Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-05, 22:29
  #1
Medlem
Hej,

Hade tänkt installera ubuntu så jag får dualboot med windows 8.1.
Min dator har dessvärre ingen cd-läsare så jag måste boota via USB.
Problemet är att när jag är i BIOS så kommer inte usb-minnet igång (det lyser inte).
Den kommer dock igång när jag prövar på en annan dator.

Moderkortet/USB-kontrollern är av denna typ:
intel(R) 7 series/c216 chipset family.


Finns det någon lösning till detta problem?
Uppdatera BIOS?
Prova med något annat USB-minne (har redan testat 3 olika).
Citera
2014-05-05, 22:44
  #2
Medlem
TheShapes avatar
För det första så är det inget moderkort som du specificerar, utan vilken vilket chipet den använder sig av - vilket mängder av olika moderkort till tillverkare gör. Är det en bärbar dator, eller ett "riktigt" moderkort á stationär dator? Ta först av allt reda på vilket moderkort det är, om den ens stödjer USB-boot (med rätt BIOS-version).

Du kan även gå in i BIOS. Se om du överhuvudtaget kan ens välja i bootordningen USB/removable device (som givetvis ska gå före intern hårddisk). Om inte, så stödjer åtminstone inte BIOS-versionen det. En eventuell uppdatering av BIOS kan lösa det, men ingen garanti om den har några år på nacken, men annars så kostar en lös DVD ett par hundralappar idag. Somliga stunder så är det inte värt att vara dumsnål.
Citera
2014-05-05, 22:46
  #3
Medlem
[SOLVED]

Satte Fast Bios Mode till Disabled.
Citera
2014-05-07, 01:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toerq
[SOLVED]

Satte Fast Bios Mode till Disabled.

I en del nyare BIOS så finns det en bra funktion som heter Boot Select, Ellr Choose Boot Device, ,dvs ibland får man trycka på F8 elr liknande precis när den startar, då får du en lista vilka aktiva eneheter som finns i sytemet,
USB-enheten syns i många fall som tex USB: Sandisk Cruzer
eller liknande,

Har du en företagsdator (särsklit såna bärbara) som är förkonfigurerad i BIOS är det inte säkert att du kan ändra i BIOS om det tex finns ett Master password satt, isåfall måste du ha detta lösenord för att kunna ändra boot ordningen

Flera såna företagsanpassade datorer har sådant skydd för att okunniga användare inte ska kunna klydda till systemet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback