Jag ber om ursäkt om jag kommer låta helt dum i huvudet enligt dom som kan dator.
Min dator är en gammal hemmabyggd låda från cirka 2005-06 någon gång. Jag har två hårddiskar i den, en på 250 och en på 500 GB.
Hårddisken med operativsystemet visade tecken på att den kunde lägga av när som helst, så jag gjorde backup och la på den andra hårddisken. (vilken som är vilken har jag glömt bort).
Jag undrar, eftersom den hårddisk som lagt av är den med operativsystemet på, om man kan installera ett operativsystem på en hårddisk som inte är ren? Om ja så skulle jag ju bara behöva byta hårddisk som "master" eller vad det kallas, köra in operativsystemet och sedan köra på tills nästa del kraschar.
Fråga nummer två skulle ju då vara, för en som jag som är helt okunnig men villig att prova, hur gör man?
1. Ja det går men det blir inte så bra. Pga av allt bråte kan kännas långsammare än vad den borde vara, röran ger större risk för konstiga som bruka kända på den disk där Windows läggs.
Vänta inte för länge med att köpa ny disk. Du har redan sett hur 1 disk varit på väg att dö. Dör din sista disk också så sitter du där och blir tvungen att betala dyrt. Viktiga saker ska sparas på 2 olika ställen och man har alltid nytta av en extra disk vid felsökning.
2. Vi behöver mer detaljer.
Vad är det för Windows?
Vad har du för CD/DVD skivor?
Är dina nuvarande diskar SATA eller den äldre IDE?
Jag skulle inte installera Windows på en disk med mycket information på utan att formatera den, en HDD lagrar information/data utspritt över olika "områden" ju mer information som ligger på HDD'n ju mer utspritt blir ny information.
Alltså om du har en HDD på 250 gig med 50 gig ledigt så kan 1 mbyte bli utspritt över dessa 200 gig, då tar det en jävla stund för datorn att hitta rätt information. Detta leder till slitage och frustration på både livskvalité men också hårdvaran.
En ny HDD kostar inte så mycket!
För att installera Windows 7 på en Hårddisk så krävs tålamod, internet och mer tålamod.
Sök på guider på Google!
1. Ja det går men det blir inte så bra. Pga av allt bråte kan kännas långsammare än vad den borde vara, röran ger större risk för konstiga som bruka kända på den disk där Windows läggs.
Vänta inte för länge med att köpa ny disk. Du har redan sett hur 1 disk varit på väg att dö. Dör din sista disk också så sitter du där och blir tvungen att betala dyrt. Viktiga saker ska sparas på 2 olika ställen och man har alltid nytta av en extra disk vid felsökning.
2. Vi behöver mer detaljer.
Vad är det för Windows?
Vad har du för CD/DVD skivor?
Är dina nuvarande diskar SATA eller den äldre IDE?
Denna fråga var mer för att se om man kunde rädda även det mindre viktiga i datorn. Då jag har allt det viktigaste som kopior på en extern, alltid haft.
Det Windows jag har är Windows Vista Ultimate. Funderar dock på att testa att byta till Chromium OS. Då jag knappt använder någonting av det som finns på en Windows.
Förlåt, men menar du om jag har originalskivor och så? Om det är så, ja.
Båda diskar är SATA.
Citat:
Ursprungligen postat av rubenrastloes
Hej!
Jag skulle inte installera Windows på en disk med mycket information på utan att formatera den, en HDD lagrar information/data utspritt över olika "områden" ju mer information som ligger på HDD'n ju mer utspritt blir ny information.
Alltså om du har en HDD på 250 gig med 50 gig ledigt så kan 1 mbyte bli utspritt över dessa 200 gig, då tar det en jävla stund för datorn att hitta rätt information. Detta leder till slitage och frustration på både livskvalité men också hårdvaran.
En ny HDD kostar inte så mycket!
För att installera Windows 7 på en Hårddisk så krävs tålamod, internet och mer tålamod.
Sök på guider på Google!
//Ruben
Är det möjligt att installera Chromium OS då? Blir det samma problem då, det ska väl vara mindre än Windows 7?
En fråga till, den hårddisk som jag sa la av. Den har inte lagt av helt 100, utan det är så att när jag startar datorn med den så säger den att jag bör säkerhetskopiera och byta ut hårddisken så fort som möjligt. Går det då kanske att köra den som "slav", den andra som "master", formatera den nytillsatta "mastern" och köra in ex. Chromium OS och sedan försöka hämta det lilla som finns på den näst intill kraschade?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!