Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-05-08, 21:12
  #25
Medlem
tycker du ska börja hjälper faktiskt att gå ner i vikt
Citera
2014-05-13, 19:01
  #26
Medlem
Ratis avatar
På er låter det som att 100% av alla som börjar snusa blir beroende och har svårt att sluta. Det stämmer inte.
Citera
2014-05-13, 19:29
  #27
Medlem
Jag snusar inte längre men funderar ofta på att gå tillbaka. Åt mycket mindre godis, chips och skräpmat under tiden då jag snusade. Det räckte liksom för att få en att må bra varje dag.
Citera
2018-08-01, 16:42
  #28
Medlem
Får man fråga hur det går för ts idag? Jag är själv sugen på att börja utav samma anledning. Jag älskar att sitta och smaska på något men vill helst göra det utan att få i mig alla dessa kalorier...
Citera
2019-01-04, 13:34
  #29
Medlem
Krug88s avatar
Har du börjat då
Funderar fan på samma sak.....
Citera
2019-01-04, 13:36
  #30
Medlem
Krug88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deraw
Får man fråga hur det går för ts idag? Jag är själv sugen på att börja utav samma anledning. Jag älskar att sitta och smaska på något men vill helst göra det utan att få i mig alla dessa kalorier...

Min fråga var till dig.
Citera
2019-01-04, 14:03
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Men du ersätter bara en dålig vana med en dålig vana? Trappa ner ditt sötsug successivt istället.

Skulle snus vara en dålig ovana?

Om TS shiftar från socker till snus så gör han ett kanon val.

1) Socker får tänderna att ruttna, snus däremot ser till att gaddarna håller sig rena och hela.

2) Socker är fiende nr 1 i västvärlden idag, speciellt kombinationen av socker och fett gör att folk blir feta och trillar av pinn. Bakteriefloran i magen blir ju som en påse med skit.. Socker är ren dynga..

3) Snus innehåller nikotin, en substans man fortfarande inte kan hävda att det skulle vara skadligt (i måttliga mängder) och snus ger ett stabilt välbefinnande.

4) Snus är dyrt? Beror på hur man räknar: Räkna i hur mycket pengar en vanlig snusare sparar in på godis, chips, småätande och det faktum att snus hämnar hungern så törs jag påstå att det ena tar ut det andra. Men TS gör ju helt klart en vinst.

Käka chips med en fet lössnus under läppen är ingen höjdare...

5) Alla skadliga ämnen i cigaretter går oavkortat raka vägen in i blodomloppet och en del ämnen kan även smyga sig igenom barriären du har som skyddar hjärnan om du skulle bli förgiftad. Rökning = Vansinne

Snuset däremot metaboliserar du helt annorlunda. Nikotin tas upp i slemhinnan i munnen och det mesta av det onyttiga stannar i prisen och resten hamnat i kistan. Dessa kemikalier i sin tur tas hand om utav levern. Det är därför snus klassas som ett livsmedel.

Mitt råd till rökare är att fimpa direkt och köp en dosa snus. Jag rökte minst 2pkt Röda Prince om dagen i 25 år och iom en dubbelsidig lunginflammation så kopplade jag (äntligen) att det var dags att fimpa och ta upp snusande istället. Ett nikotinfritt liv är inget alternativ och varför skulle det vara ett mål kan jag själv inte alls relatera till.

Fler snusare tack!

edit: angående skador på tandköttet? Kör varannan sida bara och det är lugna puckar. Känns konstigt i början, men efter några år in i snusandet så bestämde jag mig för att testa och har inte haft problem med att det svider ens när jag blir förkyld.

Edit nr 2: Jag vågar sätta mina strumpor på att alla snusare som har ett rökberoende bakom sig kan intyga att snus är så förbannat mycket godare än cigg. Vad kan slå en cigg efter maten/efter sex/till öl/til kaffet? Snus! Hundrafalt och som extra bonus: slipper häcka ute och stressröka i kylan under vinterhalvåret.

Rökare luktar dessutom anus...
__________________
Senast redigerad av Tankevurpan 2019-01-04 kl. 15:01.
Citera
2019-01-04, 14:55
  #32
Medlem
Kan ju säga att snus är det bästa som finns. Men det är lättare om du börjar promenera 1,5 mil 3 dagar i veckan och försöka komma ner på gymmet då kommer du inte sätta i dig massa skit. Tappar till och med snussuget när jag springer. Ingen springer 3-4 mil i veckan och häller i sig socker. Men det är svårt att ge upp Pepsi Max..
Citera
2019-01-11, 12:39
  #33
Medlem
För mig funkar det , tar bort allt sötsug direkt.
Citera
2019-01-18, 01:05
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krug88
Har du börjat då
Funderar fan på samma sak.....

Nä faktiskt inte. Lyckades ta bort godis och snacks helt och hållet istället. Bra jobbigt var det men värt det! Ändrat min kost också. Gymmar som en 3 gånger i veckan och är ute och går mellan gym-dagarna. Gått ner lite drygt 10kg.
Citera
2019-01-18, 01:33
  #35
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Funkar även tvärtom, godis mot snus sug..
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback