2014-05-09, 21:30
Medlem
Maddafakkaas avatar
Jag är inte så bra på att mixa men jag börjar lära mig mer och mer. Vill bli riktigt duktig och har precis köpt in bättre grejer till min lilla hemmastudio.

Jag såg en 2 timmars lång video om frekvenser för ett tag sedan men det var en grej som aldrig riktigt fastnade, det handlar om att mixa bakgrundsljud.

Alltså, om jag vill att en refräng ska låta lite mer mäktig så vill jag ha ett huvudspår och sedan ett par spår i bakgrunden som skiljer sig lite från huvudspåret, men det är samma text jag sjunger om ni förstår? Man ska tydligt höra att jag sjunger med en annan ton utan att det kör ihop sig.

Då till frågan:

Är nyckeln här att man ska ha andra frekvenser på bakgrundsrösterna än det man har på huvudspåret så att det inte krockar med huvudrefrängen? Man väljer helt enkelt en annan eq-inställning på bakgrundsrösterna eller?

För alltid när jag spelar in bakgrundsröster så låter det bara grötigt och man hör inte att bakgrundsrösterna "ligger bakom" utan det låter som att allt kommer från samma ställe. Är väldigt trött på detta och vill hitta en lösning.

Någon som kan vara snäll och hjälpa mig lite?
Citera
2014-05-09, 22:46
Medlem
testa att sjunga in bakrundssången en oktav lägre sen sänker du också volymen på det och drar bort mycket subbas. brukar låta ballt.
Citera
2014-05-09, 22:56
Medlem
Maddafakkaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmanhatten
testa att sjunga in bakrundssången en oktav lägre sen sänker du också volymen på det och drar bort mycket subbas. brukar låta ballt.

Tack, ska prova!

Att "ta bort mycket sub bass", är det det man gör genom att lägga på ett high pass filter?
Citera
2014-05-10, 01:14
Medlem
Zakyaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddafakkaa
Tack, ska prova!

Att "ta bort mycket sub bass", är det det man gör genom att lägga på ett high pass filter?

japp. subbasen ligger väl under 60 hz ungefär. I övrigt kan det vara rätt, som du var inne på själv, att lyfta fram andra frekvenser. På bakgrunds-backningar kan det vara bra att skära mycket bas och diskant, komprimera hårt samt ha i lite lägre volym. Du kan även testa att sjunga olika stämmor till, vilket när det passar kan ge ett bra lyft. Men då får du börja kika på musikteori, om du inte kan sånt.
Citera
2014-05-10, 13:49
Medlem
Melange5738s avatar
1. Du kan sänka frekvensen en aning vid 1k ungefär på bakgrundssången.
2. Du kan mixa bakgrundssången genom ett mid/side EQ som sprider ut ljudet från mittfrekvenserna till hög och låg.
3. Du kan mixa bakgrundssången genom ett R/L EQ som sänker mittfrekvenserna och sprider ut R och L "längre ut" i stereofältet.
4. Multiband sidechain-kompression. Kanske mitt personliga förstahandsval. Sidechaina frekvenserna runt 1k och ge prioritet åt lead vocalsen.
Citera
2014-05-10, 15:01
Medlem
kaiross avatar
Det handlar inte bara om att separera frekvenserna (så att de inte krockar eller för att få ett fylligare sound). Det handlar också om att tona ned hårda konsonanter. Om du dubbar ordet 'Luck' ska det vara galet tajt för att det ska låta bra. Genom att dra ned på de högre banden får du något av en damage control. Personligen föredrar jag att automatisera ned volymen på sådana ställen, men det är ju inte alltid det finns tid till det.
Citera
2014-05-10, 15:08
Medlem
rEEgs avatar
Ett litet tips som eventuellt hjälper dig med problemet att det låter som det kommer från samma ställa kan vara att panorera bakgrundsrösten en liten aning för att "lura" öronen att tro att det är mer liv och rörelse i produktionen, samt svepa med frekvensbantet på eqn på bakgrundssången för att se om det är någon eq-krock som gör att det blir grötigt.

Kom ihåg: Gröt passar bara för barn och på jul.
Citera
2014-05-10, 17:03
Medlem
LinusOstlundSEs avatar
Nu har du fått många bra tips!
Ett förslag är att överdriva alla effekter till en början, sen tona ner tills du får den effekt du önskar.
Kan försöka sammanfatta hur jag ger liv till mina röst-arr.

1. EQ
Lägg ett High-pass filter och börja dra bort alla frekvenser till å börja med, sen sänker du successivt medans låten spelar, då hör du när önskad effekt kliver in! Oftast kan du dra bort mycket botten, 1-1.5khz och höja det nasala (läs: "radio"-röst). Utgå från presets i dem pluggar du använder!

2. Panorering
Mycket viktigt! Lead i mitten och körer i vänster / höger är enkelt att tänka. Verser kan du flumma ut, kanske ha någon kör/stämma som fyller ut i ena sidan men sen centrera mot refrängen.

3. Kompressor
Brukar använda någon "BACKING VOX"-preset och gärna ha rätt låg volym.

4. Reverb
Mycket viktigt! Ger produktionen en 3D-känsla. Använd ett kort rumsreverb och ett längre "kyrko"-reverb, överdriv och försök hitta en balans

5. Flumeffekter
Ibland ballar jag the fucking ur och slänger på flanger, chorus et c på bakgrundsvailar. Men brukar oftast låta riktigt B.

Tänk hellre för låg volym på bakgundskörer än vise versa.
Lycka till
Citera
2014-05-10, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddafakkaa
Jag är inte så bra på att mixa men jag börjar lära mig mer och mer. Vill bli riktigt duktig och har precis köpt in bättre grejer till min lilla hemmastudio.

Jag såg en 2 timmars lång video om frekvenser för ett tag sedan men det var en grej som aldrig riktigt fastnade, det handlar om att mixa bakgrundsljud.

Alltså, om jag vill att en refräng ska låta lite mer mäktig så vill jag ha ett huvudspår och sedan ett par spår i bakgrunden som skiljer sig lite från huvudspåret, men det är samma text jag sjunger om ni förstår? Man ska tydligt höra att jag sjunger med en annan ton utan att det kör ihop sig.

Då till frågan:

Är nyckeln här att man ska ha andra frekvenser på bakgrundsrösterna än det man har på huvudspåret så att det inte krockar med huvudrefrängen? Man väljer helt enkelt en annan eq-inställning på bakgrundsrösterna eller?

För alltid när jag spelar in bakgrundsröster så låter det bara grötigt och man hör inte att bakgrundsrösterna "ligger bakom" utan det låter som att allt kommer från samma ställe. Är väldigt trött på detta och vill hitta en lösning.

Någon som kan vara snäll och hjälpa mig lite?

Här kommer några tips:

Viktigt att klippa dubbarna så att de sitter bra i förhållande till leaden. Det går även att använda sig av Syncro Arts Vocalign eller ännu bättre Revoice Pro för att tajta till och rena bakgrundsrösterna. Man kan även blanda in maskindubbar för att få det fetare och mer korrekt, exempel är Antares Harmony Engine.

Vissa passar helt enkelt inte att dubba sig själv. Om det finns möjlighet så testa att ta in någon annan som gör dubbarna/bakgrundsrösterna. Ett annat alternativ är att använda en annan mikrofon när man spelar in BV för att få en annan feeling på BV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in