Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-04, 20:02
  #1
Medlem
Bumblebeebees avatar
Var ute på promenad här om dagen och såg höga granar uppstaplade bredvid varandra i en bred u formad linje MITT på åkern och tyckte det såg lite udda ut. Bestämde mig därför att smyga dit för att undersöka stället. Upptäcker då en stuga som ändå ser relativt rustad och fräsch ut på utsidan tillsammans med några små lador/bodar som däremot mer var fallfärdiga. Alla fönster och dörrar var igenbommade. I dörren in till stugan/huset hade någon dock försökt tagit sig in genom att göra ett hål. Jag vågade dock inte gå in i huset, mobilen hade dött och ingen ficklampa på mig, där inne var det beckmörkt såg jag när jag tittade in i hålet i dörren.

Tomten är mestadels igenvuxen. "Skåpdelen" (Vet inte vad det kallas) av en lastbil hittade jag också och låg på tomten vilket jag tyckte var lite konstigt. Det gick att gå in i den men den var tom innuti. Överallt runt huset låg lite skräp, klädesplagg och skit (Uteliggare?). Varför bommar man igen fönster och dörrar? Är det just för att uteliggare inte ska kunna ta sig in och förstöra?

Är det någon som vet mer om stället, vem som bodde där och varför det är helt övergivet nu? Någon som varit där?

Direktlänk från Google Maps:
https://www.google.se/maps/place/722+31+H%C3%B6k%C3%A5sen/@59.6676458,16.60493,401m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x465e66f6c4112723:0xa00fe f5b28ce1d0
Citera
2014-05-04, 23:12
  #2
Medlem
DeNyfiknas avatar
Det är inte öde, det är västerås kaninförening
Citera
2014-10-21, 06:48
  #3
Medlem
Kupongfritts avatar
På 1980-1990-talet bodde det ett äldre danskt par på Nyborg som gården heter. De hade birmakatter och vi köpte en kattunge av dem då. Vad som hänt sedan dess vet jag inte. Tråkigt om det står tomt och blir vandaliserat. I bostadsbristens Västerås borde det inte vara svårt att hitta någon som kan ta sig an det. Läget är ju inte helt fel, med närhet till Finnslätten och samma avstånd till centrum som Hökåsen/Tillberga.
Citera
2014-10-21, 07:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupongfritt
På 1980-1990-talet bodde det ett äldre danskt par på Nyborg som gården heter[...]

Kommer ihåg att jag cyklade dit efter ett besök i gropen någon gång cirka år 2000. Då fanns där den största jävla kaninjävel som norra europa skådat. Som jag minns den så var den helt fruktansvärt stor. Måste väl ändå varit samma familj som bodde där då? Tydligen var mannen känd som ganska eljest och under 2000-talet snackades det om att han utfodrade kaninerna med svinfoder m.m.
Citera
2016-04-19, 20:32
  #5
Medlem
Kupongfritts avatar
Kan upplysa om att Nyborg var till salu för någon månad sedan. 750.000 kr tror jag utgångspriset var och såldes för 1.350.000 kr...
Citera
2016-10-12, 22:26
  #6
Medlem
karlsoons avatar
Det var en gammal gubbe och hans fru som bland annat sålde kaniner som bodde där. Gubben gick bort för ganska många år sedan och frun bodde kvar tills för iaf tio år sedan. Gubben var en riktig djurvän och tog bland annat hand om ett skadat rådjur och hade det på tomten tills det mådde bra igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback