• 2
  • 3
2014-05-12, 13:00
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Jag har pengar på Skandiabanken i Norge som ger 2.9% för tillfället på deras högräntekonto och 4.15% på BSU (bostadssparing). Högräntan fluktuerar en aning och var uppe på hela 7% för några år sedan! Dessa pengar skattar jag inte en krona för eftersom jag inte har någon annan inkomst i Norge.
Är den möjligheten öppen för alla?
Citera
2014-05-12, 13:07
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är mycket möjligt att det är så men vilken bank ger nu 2.9% ränta utan att binda pengar? Du skattar ju även på den räntan får du inte glömma. Jag skulle gärna vilja se en enkel kalkyl inkl källor på att det lönar sig om du orkar bemöda dig?

7% lång sikt låter ändå riskfyllt och lite överoptimistiskt. Vid en någorlunda samtida börskrasch och ränteökning kan man ligga tråkigt till. För tro inte att 2-3% ränta är något normalt.

Nej, jag säger hellre lånefri i framtiden. Det bästa vid tider med låg ränta är att man har möjlighet att amortera sitt lån mer.
Nu pratade han iofs. om långsiktigt investerande, inte om en samtida börskrasch som således inte påverkar honom.
Citera
2014-05-12, 13:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Nu pratade han iofs. om långsiktigt investerande, inte om en samtida börskrasch som således inte påverkar honom.

Ok, nu kan du säkert massvis mer än mig om detta men vad händer om räntan på hans bolån stiger och han vill betala av det direkt med sina ETF:er. Måste han då inte sälja dem?
Citera
2014-05-12, 13:50
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ok, nu kan du säkert massvis mer än mig om detta men vad händer om räntan på hans bolån stiger och han vill betala av det direkt med sina ETF:er. Måste han då inte sälja dem?
Du svarade själv på din fråga.
Citera
2014-05-12, 14:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du svarade själv på din fråga.

Precis, då spelar det väl ingen roll att det är långsiktigt. Han måste ändå sälja dem precis då. När värdet på hans ETF:er gått ner.
Citera
2014-05-12, 14:43
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Precis, då spelar det väl ingen roll att det är långsiktigt. Han måste ändå sälja dem precis då. När värdet på hans ETF:er gått ner.
Har man ett lån där räntan kan stiga hur högt som helst så har du rätt, ja.
Citera
2014-05-12, 14:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Har man ett lån där räntan kan stiga hur högt som helst så har du rätt, ja.
Tack.

Citat:
Nej, det gjorde han då alltså inte. Jag förstår inte var kommentaren ovan kommer ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Skulle räntan gå upp markant i framtiden så säljer du fonderna och betalar av så mycket du kan av lånet helt enkelt.
Citera
2014-05-12, 16:04
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Är den möjligheten öppen för alla?

Vet faktiskt inte, jag bodde i Norge ett tag och fick norskt personnummer (fødselsnummer), jag minns inte om det var ett krav eller inte för att öppna konto.

Och jag håller med om vad du skriver: om räntan ökar markant på lånen samtidigt som vi ser en allvarlig börskrasch så blir det problem. Jag tror det är risken man får ta.
Citera
2014-07-19, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Jag skulle först bygga en buffert för lite oväntade utgifter innan jag började med fonder/aktier. Nu kan väl vissa påstå att fonder och aktier är en form av buffert och så må vara om man köper "trygga" bolag/fonder. Men om man investerar på aktiemarknaden skall man göra det över tid och inte från dag till dag. Vilket betyder om du inte har en buffert som kan täcka när din frys går sönder om en vecka så har du allt låst i fonder/aktier så kan de ju gått ned 5% under den veckan om du har otur (medans de kanske är +10% om 1 år).

Nu behöver inte bufferten kanske vara makalöst stor eftersom ni har en lägenhet, behöver lite större buffert när man har hus. Efter bufferten är klar så är de bara att börja investera. Indexfonder som nämns är en ganska trygg väg att gå. Jag tycker iofs inte att man skall avfärda en fond bara för att den har en avgift, man bör rimligtvis beakta hur fonden har presterat bakåt i tiden.

Själv sparar jag både i aktier och fonder + att jag amorterar (för att lån är )

Tack før svar.

Ja har sparat upp en buffert så dærfør kænde jag med redo nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
TS verkade trotts sin lön på 50.000 vara inne på att spara ynka 500kr i månaden. Med den lönen har han förhoppningsvis utrymme för att även spara ihop en liten buffert.

Själv har jag ingen buffert på kontot utan min buffert är i en av swedbanks egna fonder eftersom dom pengarna landar på mitt uttagskonto efter 1 arbetsdag vilket inte skulle vara fallet med en extern fond / sparande genom tex avanza.

Så länge den inte dippar 32% precis när jag behöver pengarna så har jag tjänat på det.

Hehe ska inte investera 500 kr i månaden. Menade som ett exempel, att man eventuellt hade x antal olika fonder eller aktier som man la in 500 kr på i månaden eller mer.
Citera
2014-07-19, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DividendChamp
Varje summa är värd det. Även om du bara sparar 500kr i EN fond så låter du det jobba i det tysta i massa år så kommer du bli glatt överraskad en dag.

Dock borde varje person som jobbar ha som mål att minst spara 10% av sin lön. Min personliga åsikt

Håller med. Sparar betydlig mer æn då. Min fråga ær egentligen bara om jag ska låta dom ligga på mitt sparkonto dær ræntan ær på 3% eller om det ær smartare att betala av på mitt løn, eller invester i fonder/aktier.
Citera
2015-03-16, 09:28
Medlem
Kan ju gøra en liten uppdatering.

Blev nordnet før mig.

Har alla nordnets 3 superfonder
Sverige/norge/danmark.
DNB global indeks och Carnegie indienfond.

Tack før alla tipsen folken.
Citera
2015-03-17, 12:25
Medlem
amortera!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto