2014-05-13, 13:51
Medlem
LinusOstlundSEs avatar
Tjenare FB musikförmågor

Jag har producerat ett tag och tänkte göra videotutorials på svenska till att börja med.
Behöver inspiration om vilka ämnen jag bör beta av - är det något ni undrar över, inte förstår eller behöver hjälp med?

Sidechain, bussar, mix, filter, osv etc fråga på!

Tänkte förklara hur jag mixar mina röstarr och hur jag använder mig av långa och korta reverb för att skapa djup.
Sitter i Logic 9.

Gör detta delvis för att utvecklas själv också så all feedback uppskattas!
Ni kan höra vad jag gjort här:
https://soundcloud.com/linus-stlund
https://soundcloud.com/linusostlundse/eskapisterna
Citera
2014-05-13, 13:55
Medlem
pickledonions avatar
Gör helt enkelt en kurs i videoformat. Lägg upp ämnen i en logisk ordning. Börja med enkla nybörjarsaker för att tittaren skall kunna komma igång med att skapa. Bygg sedan på detta med gradvis mer avancerade ämnen.

Planera gärna upp innan i stora drag den ordning du tänker behandla ämnen.
Citera
2014-05-13, 15:01
Medlem
ciones avatar
Något jag inte fått kläm på är hur man tar ut rätt ackord i låtar, låt säg att jag har en slinga i huvudet. Då spelar jag in slingan med enbart enkla noter, hur gör jag om noterna till ackord? Nu kanske jag är ute och cyklar men noten G låter exempelvis som ackordet C, hur tar jag ut sånt?
(3+4 / 4+3- metoden funkar inte, iaf inte som jag vill)...

Vore fint om du gjorde en förklaring till detta, om jag nu lyckades förklara någorlunda okej vad jag menar.

Tack!
Citera
2014-05-15, 17:20
Medlem
LinusOstlundSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cione
Något jag inte fått kläm på är hur man tar ut rätt ackord i låtar, låt säg att jag har en slinga i huvudet. Då spelar jag in slingan med enbart enkla noter, hur gör jag om noterna till ackord? Nu kanske jag är ute och cyklar men noten G låter exempelvis som ackordet C, hur tar jag ut sånt?
(3+4 / 4+3- metoden funkar inte, iaf inte som jag vill)...

Vore fint om du gjorde en förklaring till detta, om jag nu lyckades förklara någorlunda okej vad jag menar.

Tack!

Vilket ackord som tillhör tonen kan bli rätt svårt, då det beror på vilken feeling du vill ha på låten.
Tror vad du frågar efter är en snabbkurs i musikteori via pianorollen och genomgång av hur man får fram ackord efter skala! Har rätt mycket jobb framöver men skissar på upplägg!

Tack för feedbacken :-)
Citera
2014-05-15, 23:24
Medlem
PiusXIIIs avatar
Undrar om det finns så mycket macanvändare här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in