• 1
  • 2
2014-05-14, 08:34
Medlem
TS har inte svarat än, knäckte vi hans budget med hästlängder och fyllde hans huvud med bekymmer nu?
Citera
2014-05-14, 10:07
Medlem
Stygotiuss avatar
Personligen tycker jag det är vansinne att räkna med en amortering på 5000 kronor per månad på ett lån på 6 millar. En amorteringstid på 100 år är ett skämt (speciellt i början av lånetiden). Eller är tanken kanske att lägga de pengarna du har lagt på "ränta" på amortering, så länge räntan är under 5 %?
Citera
2014-05-14, 10:12
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Personligen tycker jag det är vansinne att räkna med en amortering på 5000 kronor per månad på ett lån på 6 millar. En amorteringstid på 100 år är ett skämt (speciellt i början av lånetiden). Eller är tanken kanske att lägga de pengarna du har lagt på "ränta" på amortering, så länge räntan är under 5 %?
Andelen nya bolånetagare i storstadsregionerna som har för avsikt att faktiskt betala av hela lånet måste vara försvinnande liten, eller vad tror du?
Skulle gissa att inte heller TS har för avsikt att faktiskt betala av hela bolånet.
Citera
2014-05-14, 16:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Andelen nya bolånetagare i storstadsregionerna som har för avsikt att faktiskt betala av hela lånet måste vara försvinnande liten, eller vad tror du?
Skulle gissa att inte heller TS har för avsikt att faktiskt betala av hela bolånet.

Det har jag inte speciellt mycket emot, men när man inte har några likvida medel och mycket hög belåning tycker jag att man måste amortera aggressivt i början. Att andra är idioter är inget skäl för att själv vara det.
Citera
2014-05-28, 11:56
Medlem
Hej och tack för alla synpunkter! Det är positivt med både folk som tror att det går och de som är kritiska, man får motivera sin ståndpunkt för sig själv så att säga.

Ska försöka svara på de "frågor" som postats:

* Avgifter för lagfart och pantbrev är medräknade.

* Vi försöker titta på hus med låga uppvärmningskostnader, i de fall de är höga planerar vi på att installer bergvärme inom 5 år.

* Vi tänker inte köpa ett "totalt" renoveringsobjekt. Blir det något sådant så är det något som funkar men som vi tänker fixa, också inom ca 5 år.

* Vi har möjlighet att låna bil vid behov även om vi tänker oss kunna skaffa egen inom rimlig tid, det är dock inte högprioriterat men kanske önskvärt tills ungarna börjar behöva skjuss hit och dit.

* Under de tider som räntan ligger under mina räknade % så lägger vi inte överskottet på konsumtion. Till en början så kommer vi spara ihop en buffert på ca 100tkr för att sedan amortera av så mycket som möjligt.

* Planen är inte att amortera av huset under vår livstid, dock att få ner det till klart "vettigare" nivåer än 85% belåningsgrad. I mitt huvud är vi som mest exponerade i början då vi gör av med merparten av våra likvida medel om något "oväntat" skulle hända.

*Anledningen till pensionsposten var att långsiktigt slippa högre skatt, 50% avdrag nu för att senare skatta 30% = arbitrage i tiden men det är ju klart viktigare att klara vardagen än att ha några extra hundralappar när man blir gammal...

Efter att ha varit på några visningar så är det nog rimligare att vi köper för något kring 5M snarare än uppåt 6M.
Citera
2014-05-28, 14:09
Medlem
BigBusinesss avatar
Du är nog inte vansinnigare än snitt, och detta är förmodligen vad du måste göra för att komma vidare med den livsbana du valt. Liv med barn o hus i Stockholm. Jag skulle dock aldrig välja att ta sådant lån.

Tänk att priset på bostäder sjunker lite, säg bara 10%. Tänk även att just då, av någon anledning måste ni sälja. Ni skiljer er, sjukdom, arbetslöshet eller kanske tom en karriärsmöjlighet utomlands. Kvar får ni 500.000kr i skulder. En summa som kommer ta er kring 10 år att betala av, och då är det inte bolåneränta vi pratar om.

Men sånt skiter de flesta i, därför kostar hus som de gör i storstäderna. Man tvingas buda mot fattiga jäklar som egentligen inte har råd, som bjuder mer pengar än de kan greppa i sitt förstånd, för räntorna är ju låga.
Citera
2014-05-28, 15:53
Medlem
Jag skulle tycker att ett hus för 5 miljoner är på tok för högt att köpa med endast 15% kontantinsats med de inkomsterna. Lägenhet (som är billigare att underhålla) närmare 4 miljoner är nog vad jag personligen skulle tycka var lagom om jag var i er sits. Kolla t.ex. på vad det kostar er med 7% ränta och utan ränteavdrag, ni skulle inte bara få det knapert utan rent svårt att klara er. Kan man inte klara sig då anser jag att man lånar för mycket.
Citera
2014-05-28, 20:59
Medlem
Betongbarns avatar
Min personliga åsikt är att ni tar er vatten över huvudet när ni köper ett så dyrt hus och verkligen ska leva på marginalen. Ni förutsätter verkligen att allt ska gå rätt.

1 förälder dör.
1 förälder blir arbetslös.
1 förälder blir sjuk.

Vad som helst kan hända.
Köp något för halva priset och NJUT AV LIVET istället.
Oavsett om man bor i ett hus för 1, 5 eller 10 miljoner så blir det fan tråkigt om man med familj endast har 12000+8400 att semestra för varje år. Jag menar, det räcker ju typ för en helg i Danmark för två vuxna och två barn?, jättekul och utvecklade...

Nej, jag avråder!

Men det är bara min åsikt, lycka till med ditt husköp!!

Mvh BB
Citera
2014-05-29, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eroz
Våra totala disponibla inkomst 2014 efter skatt är 53220kr exkl. barnbidrag som vi sätter av till fonder för barnen och detta vill vi helst inte tumma på.

Vilket ger disponibla medel på i snitt 4435 kr i månaden exkl. barnbidrag. Jag avråder er från att köpa ett hus.
Citera
2014-05-30, 02:45
Medlem
LagomLats avatar
Jag rekommenderar rörlig ränta, mellanskilnaden mellan rörliga räntan och femårsräntan sparar du till en buffert, alternativt så amorterar du med den summan.

Får du bottenlån på 85% av huset, annars får du räkna med högre ränta på topplånen.

Amortera snarast ner så att du bara har bottenlån, sedan tycker jag personligen inte att det är lika viktigt, bygg hellre upp en buffert för oförutsedda händelser.

LL
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in