• 1
  • 2
2014-05-06, 01:05
Medlem
Bra fråga... Sitter själv och klurar på det.

Om ni köper en ny cykel, bil dator tvättmaskin, vad skulle ni kalla dessa för vilka kategorier och subkategorier hade ni gjort?
Citera
2014-05-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorax
Det där låter väldigt bra som ni skriver, men... Är det någon som kan rekommendera en bra bok angående bokföring, introduktionsnivå förstås, som kan hjälpa mig med att förklara alla begreppen? För just nu känns det som detta nog var en större djungel än vad jag först trodde

Skit i att läsa någon bok kring detta. Dela upp i grupper som du förstår: Mat, kläder, krogen, boende, bilar, övrigt. Gör det inte så krångligt. Om du upptäcker att övrigt tar halva lönen så ska du nog fundera på vart du lägger pengarna. Det viktiga är att du går plus nästan varenda månad så att du får en buffert inför semestern och när du behöver köpa en ny cykel.

Citat:
Ursprungligen postat av tago
Bra fråga... Sitter själv och klurar på det.

Om ni köper en ny cykel, bil dator tvättmaskin, vad skulle ni kalla dessa för vilka kategorier och subkategorier hade ni gjort?

Tvättmaskin hade jag lagt in under boende övriga poster hade jag lagt under kapitalvaror. Att köpa en cykel ska nog ses som en bra utgift i förhållande till det mesta annat.
Citera
2014-05-06, 21:28
Medlem
Bozes avatar
Jag har en Excel-modell som jag har arbetat fram under mångs års tid och som är fantastisk på alla sätt och vis och nog skulle ses som överseriös av en oberoende granskare... men sen är jag auktoriserad revisor också, så lite yrkesskadat får man väl anta.

Jag skulle gärna berätta långt och länge om just min modell, men vet inte riktigt var jag ska börja... det man ska inse är att en privatekonomi är högt individuell (eller familjespecifik), och att en modell för budgetering och löpande bokföring därför i regel behöver anpassas om du vill ha hög flexibilitet. Vill du ha det, rekommenderar jag att du bygger något eget i Excel. Det behöver inte vara snyggt, smidigt och heltäckande i början, utan få det först att funka i några månader och bygg sedan ut vid behov och intresse. Om du inte vill ha den flexibilitet Excel för med sig, utan kan tänka dig något standard, så kör något av de program eller appar som finns... men inse då att du begränsar din kontroll och anpassningsbarhet ganska rejält.

Några här har ju rekommenderat att göra all in med balans- och resultaträkning. Själv ser jag inte nyttan med det såvida du inte har ett ganska stort eget kapital dvs. tillgångar som kraftigt överstiger skulderna. För de flesta är det ju, med bostadslån, tyvärr inte så. Och då vet jag inte riktigt om jag ser någon nytta med det, eftersom du får en enorm balansomslutning där varje månads överskott drunknar i jämförelse. Så för egen del har jag inte kört en balansräkning utan stämmer istället av min resultaträkning månatligen, och håller sedan koll på hur jag har mina likvida tillgångar placerade och att jag amorterar enligt plan på mina skulder.
Citera
2014-05-06, 23:32
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boze
Jag har en Excel-modell som jag har arbetat fram under mångs års tid och som är fantastisk på alla sätt och vis och nog skulle ses som överseriös av en oberoende granskare... men sen är jag auktoriserad revisor också, så lite yrkesskadat får man väl anta.

Jag skulle gärna berätta långt och länge om just min modell, men vet inte riktigt var jag ska börja... det man ska inse är att en privatekonomi är högt individuell (eller familjespecifik), och att en modell för budgetering och löpande bokföring därför i regel behöver anpassas om du vill ha hög flexibilitet. Vill du ha det, rekommenderar jag att du bygger något eget i Excel. Det behöver inte vara snyggt, smidigt och heltäckande i början, utan få det först att funka i några månader och bygg sedan ut vid behov och intresse. Om du inte vill ha den flexibilitet Excel för med sig, utan kan tänka dig något standard, så kör något av de program eller appar som finns... men inse då att du begränsar din kontroll och anpassningsbarhet ganska rejält.

Några här har ju rekommenderat att göra all in med balans- och resultaträkning. Själv ser jag inte nyttan med det såvida du inte har ett ganska stort eget kapital dvs. tillgångar som kraftigt överstiger skulderna. För de flesta är det ju, med bostadslån, tyvärr inte så. Och då vet jag inte riktigt om jag ser någon nytta med det, eftersom du får en enorm balansomslutning där varje månads överskott drunknar i jämförelse. Så för egen del har jag inte kört en balansräkning utan stämmer istället av min resultaträkning månatligen, och håller sedan koll på hur jag har mina likvida tillgångar placerade och att jag amorterar enligt plan på mina skulder.

Jag är själv förespråkare av både BR och RR, följer utfallet noga och har skippat budgeten. Styr med backspegeln så att säga. Det jag skulle veta är på vilket sätt din Excel-modell anses som überseriös när du inte beaktar BR. Var inte rädd för att gå in i detalj!
Citera
2014-05-07, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boze
...

Du kan ju alltid ladda upp den så vi kan ta oss en titt.
Citera
2014-05-07, 09:28
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorax
Hur har du lagt upp det hela då? Har tyvärr inte använt excel på länge och det har hänt mängder sedan jag sist använde det...

Jag anvander inte excel for att halla reda pa varje enskilt matinkop utan for rakningar och andra storre utgifter, sen skriver jag formler for att summera, har ett falt for inkomst, ett annat for sparande osv. Om man vill ha varje matkvitto inraknat sa skulle jag ha ett separat blad for sana inkop sedan visa summan fran det bladet tillsammans med lopande utgifter. Lite svart att forklara men
Citera
2014-05-10, 17:38
Medlem
Inkomster
Lön
Ränta
Utdelning
Lån
Bidrag/bonus

Skatter
Inkomstskatt
Kapitalskatt
Utländsk Källskatt

Försäkringar
A-kassa
Hemförsäkring

Boende
Hyra/ränta
Gas, vatten, el
Internet

Transport
Kollektivtrafik

Hälsa
Hälsovård
Tandvård
Synvård
(träningsrelaterat)

Prenumerationer

Vardagsköp
Livsmedel
Hygien
Frisör
Kläder
Tvätt/städ/disk (boende?)

Bank
Övriga räntor?
Avgifter
Övriga kostnader?

Resor och friluftsliv

Osäker vad jag ska göra med följande rubriker:
Mobiltelefon
Diverse inköp

Vet inte om jag ska skapa en kategori för nöje eller bara slänga allt där under diverse.

Fyll på listan
Senast redigerad av tago 2014-05-10 kl. 17:48.
Citera
2014-05-10, 23:38
Medlem
Självklart kör man både BR och RR, det är ju BR som är själva hjärtat i ekonomin. Hellre en grym BR än en grym RR.

För att tracka kostnader intäkter kan jag rekommendera att ha ett excelblad för varje månad. Överst lägger man in alla fasta, typ hyra etc (räkningar) sedan ser man till att så mycket som möjligt köps via kreditkort, dvs bara att kopiera över från internetbanken, sen blir det några minuters jobb per månad för att klassificera. Använd excels "summa.om" vips faller allt på plats utan någon större ansträngning, kopiera månaden och uppdatera, sätt i REPEAT och du har järnkoll på din privatekonomi.

..och glöm inte, kostnaderna är helt avgörande!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in