hur lång tid det tar att tappa x antal kilon.

Får ibland som ett tryck i mellangärdet, gör inte ont men är lite obehagligt.. Är oftast en stund efter jag har ätit, det känns som att jag är hungrig, men endå inte? Är det ovanligt/konstigt?
Nej, hade också det en gång i tiden. Inget konstigt.

Är fiskbullar "bra" vid viktnedgång? Tänkte inte vitaminmässigt och sånt men insåg att det var sjukt lite kalorier i dom! Fördelningen g av protein/kolhydrater/fett är typ lika mycket per 100g.
Ju färre kalorier per 100g ju mer mättar det kan man nästan säga eftersom man kan äta mer innan man når den gräns av dagliga kalorier man satt.

Är lite rädd att mah boobies ska ryka med i viktnedgången, nån som vet om det är lätt att dom blir mycket mindre också och kan man förhindra det på NÅT sett? (förmodligen inte men)
Du märker ju om de blir mindre precis som allt annat. Givetvis inte som svar på din fråga.
haha lite flummiga frågor men

Skrev fetstilt. Någon annan kanske hann före för jag gjorde annat också samtidigt som jag skrev.
Citera
2014-05-15, 20:37
  #11
Medlem
Tackar och bockar MRZnr1

dagens kram går till dig!
Citera
2014-05-19, 21:25
  #12
Medlem
Spelar det nån roll föresten vilken tid på dygnet man äter? Kör på PF så käkar aldrig frukost, till lunch något lätt bara (Tycker det är mycket lättare att vara hungrig på dagen än på kvällen nämligen), sen tränar jag efter jobbet och käkar största målet efter.

Har läst när man kör periodisk fasta ska det inte spela så stor roll? Men när jag läser här på FB så verkar det vara många som säger att man inte ska äta så mycket på kvällen?

Shit, blir alldeles snurrig i skallen av alla påståenden som ska vara "sanna"!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback