• 1
  • 2
2014-05-13, 19:00
Medlem
Är du säker på att de inte tog UC? Det är ju tack vare UC som de ser din inkomst och kreditscoring, som de använder för att ta lån. För många såna är inte bra.

Skulle satsa på att söka med borgensman i ditt läge isåfall! Lycka till
Citera
2014-05-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cloudminds
Är du säker på att de inte tog UC? Det är ju tack vare UC som de ser din inkomst och kreditscoring, som de använder för att ta lån. För många såna är inte bra.

Skulle satsa på att söka med borgensman i ditt läge isåfall! Lycka till

Nja. När jag pratade med Swedbank och, efter att jag uppgett inkomst, fastighetsbeteckning på köpet etc etc så stod det klart att jag inte kunde ta lånet, det fattades tydligen ett par, tre tusen för mig att ha att röra mig med i månaden med nuvarande bostad osv.
De rekommenderade mig då att höra med någon anhörig för att stå med på lånet och under tiden lämnade min ansökan öppen. När jag ett par dagar senare ringde dem igen och bad dem räkna om med lite andra förutsättningar (mer kontantinsats osv) så sa de igen att det saknades för mycket.
Då jag inte hade någon närstående som kunde stå med på lånet rekommenderade de mig att makulera lånet så att det inte skulle dra ner min kreditvärdighet.
Detta tolkar jag som att de inte tagit en UC, eller? Vad innebär annars makulera?
Får väl vänta och se om det kommer någon på posten helt enkelt.

Jag fick dock en sådan idag, ifrån skandiabanken :/ där jag också sökt om lån. Då fastigheten jag söker på är en jordbruksfastighet så nämnde de att ansökan inte gick igenom pga detta, att de inte lånar ut till sådant. Jag räknade inte då med att de också såklart tog ut en upplysning.

Ang kreditvärdighets-skalan du nämnde så är det enda jag kan hitta i UC-brevet en sk riskprognos i procent där 0% är bäst och 100% är sämst kreditvärde. På den hamnade jag på 0,3% så jag antar att jag ligger bra till där.
Jag var inne på ett av låneinstitutens hemsidor och där fann jag att en tumregel brukar vara att max låna för 80% av årsinkomsten. Gäller denna tumregel även vanliga banker eller är det ett mindre belopp där?
I så fall räknar jag med att jag kanske bör spara lite till och endast ta lån på ca 180'.
Tyvärr har jag inte möjlighet till borgensman.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in