• 1
  • 2
2014-05-02, 23:25
Medlem
Vilken tid på dygnet brukar ni få som mest inspiration när det kommer till att producera?

Jag frågar för att i mitt fall har det alltid varit så att jag får som mest gjort under kvällen. Under natten är faktiskt ännu bättre. Varför vet jag ej.

Jag har hört att det är samma för en del andra. Hur är det för er andra producenter (nybörjare som mer erfarna)?
Citera
2014-05-02, 23:53
Bannlyst
Utifrån vad personer omkring mig sagt säger dem att de också får bra inspiration/ idéskapande/ kreativitet på kvällen eller varför inte natten. Jag själv kan uppleva att jag själv också får det under afton fram till natten. Jag tror det har att göra med att på dagen är det så mycket annat alla vill hinna med och de har massor av krav på sig att uppfylla. På kvällen är det mer chill då alla ligger och sover.
Citera
2014-05-03, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhippedCum
Utifrån vad personer omkring mig sagt säger dem att de också får bra inspiration/ idéskapande/ kreativitet på kvällen eller varför inte natten. Jag själv kan uppleva att jag själv också får det under afton fram till natten. Jag tror det har att göra med att på dagen är det så mycket annat alla vill hinna med och de har massor av krav på sig att uppfylla. På kvällen är det mer chill då alla ligger och sover.

Jo precis, jag var inne på det jag också, att det inte är lika mycket krav och måsten och sådant! tänkte de va kul å höra lite teorier men det är väl så enkelt som du säger i stort sett
Citera
2014-05-03, 00:19
Medlem
Haruspexs avatar
På natten, när jag druckit en måttlig mängd alkohol och rökt en gräsare. Då får jag oftast mest gjort. Sen blir det oftast för mycket alkohol och till följd av det blir resultatet skiftande..
Citera
2014-05-03, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haruspex
På natten, när jag druckit en måttlig mängd alkohol och rökt en gräsare. Då får jag oftast mest gjort. Sen blir det oftast för mycket alkohol och till följd av det blir resultatet skiftande..

Hahahaha. lite skönt berusad sådär går asbra, men sen när man knappt kan sitta, då blir det inte lika bra nej
Citera
2014-05-03, 08:06
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Långa nätter när man är rastlös och uttråkad så brukar min kreativitet flöda som mest.
Citera
2014-05-03, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Långa nätter när man är rastlös och uttråkad så brukar min kreativitet flöda som mest.

tumme upp!
Citera
2014-05-03, 22:28
Medlem
Hyperias avatar
Jag jobbar bäst under lite press även om det lätt blir lite mer generiskt. Under press presterar jag bäst kvalitetsmässigt, men inte "inspirationsmässigt". Exempelvis så kunde jag färdigställa en låt utan inspiration och vid sidan utav mitt jobb på ganska kort tid, medans jag nu har en massa inspiration med väldigt lite jobb, men inte kan göra något vettigt utav det. Jag har väl inte direkt något "schema" för min inspiration, det känns mer eller mindre som att jag får mer gjort utan inspiration under press.

Den större delen utav min singel ordnade jag under natten (mellan 23 - 06), medans den bästa inspirationen jag haft är tidigt på morgonen (06 - 09). Vilket nog beror på min tidigare musikstil vilket är mer "känslobundet", eller att det var lite mer spännande och drivande innan då jag inte kunde allt fullt ut.

Min "svagaste" inspiration sker medans jag jobbar, men med press vilket resulterar i bra kvalitet men med lite inspiration/originalitet (som läst över ).

Vad som än sker gällande min musikalitet så tror jag att det mer beror på min egen begränsning än inspiration.

Spoiler (aningen OT)
Senast redigerad av Hyperia 2014-05-03 kl. 22:32.
Citera
2014-05-04, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperia
Jag jobbar bäst under lite press även om det lätt blir lite mer generiskt. Under press presterar jag bäst kvalitetsmässigt, men inte "inspirationsmässigt". Exempelvis så kunde jag färdigställa en låt utan inspiration och vid sidan utav mitt jobb på ganska kort tid, medans jag nu har en massa inspiration med väldigt lite jobb, men inte kan göra något vettigt utav det. Jag har väl inte direkt något "schema" för min inspiration, det känns mer eller mindre som att jag får mer gjort utan inspiration under press.

Den större delen utav min singel ordnade jag under natten (mellan 23 - 06), medans den bästa inspirationen jag haft är tidigt på morgonen (06 - 09). Vilket nog beror på min tidigare musikstil vilket är mer "känslobundet", eller att det var lite mer spännande och drivande innan då jag inte kunde allt fullt ut.

Min "svagaste" inspiration sker medans jag jobbar, men med press vilket resulterar i bra kvalitet men med lite inspiration/originalitet (som läst över ).

Vad som än sker gällande min musikalitet så tror jag att det mer beror på min egen begränsning än inspiration.

Spoiler (aningen OT)

intressant läsning! kul att höra. Själv är jag av någon anledning kass på att få nånting gjort när jag har press på mig. Nästan varje gång när jag till exempel ska göra ett samarbete med någon annan så försvinner inspirationen totalt. Om jag däremot jobbar ensam så känner jag att jag har all tid i världen, och det är ingen som kommer med åsikter
Citera
2014-05-04, 19:24
Medlem
Hyperias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filosoferarn
intressant läsning! kul att höra. Själv är jag av någon anledning kass på att få nånting gjort när jag har press på mig. Nästan varje gång när jag till exempel ska göra ett samarbete med någon annan så försvinner inspirationen totalt. Om jag däremot jobbar ensam så känner jag att jag har all tid i världen, och det är ingen som kommer med åsikter

Press är väl generellt inte sätt så bra gällande musik, och det blir press vid samarbeten, antingen att göra bra ifrån sig eller att vara produktiv och få något gjort. Så jag förstår ifall detta sabbar för dig, du får hålla dig till soloprojekt även om man ofta lär sig en del intressanta saker vid samarbeten
Citera
2014-05-07, 21:02
Medlem
listigts avatar
På kvällen, när jag lagat och ätit mat, gjort klart allt här hemma och kan verkligen fokusera helhjärtat på att spela. I bakfyllan brukar också många riff födas.
Citera
2014-05-08, 21:16
Medlem
Gingers avatar
"Gyllene timmen" är mellan 00.00 -01.00. Då är man som mest igång och kreativast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in