Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-30, 09:31
  #1
Medlem
foxxis avatar
Hej! Jag ska iväg till Japan i september under 3 veckor, exakt 21 dagar. Funderar lite på hur september är i det landet vädermässigt? Hört att det är en väldigt bra månad då det är perfekt sommarväder men inte för varmt som det verkar vara i augusti. Vi ska vara i mitten av japan, Tokyo och nedåt mestadels. Har googlat lite och det ser ganska så bra ut. Men alltid bra att höra av någon som har vart där.

Sedan undrar vi över hur fulla tågen är? Vi planerar att ta ett Japan rail card men är tågen verkligen så fulla så att det är bäst med Green card för tusen kr extra?

Vi åker 30/8-20/9. Vi landar i Tokyo och vill vara där ett par dagar för att landa lite så det känns bäst då med ett 14 dagars-kort.

Tack på förhand
__________________
Senast redigerad av foxxi 2014-04-30 kl. 09:43.
Citera
2014-04-30, 11:26
  #2
Medlem
Paijters avatar
Total överhettning i Tokyo i oktober för min del. Duscha och fem minuter senare blöt igen. Tvätten omöjlig att få torr i den där luftfuktigheten.

Shinkansen är oftast inte full om man inte reser vid rusningstid. Green card är inte värt det.
Citera
2014-05-27, 00:51
  #3
Medlem
Är väl en smaksak men personligen tycker jag att September är helt okej!
Citera
2014-05-27, 06:38
  #4
Medlem
xlrs avatar
Fuktigt och jäkligt varmt. Som turist är det helt okej, men som boende ett helvete.
Citera
2014-06-10, 15:23
  #5
Medlem
shootinputins avatar
Spenderade 3 veckor i Japan i juli, lite varmare men lite torrare än september vad jag förstått. Tycker inte det är något att oroa sig för med värmen, bara dricka vatten ju. Åkte själv med railpass, hade aldrig problem med särskilt mycket folk på tågen, tvärtom var det ganska lugnt. Glöm bara inte railpasset hemma, ty det är dyrt att skicka med expressfrakt och ångestfyllda dagar i väntan på det väl på plats För övrigt perfekt läge att åka till Japan nu, med tanke på den resonligt prissatta yenen!
Citera
2014-08-31, 19:37
  #6
Medlem
sekstroems avatar
Jag har bott i Tokyo i två år, jag tycker att September, oktober är en av de skönare månaderna. Lite svensk sommarvärme enligt mig. Lite fuktigt, men det går inte att komma ifrån i större delen av Japan.

Tågen är bara knökfulla på morgnarna och runt 6-7 när folk slutar jobba. Sen beror det på tågen också, vissa mer än andra.
Shinkansen brukar man kunna få plats på oavsett tid, tycker jag. Så länge man inte prickar in en långhelg eller lediga dagar.
Citera
2014-09-13, 12:52
  #7
Medlem
Jag har bott i Japan i snart 1 år och tycker september är en bra månad för besök.
Värmen är inte värre än något land i tex Sydeuropa. Dock
Så regnar det mer. Jag bodde i Osaka kan jag tillägga.
Citera
2015-02-25, 20:55
  #8
Medlem
Det handlar mycket om var du befinner dig i landet, då du har både stora skillnader mellan olika breddgrader och olika höjder över havet (Japan är extremt tredimensionellt, om man säger så). September i Tokyo är relativt varmt och fuktigt om man är van vid Sverige. Det kan förekomma tyfoner.

Subjektivt bästa månaderna för en person som gillar "bra svensk sommar" är annars mars-maj och okt-nov (så länge man slipper alltför många tyfoner där på hösten).

www.japanbloggen.com
www.japangourmetguide.com
Citera
2015-04-12, 11:16
  #9
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dag.klingstedt
Det handlar mycket om var du befinner dig i landet, då du har både stora skillnader mellan olika breddgrader och olika höjder över havet (Japan är extremt tredimensionellt, om man säger så). September i Tokyo är relativt varmt och fuktigt om man är van vid Sverige. Det kan förekomma tyfoner.

Subjektivt bästa månaderna för en person som gillar "bra svensk sommar" är annars mars-maj och okt-nov (så länge man slipper alltför många tyfoner där på hösten).

www.japanbloggen.com
www.japangourmetguide.com

Vädret var riktigt bra när vi åkte i september i höstas - helt perfekt. Regnade kanske 2 dagar totalt av tre veckor. Visst det var lite av tropisk värme men är glad av att vi inte åkte i augusti då det ska vara så varmt att det knappt går att gå ut på gatorna i Tokyo - vad jag hörde från en som vi träffade. Då var i Tokyo och åkte söderut längs städerna till och med Nagasaki.

Vi ska åka på nytt nu till sommaren, sista veckan i augusti och stanna i fyra veckor. Känns bra att allt det man har lärt sig och sett sedan förra året finns nu kvar i huvudet så det blir mycket lättare att åka runt och uppleva mer än tidigare. Japan rail pass var det bästa på hela resan. Riktigt prisvärt. Blir på nytt att åka från Tokyo och västerut men tänkte kika på Kanazawa denna gången och till sist ge Osaka en ny chans som jag inte blev så imponerad av senast.

Norra Japan känns som Sveriges norrland, lite kallare men behagligt och mer för den som gillar den typen av natur. Men får bli någon annan gång - främst efter Shinkansen är mer utbyggt jämfört med i JR-west som höll hög standard (tänker mest på Sapporo som inte har Shinkansen idag). Blir för mycket med att blanda JR east med JR west på 3-4 veckor också.
Citera
2015-04-13, 23:31
  #10
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Vädret var riktigt bra när vi åkte i september i höstas - helt perfekt. Regnade kanske 2 dagar totalt av tre veckor. Visst det var lite av tropisk värme men är glad av att vi inte åkte i augusti då det ska vara så varmt att det knappt går att gå ut på gatorna i Tokyo - vad jag hörde från en som vi träffade. Då var i Tokyo och åkte söderut längs städerna till och med Nagasaki.

Lite överdrivet kanske. Visst är Tokyo varmt, men det är fuktigheten i kombination av storstad som är jobbig. Som turist har du inga större problem.
Citera
2015-05-02, 08:41
  #11
Medlem
Här har man sammanställt historiska temperaturer för september i Tokyo:

http://www.accuweather.com/en/jp/tok...weather/226396

Temperaturen säger dock inte allt. Luftfuktigheten är fortfarande hög i september.
Citera
2015-08-26, 01:43
  #12
Medlem
Lacerdas avatar
Någon av er som har erfarenhet av Okinawa, det måste väl ha det behagligaste klimatet i Januari och Februari?
Hur är Okinawa annars för en turist? Jag avskyr kallt väder egentligen men har varit sugen på Japan ett tag och jag brukar oftast fly Sverige dessa två månader.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2366402

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback