• 2
  • 3
2014-05-09, 09:56
Medlem
Gustav-bas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disregardfemales
Tack, Captain Obvious.

Det verkade inte "obvious" för dig med tanke på tråden.
Citera
2021-06-01, 19:57
Medlem
dod endast niehundra ar gammal lr endast bedrageri sa aer det tydligen den enda tillatna omsesidiga attraktionsformen enligt den svenska modellen allt annat bor bestraffas med frihetsberovande dryga boter samt spott o spe
Citera
2021-06-01, 20:12
Medlem
wmuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebbins
dod endast niehundra ar gammal lr endast bedrageri sa aer det tydligen den enda tillatna omsesidiga attraktionsformen enligt den svenska modellen allt annat bor bestraffas med frihetsberovande dryga boter samt spott o spe

Även den romantiska relationen bör bestraffas med fängelse om den involverar ett utbyte av sexuella tjänster och resurser tycker ledande makthavare. Jag tycker det låter aningen dystopiskt.
Citera
2021-06-04, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av disregardfemales
Var inte det vanligare med riktig kärlek innan? Förr i tiden, möttes folk när de var 16 år och levde livet ut tillsammans. Men i takt med amerikaniseringen av Sverige och Europa, och därmed med den sexualisering som på samma sätt utbrett sig över Internet och samhället, har alla tillstymmelser till genuina känslor i förhållanden försummats. Alla verkar ju vara inställda på att k****a så många tjejer som möjligt, hoppa från förhållande till förhållande, med ursäkten att "vi klickade inte längre" vilket, för att tala klarspråk, betyder: "Jag blev trött på sexet och vill ha sex med andra tjejer". Skaffa den fetaste bilen, störst muskler, så att du till slut kan skryta om hur många tjejer du har kopulerat med. Livet i ett nötskal.
...

På Emil i Lönnebergas tid såg man inte så många damer nakna och sällan andra som hade sex, och aldrig närbilder och video på avancerad sex som är skåpmat för moderna sexkonsumenter. Internet har förändrat mycket och människor habituerar snabbt till utbudet och vill har större och skarpare bilder med snyggare brudar och tuffare sex. Omedvetet eller inte jämför vi oss själva med alla framgångsrika, snygga personer som ofta exponeras. De som varken är smarta eller snygga kommer i skymundan. Förr var åtminstone drängen intresserad av den alldagliga pigan, idag ser han hellre på porrvideo, blir sexuellt tillfredsställd och kommer inte ens på tanken att försöka få med granntjejen på middag trots att det inte verkar vara något större fel på henne - hon duger inte och det gör inte han heller för henne av samma skäl. De alldagliga får trixa sig fram i tillvaron med saker som könsbyten för att göra sig gällande.

Jag märker att det finns en pessimism nu som inte fanns när jag var yngre, och i Sverige pågår ju dessutom sedan 20 år tillbaka ett omfattande samhällsexperiment som tynger ner oss än mer med kostnader, kriminalitet, kaos, och annat lidande. Det är trist och svårt att se någon allmän förbättring om inte människor gör revolution.
Citera
2021-06-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav-ba
Dagens verkligheten, orsakad av dagens utveckling kanske.

Dagens verklighet är orsakad av gårdagens verklighet.
Citera
2021-06-27, 22:00
Medlem
Det här var en klok och bra tråd. Åtminstone i början.

Nej, romantiken är inte död. Den fanns innan romantiken som epok dök upp och den finns fortfarande.

Jag sökte den länge. Man måste vara noga med att inte förenkla romantiken till kärlek till en kvinna. Romantiken är betydligt mer. Det är en livsfilosofi. Jag hittade hem (för att uttrycka mig romantiskt) i fenomenologin och existentialismen, efter att ha valsat omkring i entreprenörskapets och framåtandans bekräftelselusta.

Jag vill se upplysning och romantik i samma anda som ont och gott, svart och vitt, yin och yang, torrt och blött. De är varandras motsatser men utan den ena kan inte den andra finnas. Jean-Jacques Rousseau var en upplysningsman men förebådade romantiken. Blaise Pascal var en romantiker som förebådade upplysningen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in