Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2014-05-03, 21:47
  #109
Medlem
Vagnsleres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Sämre finmotorik? Alternativt att de flesta grabbar aldrig lade tid i grundskolan att lära sig "skrivstil" för att de var tråkigt.

Mja, jag nötte igenom alla skrivstils och motorikhäften och likt för bannat så skriver jag fruktansvärt. Dock så tappade jag handstilen efter ett tag eftersom jag inte fortsatte med det, där emot så är min nuvarande handstil influerad så jag skriver i princip alla mina bokstäver i hopskrivna i medsols riktning...

Citat:
Ursprungligen postat av kekomi
Detta har slagit mig mååånga gånger, och inte nog med att killar ofta skriver fult - deras handstil har i regel inte utvecklats ö h taget sedan lågstadiet! Själv har jag "modifierat" min handstil ett antal gånger genom åren, såväl medvetet som omedvetet, men min erfarenhet är att de flesta killar skriver likadant när de är 35 som när de var 8. Nästan lite gulligt sådär.

Instämmer helt, dom flesta jag läst så har man sett män skrivit ungefär lika medan kvinnors handstil

Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Kanske, kanske inte.

Vet att min handstil inte alltid är den vackraste, men det handlar antagligen en del om att jag helt enkelt inte bryr mig oftaste att lägga ner extra tid på att få det speciellt snyggt, det viktiga är innehållet och att det är läsligt, utseendet är bara en sekundär frivillig del.

Värt att nämna är att jag kan få det snyggt om jag känner för det, antagligen gäller detta för de flesta män.
Håller även med här, frågan är då varför det ses i så många män? Genetiskt?
Citera
2014-05-03, 21:54
  #110
Medlem
Zaedrewss avatar
Har jag inte märkt av. Jag har då sett mycket ful skrift av både tjejer som killar.
Citera
2014-05-05, 13:06
  #111
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagnslere
Mja, jag nötte igenom alla skrivstils och motorikhäften och likt för bannat så skriver jag fruktansvärt. Dock så tappade jag handstilen efter ett tag eftersom jag inte fortsatte med det, där emot så är min nuvarande handstil influerad så jag skriver i princip alla mina bokstäver i hopskrivna i medsols riktning...



Instämmer helt, dom flesta jag läst så har man sett män skrivit ungefär lika medan kvinnors handstil

Håller även med här, frågan är då varför det ses i så många män? Genetiskt?

Handstilen försvann i samma stund som man inte längre behövde göra hålla på med de böcker som skrivstilen skulle tränas i. Inte behövdes det heller senare i skolan utan allt blev datorskrivet och textning fungerade lika bra. Enda "skrivstilen" jag har idag är en gen uppfunnen variant för signaturer osv.

Finns alltid undantag givetvis, män som skriver som om de föddes till det och kvinnor som aldrig verkar ha sett en penna tidigare.
Citera
2015-04-15, 20:21
  #112
Medlem
zodemecus avatar
Kanske vanligare att tjejer skriver dagbok än att killar gör det? Resultatet borde ju då bli att tjejer helt enkelt skriver mer än killar överlag? Övning ger ju färdighet.

Men också reagerat på det där. Redan i lågstadiet/mellanstadiet var tjejers handstil oftast avsevärt bättre än killars. Sedan är ju "fult" kanske delvis en smakfråga, men oftare som tjejers texter tenderar att se "mjukare" ut och inte lika kantig som killars.
Citera
2015-04-15, 20:25
  #113
Medlem
Redoxreaktions avatar
Kvinnor är vanligen bättre esteter än män, inte alltid, förstås, men generellt. Alltså skriver de vanligen vackrare också.
Citera
2015-04-16, 00:13
  #114
Medlem
esants avatar
I Sverige stämmer det bra och kan ha flertalet orsaker, bland annat kan jag tänka mig att lärarna har ställt högre krav på tjejers noggrannhet.

Ryska killar skriver snyggt och även asiater tror jag.
Citera
2015-04-16, 00:43
  #115
Medlem
healing79s avatar
Man verkar skriva bättre när man är avslappnad. Det ser man verkligen bevis på när man är bakis och skakis och skriver, blir hyggeligt fult även om man anstränger sig. Så kanske tjejer är mer avslappnade när de skriver än killar?
Citera
2017-09-14, 23:13
  #116
Medlem
Hyddan92s avatar
Finmotoriken förstörs av dagligt runkande.
Citera
2017-09-17, 06:43
  #117
Avstängd
Min handstil imponerar på folk (man). Skrev mycket för hand som barn och det har satt sina spår.
Citera
2017-09-17, 14:37
  #118
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Min handstil imponerar på folk (man). Skrev mycket för hand som barn och det har satt sina spår.

Samma här. Jag tyckte att den nya skrivstilen var jävligt ful, så jag lärde mig sådan handstil som min mamma fick lära sig på 50-talet istället.
Citera
2017-09-17, 16:17
  #119
Medlem
Fris avatar
Jag minns handstil som det tråkigaste ämnet. Jag ansträngde mig på gymnasiet för att skaffa mig en hyfsad handstil, men efter några år så kollapsade den när jag gjorde anteckningar på föreläsningar. Fart i skrivandet är avgörande för att dokumentera stundens förståelse. Jag förväntar mig inte att någon annan ska kunna läsa såna anteckningar, ändelser och vanliga ord är ersatta med ett enda litet streck i olika riktningar.

Seriös grafologi bygger på antagandet att en person gör det mesta på samma sätt som denne skriver handstil. Att skriva är att lösa en uppgift, seriös grafologi är utvärderingen av hur den uppgiften har klarats av. För slarvigt för att förstås till 100% (skriver säkert slarvig kod också)? För prydligt och därför slöseri med tid (inte för ett timbetalat jobb)? Ring över i? Det skriver uteslutande svenskar här i världen (p.g.a. "å"), det uppfattas hos andra som självhävdande och avvikande, som att rita smilies i texten. Såna personer ställer alltid till med problem.

Skrivande och läsande är ett extremt sofistikerat fenomen. Varje sida fulltext ser visuellt likadant ut, men små små skillnader i krumelurerna ger totalt olika betydelse. Ändå läser vi med lätthet många tusenen av såna subtila krumelurer i minuten. Om vi inte hade haft något skriftspråk och någon hade uppfunnit skrivspråk teoretiskt, så skulle ingen kunna tro att den idén var genomförbar.
__________________
Senast redigerad av Fri 2017-09-17 kl. 16:20.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback