Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-29, 19:36
  #1
Medlem
GanjahSmokes avatar
Meddelande: Tråden nu återställd i tidigare skick. Äldre diskussioner om direkt demokrati, alltså ej partiet, återfinns i (FB) Skapandet av ett nytt politiskt parti - Direktdemokraterna (återställt/Mod)
/Mod.


Direktdemokraterna är ett nytt parti som samlat Aktiv demokrati och Demoex till ett parti.

Partiet är registrerat och skaffat sig sig sina 1500 underskrifter.

Om partiet får mer än 50% av rösterna en vacker dag så vill dom införa flytande demokrati.

"– Flytande demokrati är i princip samma sak som direktdemokrati, att du får vara med och rösta om alla frågor som ett parti diskuterar, med skillnaden att du är fri att lämna över din röst till en delegat som du litar på. Till exempel om du inte känner dig insatt i en fråga så kan du ge din röst till en person du känner har bättre kunskaper i sakfrågan än dig själv, säger Jonas Liljegren från partiet Aktiv Demokrati."

Här finns en enkel förklaring till hur flytande demokrati fungerar.
http://aktivdemokrati.se/ordlista/20...nde-demokrati/


Men om DD kommer över 4 % så kommer dom jobba på att införa medborgarinitiativ/folkinitiativ som dom har i några andra länder.
Här kommer lite info om det.

Finland
''Medborgarinitiativet är ett verktyg för den direkta demokratin med vars hjälp minst 50 000 röstberättigade finska medborgare kan lägga fram ett initiativ för riksdagen om att en lag ska stiftas. Medborgarinitiativförfarandet kompletterar den traditionella representativa demokratin.'' http://www.vrk.fi/default.aspx?id=702

Österrike
''För att starta ett follkinitiativ behövs stödet av minst 1‰ av alla valberättigade i Österrike (~ 8 000). Efter att deras underskrifter lämnats in bestäms en registreringsvecka där alla som vill stödja folkinitiativet kan skriva på laginitiativet. Uppnår folkinitiativet minst 100 000 stödunderskrifter eller minst en sjättedel av alla valberättigade i tre delstater måste parlamentet behandla initiativet som vilket lagförslag som helst.'' http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkinitiativ_(Österrike)

Schweiz http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkinitiativ
''Under de senaste åren har det valdeltagandet i folkomröstningar ökat och ligger nu mellan 50-60 %. Möjligheten att rösta per brev och Internet samt SMS har ökat valdeltagandet bland den unga befolkningen. I den nationell initiativrätten krävs det 100 000 namnunderskrifter inom 18 månader för att få tillstånd en nationell folkomröstning.''




Direktdemokraterna på Facebook

https://www.facebook.com/direktdemokraterna

Gå in och gilla sidan så dom får lite stöd nu i namnbytet.


AktivDemokratis hemsida.
http://aktivdemokrati.se


Demoex hemsida.
http://demoex.net/s_fungerar_det



En gemensam sida för DirektDemokraterna är på G.
__________________
Senast redigerad av Siegfrid 2015-08-19 kl. 18:49.
Citera
2014-04-29, 19:39
  #2
Medlem
GanjahSmokes avatar
Om vi hade medborgarinitiativ/folkinitiativ vilka frågor skulle skulle ni flashbackare vilka att alla ca 7 miljoner röstberättigade skulle få rösta på ?
Citera
2014-04-29, 19:42
  #3
Medlem
densistasovjets avatar
Låter intressant. Dock så ska man aldrig underskatta motståndarna mot direktdemokrati, dvs alla de andra partierna att de kan komma med motdrag om det går bra.
Citera
2014-04-29, 19:53
  #4
Medlem
Termosins avatar
Sjuklövern skulle få spader om vi skulle änns undersöka tanken att gå över till direktdemokrati. Visst får de ha kvar en del av sitt bestämmande men makten över de stora frågorna hamnar ist hos befolkningen.

Intressant vore att låta folket bestämma lite mer direkt gällande skatterna då det alltid är ett rejält tjafsande om dem. Givetvis kanske lite info från någon som faktiskt kan nationalekonomi då.
Citera
2014-04-29, 19:53
  #5
Medlem
Drinkycrows avatar
Finns många bra partier som aldrig kommer bli stora tyvärr. Att satsa på 50% känns ju lite grovt

Hade själv en ide om ett direktdemokratisk parti där man själv skulle kunna antingen bestämma sin röst i alla sakfrågor eller typ ställa in Jaktfrågor som moderaterna, skolfrågor som vänsterpartiet hur man nu vill. Sen skulle ledamöterna bara rösta enligt de % som väljarna av partiet som ville det ena eller andra. På så sätt hade man kunnat tillämpa en gnutta direktdemokrati utan(innan för en optimist) att uppnå majoritet. I en optimal situation hade partiet kunnat bli vågmästare och då skulle direkt demokratin faktiskt styra. Dock bara de som röstat på partiet vill säga. Om det någonsin skulle hända skulle varenda jävel också vilja ha sin del av kakan kommande val.

