Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-08, 18:55
  #1
Medlem
Peter77s avatar
Hej.

Nyligen installerat ubuntu 8.04 64 bitars. Datorn har några år på nacken så därför valde jag den versionen.
Vi använder bara datorn till surf, spela musik, filmvisning och sådant.

Kan någon hjälpa mig här?
Försöker spela mp3 i rythmplayer och den frågar om den ska ladda ner rätt codecs, vilket inte lyckas utan den får då felmeddelanden.

Har försökt i terminalen få ner "ubuntu-restricted-extras" men får felmeddelande att den inte kan hitta det paketet.

Skulle också behöva hjälp med att få in multiverse repositories..
Var ett tag sedan jag pysslade med ubuntu, dessutom är det min tjej mestadels som ska använda den så jag vill bara få allt att funka.

Tacksam för hjälp.

Edit: När jag försöker installera codecen automagiskt får jag "Misslyckades med att hämta http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/...64/Packages.gz 404 Not Found [IP: 130.239.18.173 80]"
__________________
Senast redigerad av Peter77 2014-05-08 kl. 19:01.
Citera
2014-05-08, 19:14
  #2
Medlem
Alfaslangs avatar
Hardy (Ubuntu 8.04) är helt enkelt för gammalt. Öppna upp textfilen /etc/apt/sources.list i en textredigerare och byt ut se.archive.ubuntu.com på alla ställe du kan hitta det mot old-releases.ubuntu.com och se om det löser problemet. Tänk på att du måste redigera textfilen som root.
Citera
2014-05-08, 19:24
  #3
Medlem
Peter77:
Hur gammal är datorn? Min dator är från 2003 och jag kan köra nyaste distrona på den och den går bara fint, fast då har jag också hottat upp den med de bästa grejerna som går att sätta i den. Mitt tips är att köra någonting som är direkt baserat på Debian, det borde även din dator klara. Du kan tex köra Point Linux som jag personligen gillar skarpt eftersom det har MATE som desktop environment, http://pointlinux.org/ . Det är troligen inte mer resurskrävande än tex Ubuntu 8.04.
__________________
Senast redigerad av KingBongo 2014-05-08 kl. 19:27.
Citera
2014-05-08, 19:33
  #4
Medlem
Peter77s avatar
Jag körde in ubuntu 14.04 först men tyckte inte alls om hur det såg ut.
Jag vill ha min lilla startmeny osv som jag är van vid och vill inte behöva krabba för att fixa till det.
Sen var skrivbordsmiljön laggig som fan och jag kunde inte ändra skärmupplösning där heller.
Laggigheten och det hade säkert löst sig dock om jag kunnat få in riktiga drivisar till mitt integrerade grafikkort (msi moderkort)

Ubuntu 8 har jag kört innan dock inte för amd64 plattform.
Datorn är ca 5 år gammal. Amd64 4600+ X2 cpu, 2gb ram som delar 256mb till inbyggt grafikkort.

Kan av ngn anledning inte installera windows7 på maskinen, verkar vara ngt med bootsektorn.
Eller ja det går att installera men inte starta, så därför tänkte jag testa ubuntu.
__________________
Senast redigerad av Peter77 2014-05-08 kl. 19:35.
Citera
2014-05-08, 19:39
  #5
Medlem
Vem fan gillar de nya Ubuntu versionerna med Unity desktop? Inte då jag iaf

Gillar du hur Ubuntu 8.04 ser ut eller vill du ha något som är mer likt Windows XP/7? Om det är det första som gäller så kan jag verkligen tipsa dig om Point Linux. Det ser nästan ut prick som Ubuntu 8.04 fast med 6 år nyare teknologi under skalet. Det var därför jag rekommenderade det. Testa det.

Enligt specen på din maskin så borde du LÄTT kunna köra en hel massa distros utan problem iaf.
__________________
Senast redigerad av KingBongo 2014-05-08 kl. 19:42.
Citera
2014-05-08, 19:50
  #6
Medlem
Linux mint?
Citera
2014-05-08, 20:10
  #7
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingBongo
Vem fan gillar de nya Ubuntu versionerna med Unity desktop? Inte då jag iaf

Gillar du hur Ubuntu 8.04 ser ut eller vill du ha något som är mer likt Windows XP/7? Om det är det första som gäller så kan jag verkligen tipsa dig om Point Linux. Det ser nästan ut prick som Ubuntu 8.04 fast med 6 år nyare teknologi under skalet. Det var därför jag rekommenderade det. Testa det.

Enligt specen på din maskin så borde du LÄTT kunna köra en hel massa distros utan problem iaf.

Tack för tipsen!
En fråga med de nyare distarna. Om man har ett äldre moderkort med integrerad grafik, brukar man behöva installera ngn typ av drivisar för detta, eller funkar det out of the box?

Har ett VIA moderkort. Har ej exakt modell just nu.
Citera
2014-05-09, 04:58
  #8
Medlem
FarbrorBerits avatar
Prova att ta ned deb-filen här:

https://launchpad.net/ubuntu/hardy/+...tricted-extras
Citera
2014-05-09, 07:29
  #9
Medlem
Peter77:
Just try it! Oftast fungerar allt out-of-the-box om hårdvaran har några år på nacken.
Citera
2014-05-09, 18:40
  #10
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Jag körde in ubuntu 14.04 först men tyckte inte alls om hur det såg ut.
Jag vill ha min lilla startmeny osv som jag är van vid och vill inte behöva krabba för att fixa till det.
Sen var skrivbordsmiljön laggig som fan och jag kunde inte ändra skärmupplösning där heller.
Laggigheten och det hade säkert löst sig dock om jag kunnat få in riktiga drivisar till mitt integrerade grafikkort (msi moderkort)

Ubuntu 8 har jag kört innan dock inte för amd64 plattform.
Datorn är ca 5 år gammal. Amd64 4600+ X2 cpu, 2gb ram som delar 256mb till inbyggt grafikkort.

Kan av ngn anledning inte installera windows7 på maskinen, verkar vara ngt med bootsektorn.
Eller ja det går att installera men inte starta, så därför tänkte jag testa ubuntu.

Det går att få ett snarlikt utseende på i Ubuntu 14.04 väldig enkelt.
Gå ut i en terminal och kör följande kommando

Kod:
sudo apt-get install gnome-session-flashback

Sen är det bara att logga ut och välja Gnome flashback istället.

http://linuxg.net/how-to-install-gno...4-trusty-tahr/

Å andra sidan kan du lika gärna välja att installera Linux Mint Mate och få en renare upplevelse.
__________________
Senast redigerad av X_surfer 2014-05-09 kl. 18:57.
Citera
2014-05-09, 19:57
  #11
Medlem
Klicka dig in i programvarucentralen och sök efter ubuntu-essentials. Osäker på hur den heter på svenska, men den innehåller mer eller mindre precis vad du eftersöker. Även VLC kan vara till god nytta här.

Den kan du peta ner med kommandot
Kod:
sudo apt-get install vlc -y
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback