Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-01, 10:40
  #1
Medlem
skwuims avatar
Hej!

Jag är intresserad av att studera sociobiologi (d.v.s sociologi som baserar sig starkt på naturvetenskap)
Var kan jag studera detta? Vad ska jag välja?

Eftersom ämnet korsar tvärs över två traditionella uppdelningar i den akademiska världen, samhällsvetenskap och naturvetenskap, så vet jag inte var jag ska vända mig.


Kan någon hjälpa mig? Tack.
Citera
2014-05-01, 10:54
  #2
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Verkar inte dyka upp så mkt när man googlar. Det enda som dyker upp när man söker på sociobiologi+utbildning är en kurs vid UU: Evolutionsbiologi 10.0 HP, som innehåller sociobiologi. http://www.uu.se/utbildning/utbildni...=14%2F15&typ=1 Det kanske är så att det inte finns som renodlat akademiskt ämne och att du bör inrikta dig på att läsa biologi eller liknande istället?
Citera
2014-05-01, 18:21
  #3
Medlem
Engelskas avatar
Heter det ens sociobiologi längre? Jag trodde de hade döpt det till evolutionspsykologi eller något sånt flummigt. Vad jag vet så lärs det heller inte ut i Sverige mer än kanske inom psykologi/lingvistik-institutionerna som 7,5- eller 15-poängskurser. Annars är det nog mest forskare som sysslar med sånt.

Annars kan du ju kombinera en examen i psykologi (sociologer brukar sällan arbeta med biologiska faktorer, inte vad jag känner till i alla fall) och biologi. Lycka till.
Citera
2017-06-21, 12:00
  #4
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skwuim
Hej!Jag är intresserad av att studera sociobiologi
Kan någon hjälpa mig? Tack.
Här finns en del fakta åt dig: www.pugio.se
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback