2014-05-06, 23:21
Medlem
Skriver just nu på en uppsats till ett slutarbete i skolan, tänkte fråga er här vad ni tycker och tror. Hur hade världen sett ut idag om internet inte fanns? Numera så gör man allt via internet, pratar med varandra, kollar vad som händer i världen, kommunicerar, spelar. Delvis så skickas nyheter och nyhetsklipp över hela världen via internet. Information sprids snabbt som tusen via internet.
Det jag undrar är hur t ex arbetslivet hade sett ut? Informationsspridning? Hade vi civila i världen vetat att Kony existerat om inte internet funnits? Youtube, facebook, twitter, instagram (sociala medier) hur hade världen funkat utan dem?

Tack på förhand!
Citera
2014-05-06, 23:23
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av venblom
hur hade världen funkat utan dem?

Världen fungerade utmärkt fram till början av 90-talet också, trots avsaknad av internet.

Fånig uppsats.
Citera
2014-05-06, 23:29
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Världen fungerade utmärkt fram till början av 90-talet också, trots avsaknad av internet.

Fånig uppsats.
Påstod han nåt annat eller?
Citera
2014-05-06, 23:34
Medlem
user.1s avatar
om det hade funnits telefoner och liknande hade det nog inte varit så stor skillnad, tänk på hur världen var på 70,80 och 90-talet.
Citera
2014-05-07, 07:16
Medlem
MLEs avatar
Världen har nog förändrats ganska mycket med internet! Eller hur?! Det är bara det att en del vägrar att inse det!
Citera
2014-05-07, 07:40
Medlem
Engelskas avatar
Hyperrealiteten hade inte varit lika utbredd skulle jag tro. Det kan du skriva om.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperreality
Citera
2014-05-07, 09:06
Medlem
MLEs avatar
Ids inte läsa det där på engelska, men det stod någonting om att blanda ihop verkligheten.

Internet är verkligheten, det är väl det man inte vill se.
Citera
2014-05-07, 10:15
Medlem
cyber_zekes avatar
Nu växte jag upp på -80 talet precis innan datorer slog igenom stort. Så att jag kommer ihåg hur det var utan internet och mobiltelefoner.
Jag tror att folk hade varit mer fysiskt sociala. Man hade träffats mer i verkligheten och hittat på något. Tidningsnyheterna hade varit dagsgamla och det hade inte funnits någon tidningsdöd.
Man hade lyssnat mer på radio och tittar på tv.
Folket hade inte varit så upplyst som man är nu, eftersom det hade varit svårare att söka oberoende information.
Citera
2014-05-07, 14:51
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av venblom
Skriver just nu på en uppsats till ett slutarbete i skolan, tänkte fråga er här vad ni tycker och tror. Hur hade världen sett ut idag om internet inte fanns? Numera så gör man allt via internet, pratar med varandra, kollar vad som händer i världen, kommunicerar, spelar. Delvis så skickas nyheter och nyhetsklipp över hela världen via internet. Information sprids snabbt som tusen via internet.
Det jag undrar är hur t ex arbetslivet hade sett ut? Informationsspridning? Hade vi civila i världen vetat att Kony existerat om inte internet funnits? Youtube, facebook, twitter, instagram (sociala medier) hur hade världen funkat utan dem?

Tack på förhand!

Tycker mest din fråga verkar som en konstig och opraktisk omformulering av frågan "Vad för funktion/roll har internet idag, och vilka behov finns som beror direkt på internet?". Frågan är inte direkt filosofisk, utan mer sociologisk, då det handlar om ett faktiskt fenomen och vad det bidrar med och tjänar för syfte. Försök sociologi eller liknande, eller något forum som har med samhällesförhållande att göra, så kanske du får bättre svar.
Citera
2014-05-07, 20:11
Medlem
Engelskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Tycker mest din fråga verkar som en konstig och opraktisk omformulering av frågan "Vad för funktion/roll har internet idag, och vilka behov finns som beror direkt på internet?". Frågan är inte direkt filosofisk, utan mer sociologisk, då det handlar om ett faktiskt fenomen och vad det bidrar med och tjänar för syfte. Försök sociologi eller liknande, eller något forum som har med samhällesförhållande att göra, så kanske du får bättre svar.

Det går att analysera om internet genom postmodernistisk filosofi. Bland annat genom hyperrealiteten som jag länkade till tidigare.
Citera
2014-05-07, 21:07
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelska
Det går att analysera om internet genom postmodernistisk filosofi. Bland annat genom hyperrealiteten som jag länkade till tidigare.

Visst, sant. Det finns såklart, enligt vissa ramverk, konsekvenser. Är dock ganska rasitiskt lagd vad angår postmodernism, vilket kanske förklarar att jag översåg det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in