• 1
  • 2
2014-04-28, 21:41
Bannlyst
Jag håller på producera house musik både på FL studio och Logic Pro. Jag har melodier i huvudet som jag har svårt och få den rita på piano rollern i programmet eftersom jag inte kan spela piano kan jag heller inte köpa nån midi keyboard att koppla in din.

Så jag undrar hur fan ska jag lösa det här problemet eller är enda lösningen att sitta och ändra och flytta noterna så att det låter som jag är ute efter?
Citera
2014-04-28, 21:45
Medlem
Köp ett piano eller någon form av klaviatur och lär dig spela och producera sedan din musik på riktigt!

Nu riskerar jag låta bakåtsträvande men man kan aldrig få en riktig känsla i musiken genom att sitta och trycka i toner i ett program. Kan aldrig bli samma grej som om en människa spelar instrumentet. Är inte så insatt i housemusiken men tidiga housen(dvs den bästa housen som kom på 90 talet) gjordes knappast i FL eller Reason.
Citera
2014-04-28, 21:48
Medlem
Astronauttis avatar
Håller med ovanstående. Införskaffa dig ett piano eller synth och lär dig instrumentet. Ju mer du lär dig desto enklare kommer det bli att hitta tonerna du letar efter
Citera
2014-04-28, 21:48
Medlem
Japp! Annars kan du ju alltid lära dig spela, lär finnas hur mycket som helst gratismaterial om du googlar lite.
Lattjar ibland lite i Reason och då brukar jag bara ha en basic idé om vad jag vill, sen växer resten fram av sig självt.
Citera
2014-04-28, 23:21
Bannlyst
Hur lång tid snackar vi om att lära sig om jag köper en midi keyboard?
Citera
2014-04-28, 23:54
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Går det inte att sjunga/nynna in melodierna och sedan ändra ljudet på dessa inspelningar så att det låter som klavitatur?
Citera
2014-04-29, 01:25
Medlem
Nakszynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lina-v

Det tar självklart tid att lära sig ett instrument, handlar om år. Men det är antagligen värt det om du är seriös i ditt musikskapande och det är något du sysslar mycket med.
Citera
2014-04-29, 01:55
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Det är individuellt. Man kan dock argumentera för att inlärningen av musikinstrument är livslånga projekt; såvida vi inte definierar "perfektion" eller någon form av kunskapsklimax.

Du kan nog vinna mycket på att lära dig spela t ex piano (el synth/keyboard?).
Citera
2014-04-29, 10:13
Bannlyst
är denna bra från m Audio ?
http://www.m-audio.com/products/en_u...ation49es.html
Citera
2014-04-29, 16:37
Medlem
descs avatar
Citat:
Jag håller på producera house musik både på FL studio och Logic Pro. Jag har melodier i huvudet som jag har svårt och få den rita på piano rollern i programmet eftersom jag inte kan spela piano kan jag heller inte köpa nån midi keyboard att koppla in din.

Så jag undrar hur fan ska jag lösa det här problemet eller är enda lösningen att sitta och ändra och flytta noterna så att det låter som jag är ute efter?

Håller med föregående, enklaste är nog att skaffa lite basic keyboardskills. Jag kan (nog) garantera att det är snabbare att lära dig plinka bra nog för att ta ut melodierna än att få ditt gehör till den nivån att du kan transkribera din melodier direkt till piano roll snabbt och effektivt!

Sen behöver det inte alls ta lång tid att få keyboardspelandet till en nivå som duger till dina syften.
Citera
2014-04-29, 16:41
Medlem
Citat:

Har du ett vettigt bra gehör kan det gå fort.......men skillnaderna är enorma från individ till individ. En tondöv person kan inte få ned en melodi....du förstår vad jag menar.

Men, du ska ju inte lära dig spela Beethovensonater utan få ned melodislingor.....med intresse och talang går det säkert fort....ett annat tips är att försöka samarbeta med nån som redan kan spela...då utvecklas du säkert fortare.
Citera
2014-04-29, 18:34
Bannlyst
Det finns inga genvägar..till det perfekta ljudet!

Bara köpa en billig midiklaviatur för 400-900 spänn och börja plinka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in