Största problemet jag såg då var att man var tvungen att identifiera väljarna så att de som röstade på partiet kunde använda sin röst. Man skulle kunna helt enkelt rösta på sig själv och partiet. I och med att rösterna är offentliga så kan man kolla upp vilka som röstat in dem och ge dem verktygen att börja rösta i varenda fråga om de vill. Tycker för övrigt det blir ganska symboliskt att lägga rösten på sig själv. Om man fortfarande vill rösta anonymt så får man ta kontakt med partiet så får man en kod associerat till en som om man skriver på sitt röstkort bevisar att det är din röst.

Jag skulle dock med stolthet skriva mitt eget namn på röstsedeln. Jag behåller min röst fittskallar!
Citera
2014-04-29, 19:56
  #6
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Blah

Jag skulle aldrig rösta på "er" då du samtidigt som du hävdat att du främjar direkt demokrati uttalat dig emot en restriktiv invandringspolitik. "Rösta, så länge ni röstar rätt". 420 blaze it amirite?
Citera
2014-04-29, 19:56
  #7
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Om vi hade medborgarinitiativ/folkinitiativ vilka frågor skulle skulle ni flashbackare vilka att alla ca 7 miljoner röstberättigade skulle få rösta på ?


Jag tycker personligen att man skulle få rösta i dessa frågor.

1. Ja eller Nej till FRA

2. 6 timmars arbetsdag

3. Medborgarlön/basinkomst

4. Monarki eller republik

5. Legalisera cannabis ? Avkriminalisera cannabis ? Eller legalisera medicinsk cannabis ?

6. Ska Sverige vara kvar i EU

7. Avskaffa kyrkoskatten ja eller nej ?
Citera
2014-04-29, 19:58
  #8
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Låter intressant. Dock så ska man aldrig underskatta motståndarna mot direktdemokrati, dvs alla de andra partierna att de kan komma med motdrag om det går bra.


Jag hoppas att fler partier börjar få upp ögonen för medborgarinitiativ / folkinitiativ.
Då har DD fungerat på ett bra vis tycker jag.
Citera
2014-04-29, 20:06
  #9
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Jag skulle aldrig rösta på "er" då du samtidigt som du hävdat att du främjar direkt demokrati uttalat dig emot en restriktiv invandringspolitik. "Rösta, så länge ni röstar rätt". 420 blaze it amirite?



Jag är inte partiet utan jag ska bara rösta på dom och jag är för fri invandring men helt mot att vi ska betala för invandringen med påtvingad skatt.
Därför skulle jag personligen rösta för en delegat i liberala partiet i många frågor bl.a. Invandrings frågan.

Här står om vad Liberala partiet står i invandrings frågan och jag personligen skulle vilja välja en delegat från dom i denna frågan.
http://www.liberalapartiet.se/conten...dring-och-asyl

DirektDemokraterna driver inga sakfrågor alls utan vill bara ge folk mer direktdemokrati.
Citera
2014-04-29, 20:09
  #10
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Jag tycker personligen att man skulle få rösta i dessa frågor.

1. Ja eller Nej till FRA

2. 6 timmars arbetsdag

3. Medborgarlön/basinkomst

4. Monarki eller republik

5. Legalisera cannabis ? Avkriminalisera cannabis ? Eller legalisera medicinsk cannabis ?

6. Ska Sverige vara kvar i EU

7. Avskaffa kyrkoskatten ja eller nej ?


Mening att ha direktdemokrati om det inte ska gälla allt? För vissa är jaktfrågor viktiga för vissa är koncentrationsläger viktiga. Det krävs ju fof en majoritet för att få igenom.

Jag tycker direkt-biten försvinner från direktdemokrati om någon annan ska bestämma vilka frågor vi kan rösta om.
Citera
2014-04-29, 20:12
  #11
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Mening att ha direktdemokrati om det inte ska gälla allt? För vissa är jaktfrågor viktiga för vissa är koncentrationsläger viktiga. Det krävs ju fof en majoritet för att få igenom.

Jag tycker direkt-biten försvinner från direktdemokrati om någon annan ska bestämma vilka frågor vi kan rösta om.


För att jag tror inte att partiet kommer få 50% inom den närmsta tiden, men om dom får 4% så kan dom vara med och ändra så att vi till en börja får medborgarinitiativ och det är en liten bit på väg till att allt styrs genom direktdemokrati.
Det är fortfarande folket som bestämmer vad vi ska rösta på.
Först måste man få tillräckligt många röster för en fråga innan alla röstberättigade ska få rösta i frågan.
DirektDemokraterna själva väljer inte ut en ända fråga som folk ska rösta för utan en fråga måste få röster innan man kan rösta på den.
__________________
Senast redigerad av GanjahSmoke 2014-04-29 kl. 20:46.
Citera
2014-04-29, 20:15
  #12
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Låter intressant. Dock så ska man aldrig underskatta motståndarna mot direktdemokrati, dvs alla de andra partierna att de kan komma med motdrag om det går bra.


Alla andra politiker som nu finns kommer gå att rösta på då detta kallas delegat, dock så kommer man inte kunna rösta på ett helt parti i en flytande demokrati.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback