Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-09, 12:34
  #1
Medlem
Abbss avatar
Jag har en Mac Mini som är kopplad till tvn. Ljud och bild går via HDMI till en förstärkare som sedan går till tvn.
Nu i dagarna har jag köpt en högtalare som jag ställt i köket för att sprida ljudet i lägenheten (AUX) men lyckas inte koppla ihop den så att båda två spelar samtidigt...

Jag har läst om midi inställningarna att man kan koppla ihop två ljudenheter så de spelar samtidigt. Köpte därför ett USB ljudkort som de flesta använder som kopplar ihop men problemet är att jag använder HDMI + vanlig output eller USB ljudkortet och lyckas ändå bara få ljud i en enhet åt gången.

Någon som har erfarenhet av det här? Är det så att HDMI inte kan dela med sig helt enkelt?

Hoppas jag lagt tråden annars får ni gärna flytta den
Citera
2014-05-09, 13:31
  #2
Medlem
mrtowlies avatar
Kanske köra med en bluetooth högtalare i köket? Hittade detta:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/...-computer.html

En snubbe säger att det funkar, en säger att det inte funkar

Jag har en mac mini och ljud till TV:n via HDMI (kör dock ljud från analoga utgången till ett par audioengine 5, men den kan jag koppa ur o då kommer det ljud ur tv:n) - kan testa i helgen om du inte har nån bluetooth högtalare, jag har en dylik hemma.
Citera
2014-05-09, 14:21
  #3
Medlem
Abbss avatar
Yes den har bluetooth! Så du menar att man kan köra HDMI + Bluetooth från datorn samtidigt?

edit: provade att koppla in den med bluetooth och slå ihop den med hdmi i midi men blir bara ljud i en enhet i taget...
__________________
Senast redigerad av Abbs 2014-05-09 kl. 14:26.
Citera
2014-05-09, 14:47
  #4
Avstängd
Antagon.Isters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbs
Jag har en Mac Mini som är kopplad till tvn. Ljud och bild går via HDMI till en förstärkare som sedan går till tvn.
Nu i dagarna har jag köpt en högtalare som jag ställt i köket för att sprida ljudet i lägenheten (AUX) men lyckas inte koppla ihop den så att båda två spelar samtidigt...

Jag har läst om midi inställningarna att man kan koppla ihop två ljudenheter så de spelar samtidigt. Köpte därför ett USB ljudkort som de flesta använder som kopplar ihop men problemet är att jag använder HDMI + vanlig output eller USB ljudkortet och lyckas ändå bara få ljud i en enhet åt gången.

Någon som har erfarenhet av det här? Är det så att HDMI inte kan dela med sig helt enkelt?

Hoppas jag lagt tråden annars får ni gärna flytta den


Midi kan du nog glömma helt i den här ekvationen då midi handlar om att sammankoppla ljudenheter och få dem att spela upp något samtidigt och med samma timecode.
Observera dock att en högtalare INTE är en ljudenhet. En högtalare är en högtalare. Ljudenheten i detta fall är den enhet du använder för uppspelningen (datorn).

Midi hade enbart varit användbart i detta fall om du hade haft 2 datorer som skall spela samma låt samtidigt.
Citera
2014-05-09, 15:26
  #5
Medlem
mrtowlies avatar
Töm sparbössan och investera i detta system!

http://www.sonos.com/system?lang=en-...A&gclsrc=aw.ds
Citera
2014-05-09, 17:44
  #6
Avstängd
Antagon.Isters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Töm sparbössan och investera i detta system!

http://www.sonos.com/system?lang=en-...A&gclsrc=aw.ds


Högtalare och oskärmad micro-microvågsugn i ett.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback