Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-18, 18:18
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Det är möjligt som i "mänsklighetens överlevnad hänger på att vi lyckas", absolut.
Men det är inte möjligt som i "grabbar, jag fick en idé".
Som för Yamato
Citera
2016-03-31, 15:15
  #14
Medlem
morkfromorks avatar
Tror mera på en replica på torra land. Snubben i australien lade tyvärr ner planerna på sitt bygge, men i framtiden kanske... Det riktiga titanic är nog borta för alltid snart...
Citera
2016-04-02, 13:52
  #15
Medlem
bergsturks avatar
Nu ska bergsturk berätta för er hur man ska göra.

Man bygger en tank kring vraket. Tankens form är relativt oviktig. Materialet kan väljas relativt fritt.

I anslutning till tanken bygger man en turistanläggning, där materialvalen och trycksäkerheten är något mer viktig. Man får även bygga gångar över/genom vraket etc, detaljerna bryr jag mig inte om.

I ena änden av tanken bygger man en avsaltningsanläggning. I andra änden finns något slags utlopp. Sedan avsaltar man allt vatten i tanken. Inga tryckskillnader. Längre vrak-livslängd.

Turistanläggningen når man med ubåt.

Fler frågor?
Citera
2016-04-04, 10:25
  #16
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
I ena änden av tanken bygger man en avsaltningsanläggning. I andra änden finns något slags utlopp. Sedan avsaltar man allt vatten i tanken. Inga tryckskillnader. Längre vrak-livslängd.

Titanic är angripet av mera än salt, den har nånslags bakterier som käkar metall(?) men det är ju möjligt att de endast lever i saltvatten och de också försvinner med saltet...
Citera
2016-04-04, 12:29
  #17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Titanic är angripet av mera än salt, den har nånslags bakterier som käkar metall(?) men det är ju möjligt att de endast lever i saltvatten och de också försvinner med saltet...
Det stämmer bra det, här är en artikel om de järnätande bakterierna: http://oceanexplorer.noaa.gov/explor...rusticles.html

En av arterna, Pseudomonas aeruginosa trivs i väldigt varierande miljöer och behöver inte vistas i saltvatten. Däremot kan man säkert förgifta dem, kanske tillsätta antibiotika i vattnet i museet.
Citera
2016-04-05, 00:46
  #18
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Nu ska bergsturk berätta för er hur man ska göra.

Man bygger en tank kring vraket. Tankens form är relativt oviktig. Materialet kan väljas relativt fritt.

I anslutning till tanken bygger man en turistanläggning, där materialvalen och trycksäkerheten är något mer viktig. Man får även bygga gångar över/genom vraket etc, detaljerna bryr jag mig inte om.

I ena änden av tanken bygger man en avsaltningsanläggning. I andra änden finns något slags utlopp. Sedan avsaltar man allt vatten i tanken. Inga tryckskillnader. Längre vrak-livslängd.

Turistanläggningen når man med ubåt.

Fler frågor?

Fler frågor? Ja, vem ska bekosta bygget som kommer att bli så dyrt att det aldrig någonsin kommer att gå med vinst?
Citera
2016-04-05, 01:04
  #19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vohkun
Då är det bäst att vi snabbar oss, Titanic kommer att rosta sönder till slut...
Nedbrytningen har visat sig gå förvånansvärt snabbt.
Citat:
Sen så förliste skeppet i två delar så det blir svårt att bevara båda två.
Kan vara en myt, såg nyligen en dokumentär som hävda att skeppet sjönk i ett stycke men bröts itu på vägen ned, ansågs att vrakdelarna täcker för liten yta för att skeppet skulle ha brutits itu vid ytan.

Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Däremot skulle man kunna göra det med Bismarck, hon rostar inte bort lika snabbt
Nästan 5000 meters djup så näe.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2016-04-05 kl. 01:10.
Citera
2016-04-14, 17:23
  #20
Avstängd
SnippSnappSnopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nedbrytningen har visat sig gå förvånansvärt snabbt.
Kan vara en myt, såg nyligen en dokumentär som hävda att skeppet sjönk i ett stycke men bröts itu på vägen ned, ansågs att vrakdelarna täcker för liten yta för att skeppet skulle ha brutits itu vid ytan.

Nästan 5000 meters djup så näe.


Jag vill minnas att det fanns flera vittnen som faktiskt såg skeppet brytas av.

OnTopic. Jag tror inte detta är möjligt(finns det ens material som tål att byggas på detta djup?), och om det skulle va möjligt så skulle det inte va värt det ekonomiskt.
Citera
2016-04-14, 17:34
  #21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag var på Titanicutställningen på sjöhistoriska museet någon gång på 90-talet.
Då visade man upp en handfull enkla bärgade föremål, bl.a. en dagstidning och en megafon.
Dessa hade kostat en mindre förmögenhet att konservera för, enligt föreläsaren, så går nedbrytningen väldigt fort när föremålen möter luft.
Citera
2017-06-01, 11:54
  #22
Medlem
De har ett museum i Orlando som heter Titanic Experience. Där har de bla trappan i en kopia dvs Grand staircase. De har med ett museum i Pigeon Forge i Tenesse och på Luxor hotellet i vegas har de med en utställning. vet ej om det är riktiga saker från båten de bärgat eller om de är kopior på dessa saker!
Citera
2018-01-26, 15:21
  #23
Medlem
Vilket museum menar du det i vegas, pigeon forge, orlando eller nord irland
Citera
2018-01-26, 17:15
  #24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Vilket museum menar du det i vegas, pigeon forge, orlando eller nord irland
Vem är din fråga riktad till? I inlägget ovan ditt står ju vilka museer som åsyftas och i trådstarten talas om ett museum som inte finns men som föreslogs göras där vraket ligger idag på Atlantens botten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback