Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-18, 12:55
  #361
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -a-l-e-x-i-a-
Det är nog snarare så att dessa pappor inte vill "skicka in" sina döttrar på damernas eftersom döttrarna inte vill vara ensamma inne på damernas.

Förmodligen. Men det är ju också curling. Tioåringar ska kunna vara betydligt mer självständiga. Är ens barn lite ängsligt behöver man kanske hjälpa det lite på traven. En tioåring ska också kunna förstå principen med skilda omklädningsrum för könen utan problem och att det går en gräns när man är för stor för att överträda den.
Citera
2018-07-18, 19:14
  #362
Medlem
Challenger-74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel.olivia
Jag brukar simma några gånger i veckan, för att hålla igång och må bra helt enkelt.
Ska passa en kusins tioåriga son och han vill så gärna följa med och simma, då tänkte jag visst fasen kan han få hänga på.

Dilemmat här är dock hur vi ska göra väl inne på badhuset, sonens moder vill inte att han byter om själv inne på herrarnas, vilket man kan förstå. För min del får han gärna hänga med in på damernas, jag har inga problem med att han ser mig naken eller vise versa. Tänker dock ÖVRIGA damer och flickor som finns där inne, kan de bli gnälliga tro?

Han är ju trots allt bara tio år, jag tänker nog ta med honon in trots allt.. Mina frågor är:

1. Hur ser ni kvinnor på att en kille i den åldern följer med in idag och hur hade ni sett på det när ni var mellan 8-15 år? Killen är inte 15, jag menar när du som tjej var 8-15, hur du hade sett på det i den åldern om en kille kom in som var runt 10 år.

2. Killar, är det mycket peddos inne på herrarnas må tro?

1: ingen aning, men vore jag kvinna skulle jag inte vilja att någon ungjävel av motsatt kön yrar runt där inne. Oavsett ålder.

2: Nej.
Citera
2018-07-18, 19:14
  #363
Medlem
-a-l-e-x-i-a-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Förmodligen. Men det är ju också curling. Tioåringar ska kunna vara betydligt mer självständiga. Är ens barn lite ängsligt behöver man kanske hjälpa det lite på traven. En tioåring ska också kunna förstå principen med skilda omklädningsrum för könen utan problem och att det går en gräns när man är för stor för att överträda den.

Nu började det handla om curling och vad man "ska kunna" som tioåring.
Vad är det som säger att det handlar om curling bara för att en förälder går med på att/ respekterar barnets negativa känslor/inser vad som vore bäst för det specifika barnet inför att hantera ett okänt omklädningsrum med okända människor? Barnet kanske tar stort och vuxet ansvar inom många andra områden.

Det är sällan något är svart eller vitt...eller kan lablas som "curling" utifrån en typincident.
Citera
2018-07-18, 23:55
  #364
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -a-l-e-x-i-a-
Nu började det handla om curling och vad man "ska kunna" som tioåring.
Vad är det som säger att det handlar om curling bara för att en förälder går med på att/ respekterar barnets negativa känslor/inser vad som vore bäst för det specifika barnet inför att hantera ett okänt omklädningsrum med okända människor? Barnet kanske tar stort och vuxet ansvar inom många andra områden.

Det är sällan något är svart eller vitt...eller kan lablas som "curling" utifrån en typincident.

Det finns ju aldrig någon "typincident" (jag skulle kanske föredra "typresonemang but never mind) som är tillämpligt på varje enskild situation. Jag skulle dock hävda att de flesta normala tioåringar är fullt kapabla att klara av denna situation, givet förstås att man inte i ett ängsligt och överbeskyddande föräldraskap har underlåtit att förbereda dem för det. Den anmärkningen saknar inte en självkritisk udd: Jag ser absolut områden där jag curlat mina egna barn på ett vis jag inte finner fullt rimligt, inte minst jämfört med vad som förväntades av mig själv och mina egna generationskamrater och som vi också klarade.

En större djupdykning i det leder oss dock från ämnet, så det får bli en annan gång och i en annan tråd kanske. Hursomhelst så går det ju också en gräns där vem som helst måste inse att oavsett hur okapabelt barnet är och vilka problem det än har så kan det inte få följa med in i omklädningsrummet med förälder av motsatt kön. Det går att diskutera om den gränsen ska dras något lite längre bort än 10 år, men i mina ögon är det högst marginellt i så fall.
Citera
2018-07-18, 23:56
  #365
Medlem
Captinheros avatar
Fel tycker gränsen går vid 6 års åldern
Citera
2018-07-19, 10:16
  #366
Medlem
Justineks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Fel tycker gränsen går vid 6 års åldern

Tycker det också
Citera
2018-07-19, 10:43
  #367
Medlem
Adelaides avatar
En 10 åring kan väl för fan byta om själv på herrarnas? Jag kunde det iaf.
Citera
2018-07-19, 10:52
  #368
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
En 10 åring kan väl för fan byta om själv på herrarnas? Jag kunde det iaf.

NEJ, då kommer han bli gruppvåldtagen av pedofiler. Det vimlar av sådana där!
Bättre att han får lite ögongodis inne hos damernas. Om lillpicken reser sig, får han väl fly in på toa och göra nåt åt det!
Citera
2018-07-19, 11:32
  #369
Medlem
En tioårig invandrare brukar ju ha kommit ur puberteten redan så dem borde inte få vistas på motsatt omklädningsrum. Sedan så får man ju inte vara rasistisk så svenskarna få nog göra detsamma...
Citera
2018-07-19, 12:36
  #370
Medlem
hyfies avatar
Kvinnornas och inte minst de jämnåriga flickornas rätt till integritet (läs: rätt till att inte exponeras för en pojke i eventuellt begynnande pubertet) är någonting som väger oerhört tungt, och således är bejakandet av en morsas överbeskyddande tendenser ej ens att fundera på enligt mig.
Citera
2018-07-19, 13:11
  #371
Medlem
Justineks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klosor
En tioårig invandrare brukar ju ha kommit ur puberteten redan så dem borde inte få vistas på motsatt omklädningsrum. Sedan så får man ju inte vara rasistisk så svenskarna få nog göra detsamma...

En kille på 10 har säkert - vare sig han är invandrare eller inte - åtminstone pubertetstecken men inte mycket
Citera
2018-07-20, 16:28
  #372
Medlem
-a-l-e-x-i-a-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det finns ju aldrig någon "typincident" (jag skulle kanske föredra "typresonemang but never mind) som är tillämpligt på varje enskild situation. Jag skulle dock hävda att de flesta normala tioåringar är fullt kapabla att klara av denna situation, givet förstås att man inte i ett ängsligt och överbeskyddande föräldraskap har underlåtit att förbereda dem för det. Den anmärkningen saknar inte en självkritisk udd: Jag ser absolut områden där jag curlat mina egna barn på ett vis jag inte finner fullt rimligt, inte minst jämfört med vad som förväntades av mig själv och mina egna generationskamrater och som vi också klarade.

En större djupdykning i det leder oss dock från ämnet, så det får bli en annan gång och i en annan tråd kanske. Hursomhelst så går det ju också en gräns där vem som helst måste inse att oavsett hur okapabelt barnet är och vilka problem det än har så kan det inte få följa med in i omklädningsrummet med förälder av motsatt kön. Det går att diskutera om den gränsen ska dras något lite längre bort än 10 år, men i mina ögon är det högst marginellt i så fall.

Att utifrån ett enskild incident, labla något som curling (som är ett begrepp som uppfylls genom återkommande undfallande förhållningar gentemot barnet), blir fel. Dessutom är det långt ifrån enbart överbeskyddande/"curlande" approacher som gör att ett barn känner sig orolig eller osäker inför uppgiften - det kan exempelvis handla om att föräldern överlag försummar eller uppträder ambivalent gentemot barnet.
Det är alltså inte bara curlande föräldrar som låter sin 10-åriga son/dotter följa med in i omklädningsrum. Och det är inte alltid förälderns "fel" att barnet inte orkar/vill/kan hantera omklädningsrumssituationen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback