Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-30, 00:53
  #1
Medlem
thejetsetters avatar
Jag har aldrig ägt en egen bmx, och är nybörjare inom området.
Nu är jag själv väldigt sugen på att skaffa en egen bmx. Jag vill pröva på lite tricks, men framförallt så tycker jag att bmx:en ser sjukt snygga ut (åtminstone kan man göra dom sjukt snygga). Men nu är jag lite kluven, ska jag köpa en ny modern bmx eller en äldre retro BMX som är väldigt karaktäristiska med sina udda utseenden.

Tänker på gamla skyway's och mongoose bland annat. De verkar dock vara lite dyra att införskaffa, oftast får man köpa in separata delar och sedan sätta ihop det själv. Om jag ska köpa en ny bmx så funderar jag på en "WeThePeople Justice 2014", den verkar vara en bra bmx för nybörjare (har jag läst på flera forum).

Vad tycker ni, retro bmx eller ny bmx och sen "style" om själv som jag sen vill ha det, färger osv?

Vad är för och nackdelar med retro/nya.
Kanske är de tyngre, de som är retro?
Kanske är de nya mer hållbara?

Tack på förhand!
Citera
2014-04-30, 01:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thejetsetter
Jag har aldrig ägt en egen bmx, och är nybörjare inom området.
Nu är jag själv väldigt sugen på att skaffa en egen bmx. Jag vill pröva på lite tricks, men framförallt så tycker jag att bmx:en ser sjukt snygga ut (åtminstone kan man göra dom sjukt snygga). Men nu är jag lite kluven, ska jag köpa en ny modern bmx eller en äldre retro BMX som är väldigt karaktäristiska med sina udda utseenden.

Tänker på gamla skyway's och mongoose bland annat. De verkar dock vara lite dyra att införskaffa, oftast får man köpa in separata delar och sedan sätta ihop det själv. Om jag ska köpa en ny bmx så funderar jag på en "WeThePeople Justice 2014", den verkar vara en bra bmx för nybörjare (har jag läst på flera forum).

Vad tycker ni, retro bmx eller ny bmx och sen "style" om själv som jag sen vill ha det, färger osv?

Vad är för och nackdelar med retro/nya.
Kanske är de tyngre, de som är retro?
Kanske är de nya mer hållbara?

Tack på förhand!


har kört bmx i snart 12 år så har du nått att ffråga så gör det till mig haha..
Citera
2014-04-30, 01:41
  #3
Medlem
thejetsetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
har kört bmx i snart 12 år så har du nått att ffråga så gör det till mig haha..

Då kan du väl börja med att svara på mitt första inlägg

Retro BMX vs Ny BMX?
Citera
2014-04-30, 01:56
  #4
Medlem
OleYellers avatar
Var hittar jag en orginal-Kuwahara, svart från 80-talet? Plastfäljar och allt?
Citera
2014-04-30, 01:58
  #5
Medlem
thejetsetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Var hittar jag en orginal-Kuwahara, svart från 80-talet? Plastfäljar och allt?

Ebay skulle jag nog anta
Citera
2014-04-30, 02:09
  #6
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thejetsetter
Ebay skulle jag nog anta

Hittar du en så länka gärna. Om inte priset är galet högt så vill jag ha en bara för att!
Citera
2014-04-30, 02:30
  #7
Medlem
Vad är för och nackdelar med retro/nya.
fördelar med en retro är nog bara nostalgin, inget man kör och tricksar med, hjulen för de första kommer inte klara av det. man lär sig fort om man bara vågar, så vid första hoppet du gör så är det en stor chans att du knäcker av nått.. Framgaffeln/styre om du skulle landa fel..
Kanske är de tyngre, de som är retro?
Retro= tyngre och klumpiga, konstig utväxling i trampningen allmänt svag
En ny hojj väger inte många kilon, från 9kg till 16kg beronde på vad du har för delar..
Bryr mig inte om vikten så mycket, men ja visst. Skulle aldrig köra med en 20kg klump haha..

Kanske är de nya mer hållbara?
självklart, efter 20års erfarenhet från tillverkarna så vet dom alla brister och dom är fixade, bmxerna håller bra idag.. kolla efter en billig Subrosa eller Flybikes i 4000kr klassen, den kommer fungera väldigt bra.

själv så köpte jag en ny Fitbickeco för 8000kr och har bytt ut endel saker med tiden som blir slitet, däck,handtag har andra fälgar på som håller bättre.

Vill bara ligga över gränsen i kvallité för just nu känns det som att det ska till en rejäl smäll innan nått ger vika, Styren är lätta att lyckas knäcka om man hamnar fel i hoppet och måste kasta ifrån sig cykeln för att undvika att landa på den med kroppen..
Citera
2018-07-21, 19:48
  #8
Medlem
Det va tider det
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Var hittar jag en orginal-Kuwahara, svart från 80-talet? Plastfäljar och allt?
Citera
2019-08-28, 14:33
  #9
Medlem
Jag hittade en bmx i mitt garage i mitt nya hus. Styret verkar vara i krom och lite krökt på mitten eller lätt v format som de är i ET filmen. Görs sådana styren nu förtiden? Märket på cykeln är century och på plastklistermärket står det :bmx tuff line 20. Ramnummret börjar på E.
Har kikat på internet och hittar ingen sådan cykel.
Citera
2020-01-02, 15:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemind
Jag hittade en bmx i mitt garage i mitt nya hus. Styret verkar vara i krom och lite krökt på mitten eller lätt v format som de är i ET filmen. Görs sådana styren nu förtiden? Märket på cykeln är century och på plastklistermärket står det :bmx tuff line 20. Ramnummret börjar på E.
Har kikat på internet och hittar ingen sådan cykel.

Tror Brant Moore har liknande bars
Citera
bmx

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback