• 1
  • 2
2005-08-15, 19:31
Bannlyst
någon som kan dela med sig???!!!
Citera
2005-08-15, 19:50
Medlem
?

Välj "add game" och katalogen spelet ligger i. Vad är det du har problem med?
Citera
2005-08-15, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Norma Jean Bell
?

Välj "add game" och katalogen spelet ligger i. Vad är det du har problem med?

den hittar inte spelet :S
ska man installera det som vanligt först?
Citera
2005-08-15, 20:59
Medlem
Jag är inte riktigt på det klara med vad du menar... har du packat upp filerna så att du har en .exe-fil? (exempelvis "monkey.exe" för monkey island)
Då ska det väl bara vara att välja add game+katalog.
Det är ett lucasarts-spel du försöker få igång antar jag? Annars får du ladda ner ex. dosbox på dosbox.sourceforge.net/download.php?main=1
Citera
2005-08-15, 22:06
Bannlyst
Citat:
Jag är inte riktigt på det klara med vad du menar... har du packat upp filerna så att du har en .exe-fil? (exempelvis "monkey.exe" för monkey island)
Då ska det väl bara vara att välja add game+katalog.
Det är ett lucasarts-spel du försöker få igång antar jag? Annars får du ladda ner ex. dosbox på dosbox.sourceforge.net/download.php?main=1

hmm. okeej det funkar nu att få igång det och spela i 60sec sen låser sig hela datan? :S
Citera
2005-08-15, 22:10
Medlem
Jaha, och där tog mina begränsade kunskaper i ämnet slut. Provat med dosbox också? Funkar inte det är det inte meningen att du ska få spela de fina gamla liren.
Citera
2005-08-15, 22:18
Bannlyst
Citat:
Jaha, och där tog mina begränsade kunskaper i ämnet slut. Provat med dosbox också? Funkar inte det är det inte meningen att du ska få spela de fina gamla liren.

hur gör man för att få igång spelet där då?
Citera
2005-08-15, 22:41
Medlem
Du laddar hem och startar dosbox.

Först måste du "mounta" (Jag vet inte vad det betyder och jag bryr mig inte)

1. Skriv: mount a d:\spel\gamla (eller vilken sökväg du nu har till mappen där du har lagt spelet/spelen)

Nu har du, om du har skrivit rätt "mountat" (jävla ord) din spelkatalog som bokstaven (driven) "a".

2. Alltså skriver du a:

Nu ska det istället för z:\ stå a:\

3. Nu skriver du cd monkey (eller vad nu katalogen som spelet ligger i heter) så ska det stå a:\monkey

4. Skriv monkey (eller vad nu .exe eller .com-filen heter...)

Bra att veta:
1. Vet du inte vad katalogen/filen heter kan du alltid skriva dir för att få upp en lista på allt. Rullar det förbi för snabbt kan du skriva dir /p
2. Dosbox stödjer precis som gamla fina dos inte filnamn som är längre än 8(?) bokstäver, alltså kommer alla filnamn som är längre än 8 bokstäver se ut ungefär såhär: MONKEY~1

Det här blev en idiotguide av en idiot känner jag. Jag försöker gärna förtydliga om det behövs och om jag kan.
Citera
2005-08-15, 22:47
Bannlyst
Citat:
Du laddar hem och startar dosbox.

Först måste du "mounta" (Jag vet inte vad det betyder och jag bryr mig inte)

1. Skriv: mount a d:\spel\gamla (eller vilken sökväg du nu har till mappen där du har lagt spelet/spelen)

Nu har du, om du har skrivit rätt "mountat" (jävla ord) din spelkatalog som bokstaven (driven) "a".

2. Alltså skriver du a:

Nu ska det istället för z:\ stå a:\

3. Nu skriver du cd monkey (eller vad nu katalogen som spelet ligger i heter) så ska det stå a:\monkey

4. Skriv monkey (eller vad nu .exe eller .com-filen heter...)

Bra att veta:
1. Vet du inte vad katalogen/filen heter kan du alltid skriva dir för att få upp en lista på allt. Rullar det förbi för snabbt kan du skriva dir /p
2. Dosbox stödjer precis som gamla fina dos inte filnamn som är längre än 8(?) bokstäver, alltså kommer alla filnamn som är längre än 8 bokstäver se ut ungefär såhär: ZACMCK~1

Det här blev en idiotguide av en idiot känner jag. Jag försöker gärna förtydliga om det behövs och om jag kan.

hehe, tack tack. ska försöka mig på det nu

usshhh, va svårt det blev
Citera
2005-08-15, 23:07
Medlem
Vad är det som blev svårt?
Citera
2005-08-15, 23:09
Bannlyst
Citat:
Vad är det som blev svårt?
hehe, allt?
Citera
2005-08-15, 23:11
Medlem
Jag kan försöka guida via messenger eller något om du inte får det att funka. Det är allas rätt att spela de klassiska gamla spelen. Död åt Doom 3 och många andra spel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in