Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-12, 21:42
  #1
Medlem
Undrar om det är någon som har gjort d? Dvs. satt upp en webbserver på en Raspberry PI som man kommer åt genom nätet? Det finns så många tuts om hur man installerar programvaran, men portvidarebefordran finns det nästan inget om, eller har jag missat nåt?

jag hittade den här: http://alexdberg.blogspot.se/2012/11...raspberry.html
Citera
2014-05-12, 22:06
  #2
Medlem
hashs avatar
Kan du inte bara komplettera alla tutorials för hur man slänger upp en webbserver med Raspberry PI med någon tutorial som förklarar port-forwarding med din router du tänker använda?

I mina ögon är det bara att slänga på valfri dist som Raspberry PI har stöd för och banka igång någon webbserver (vanligast är väl apache).
Port-forwarding är inte särskilt komplicerat, behövs det tutorials för det?
Citera
2014-05-12, 22:46
  #3
Medlem
Du har helt rätt jag är rätt lat + det här är första gången som jag sätter upp en webbserver. Det är själva portforwarding där jag inte vet vad som ska vart:

Protokoll - Fjärrvärd - Fjärrportintervall - Lokal värd - Lokal port (är dom som ska fyllas i, men hur)

(Jag har en Huawei B593)
__________________
Senast redigerad av want-to-learn 2014-05-12 kl. 23:01.
Citera
2014-05-13, 00:06
  #4
Medlem
Om du kör din webbserver på port 80, så är det TCP port 80 du skall öppna i din router för den interna IP-adress som din router givit din raspberry-PI.

Alltså, har du raspberry fått IP 192.168.0.100, så vidarebefodrar du Port 80 TCP till denna IP-adress i din router.

Sedan kan du ha problem med vissa brandväggar i vissa routrar. Då får du googla vidare om det problemet.


Tänk bara på att du verkligen sätter upp din webbserver korrekt och skyddat, och att du inte kör tjänsten som root om du nu ska öppna upp externt till den.
Citera
2014-05-13, 21:11
  #5
Medlem
Tjohoo!!! Jag kom på felet just den här routern tycker inte om att "koppla runt" i nätverket, d.v.s. jag får navigera utifrån och in i (wan in till lan) så jag kan hitta min sida genom att skriva routerns IP adress den som är för extern kommunikation (typ 213.152.12.100:80) med :80 i slutet för port 80 som servern lyssnar på.
Jag ska sätta upp en tutorial snart för dom som är lika farska som jag på det här.
__________________
Senast redigerad av want-to-learn 2014-05-13 kl. 21:13.
Citera
2014-05-14, 02:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av want-to-learn
Tjohoo!!! Jag kom på felet just den här routern tycker inte om att "koppla runt" i nätverket, d.v.s. jag får navigera utifrån och in i (wan in till lan) så jag kan hitta min sida genom att skriva routerns IP adress den som är för extern kommunikation (typ 213.152.12.100:80) med :80 i slutet för port 80 som servern lyssnar på.
Jag ska sätta upp en tutorial snart för dom som är lika farska som jag på det här.

En webbläsare kollar som standard efter port 80, så du skall inte behöva ange det i din URI.
Om du ansluter lokalt till din webbserver så skall även det fungera, dvs du skall kunna ansluta till webbservern med lokal IP:

Från servern själv via 127.0.0.1 (localhost)
Från andra klienter i LAN via din interna IP adress (ex 192.168.0.100 (servernamn)).

Kan du inte det så är förmodligen din webbserver felkonfigurerad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback