Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2014-05-02, 01:12
  #109
Medlem
tankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.Carrera
Det var tullkriminalen som var inbladad, och händelsen föregicks därför knappast av något stopp på bron efter att man misstänkt något. Det är säkerligen en planerad insats som föregåtts av längre tids spaning/avlyssning. Tullen tar f ö inte över utredning, man äger den redan från början. Polisen bistår bara i form av manskap, i dessa fall har tullens personal lika långtgående befogenheter som polisen.
Varför så säker på det? Ett gammalt trick av tullen att släppa någon bil med grejer för att se vart de. Tar vägen för att ta beställaren/mottagaren. Att kriminalen tar över är väl inte så konstigt med tanke på att dem är beväpnade och civila!
Tullen får enbart skjuta i nödvärn läste jag för inte så längesen så tror inte de har befogenheter som polisen om du syfta på det
Citera
2014-05-02, 01:14
  #110
Medlem
Något nytt? någon som hört något mer?
Citera
2014-05-02, 07:07
  #111
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.Carrera
Hur menar du? Polisen sköt i detta fallen i nödvärn, och detsamma hade gällt om tullspanaren hamnat i samma läge. Det finns nog ingen, polis eller annan, som hade skjutit en förare i bil för misstanke om smuggelbrott.

Ang tjänstefordon var det med största sannolikhet inga målade bilar från tullen med i detta ärendet, utan enbart bilar från tullspan/krim. Dvs enbart civila bilar med civil beväpnad personal.

Ber om ursäkt. Tänkt skriva "som polisen" men det föll bort när jag skrev. Givetvis är det så.
Men som jag skrev, även märkta bilar förekommer. Annars hade jag ju inte kunnat veta vad det gällde när ett par bilar körde alltför snabbt på inre Ringvägen.
Citera
2014-05-02, 10:31
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tanker
Varför så säker på det? Ett gammalt trick av tullen att släppa någon bil med grejer för att se vart de. Tar vägen för att ta beställaren/mottagaren. Att kriminalen tar över är väl inte så konstigt med tanke på att dem är beväpnade och civila!
Tullen får enbart skjuta i nödvärn läste jag för inte så längesen så tror inte de har befogenheter som polisen om du syfta på det

Jag har viss insyn i hur verksamheten fungerar. Men vi kan lämna den diskussionen, det är bekräftade uppgifter. I bl a Sydsvenskan går det att läsa att:

- Hon berättar att tillslaget på tisdagen föregåtts av att tullkriminalen under en längre tid bedrivit en utredning mot grovt organiserad brottslighet kopplad till smuggling av narkotika.


Vad gäller befogenheter syftade jag på rent utredningstekniska sådana, och inte rätten att skjuta. Det stämmer f ö bra att tulltjänstemän inte kan använda sig av skjutkungörelsen.
Citera
2014-05-04, 17:51
  #113
Medlem
Tottlingthrones avatar
Såg på en facebookstatus där dem frågat ifall det var näsan också. Vem är den här näsan?
Citera
2014-05-07, 21:26
  #114
Medlem
Inget nytt? Finns det en FUP så skulle jag gärna vilja läsa den.
Citera
2014-05-14, 18:10
  #115
Medlem
Enligt Mats Jennby, stationschef polisen Svedala så var det 25kg narkotika som kom med bilarna till Svedala.
http://www.e-pages.dk/svedala/279/
Sidan 6 "Poliskrönikan"
Citera
2014-11-27, 19:01
  #116
Medlem
Här berättar tullen hur det hela gick till:
http://www.sydsvenskan.se/malmo/sa-s...arkotikaligan/

Artikelns inledning:
" Hundratals kilo knark kördes över Öresundsbron under flera år. Det slutade med skottlossning i Svedalas villakvarter.
Sydsvenskan träffade utredarna som berättar om spaningen och smugglarnas stora misstag. Nu åtalas tio misstänkta.

Spaningen satte igång efter tips från Tullverkets underrättelsetjänst.
Tipset pekade mot två Malmöbor, en 36-åring och en 37-åring, som växt upp tillsammans i Sofielund.

Från bilar och gömställen i byggnader följde spanarna dem. Misstankarna om ett smugglingsnätverk stärktes. Telefonavlyssningen kartlade deras kontakter.
Efter tre knarkleveranser över Bron slog tullkriminalen och polisen till i Svedala."
Citera
2014-11-28, 13:22
  #117
Medlem
MÅLNR: B 3521-14 i Malmö tingsrätt. Ansökan om stämning.
http://www.fildirekt.se/dl/1417264945.pdf

3 april 2014 infört från Danmark 13 070 gram cannabis.

16-20 april 2014 infört från Danmark väl överstigande fem kg cannabis eller cannabisharts.

17-20 april 2014 på Klockarevägen i Svedala och på okänd plats i Sverige förvarat väl överstigande fem kg cannabis eller cannabisharts.

29 april 2014 infört från Danmark 14 567 gram cannabisharts och 5 319 gram cannabis.
Citera
2014-12-10, 11:03
  #118
Medlem
Huvudförhandling:

8/12
11/12
15/12
17/12
19/12
12/1
13/1
15/1
16/1
Citera
2015-02-24, 11:06
  #119
Medlem
Tingsrättsdomen.

https://minfil.org/6cM6h2b7b4/Malm__...2015-02-24.pdf
Citera
2017-10-31, 08:46
  #120
Medlem
Någon som sitter på FUP?
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback