Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-28, 09:47
  #1
Medlem
symbicorts avatar
Jag har länge funderat på att köpa en tändkulemotor och nu har jag hittat en förmånlig motor.
Ringde gubben idag men han hade inte tid att prata så jag skall ringa ikväll.
Den är komplett och har stått länge utomhus men avgasröret är övertäckt så inget vatten har regnat in.
Så nu undrar jag vad jag skall titta extra noga på och undersöka.

Det är en Porilainen BMV 10hk alltså tillverkad i Björneborgs mekaniska verkstad i Finland.
Citera
2014-04-28, 12:16
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbicort
Jag har länge funderat på att köpa en tändkulemotor och nu har jag hittat en förmånlig motor.
Ringde gubben idag men han hade inte tid att prata så jag skall ringa ikväll.
Den är komplett och har stått länge utomhus men avgasröret är övertäckt så inget vatten har regnat in.
Så nu undrar jag vad jag skall titta extra noga på och undersöka.

Det är en Porilainen BMV 10hk alltså tillverkad i Björneborgs mekaniska verkstad i Finland.

Tändkulemotorer är enkla i uppbyggnaden. Vad du får kolla är om kolvringen är tät dvs kompression finns. En tändkulemotor är svår att få igång om den inte är tillräckligt tät.

Lagren är i regel av typ glidlager till skillnad från modernare motorer som brukar ha kullager/rullager. Glidlager kräver regelbunden smörjning och har man kört motorn utan smörjning så kan lagren vara dåliga.
Citera
2014-04-28, 12:26
  #3
Medlem
Avva66s avatar
Är det en stationär motor, eller en marinmotor?
Du behöver kylning till motorn om den är stationär, ett sk graderverk.
Men ska du bara starta den och njuta av gången så räcker det förstås
med en tunna vatten.

Förutom kompressionen, kolla så brännaren till kulan fungerar också.
Kolla även insugsventilen.
Citera
2014-04-28, 13:12
  #4
Medlem
Hestapos avatar
Underbart projekt, finns det bild på motorn?

Rostiga vattenkanaler i topplock och cylinder är ett problem. Varje motor är lite egen eftersom de tillverkades i små serier och mycket gjordes för hand så kan du starta upp den och se att det mesta fungerar så vore det en dröm. Du behöver den rätta knycken..

Pythagoras industrimuseum har en klubb för tändkuleintresserade, gamla ritningar och instruktioner, det ligger i Norrtälje.

Målilla är en metropol för entusiaster och håller kurser där man lär sig det mesta.
"9-11 maj, kurs i tändkulemotorteknink på Målilla mekaniska verkstad, teoretisk såväl som praktisk tillverkning av glidlager och kolvringar".

Det finns telefonnummer till bägge föreningarna och de svarar på frågor.
__________________
Senast redigerad av Hestapo 2014-04-28 kl. 13:18.
Citera
2014-04-28, 19:35
  #5
Medlem
symbicorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Tändkulemotorer är enkla i uppbyggnaden. Vad du får kolla är om kolvringen är tät dvs kompression finns. En tändkulemotor är svår att få igång om den inte är tillräckligt tät.

Lagren är i regel av typ glidlager till skillnad från modernare motorer som brukar ha kullager/rullager. Glidlager kräver regelbunden smörjning och har man kört motorn utan smörjning så kan lagren vara dåliga.

Pratade med gubben i telefon ikväll och han sa att motorn var i bruksskick men tanken behöver rengöras.
Så kompression borde ju finnas,men får kolla det närmare på torsdag då jag skall dit.

Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Är det en stationär motor, eller en marinmotor?
Du behöver kylning till motorn om den är stationär, ett sk graderverk.
Men ska du bara starta den och njuta av gången så räcker det förstås
med en tunna vatten.

Förutom kompressionen, kolla så brännaren till kulan fungerar också.
Kolla även insugsventilen.

Det är en stationär alltid körd med sötvatten och orginal vattentunna medföljer.

Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Underbart projekt, finns det bild på motorn?

Rostiga vattenkanaler i topplock och cylinder är ett problem. Varje motor är lite egen eftersom de tillverkades i små serier och mycket gjordes för hand så kan du starta upp den och se att det mesta fungerar så vore det en dröm. Du behöver den rätta knycken..

Pythagoras industrimuseum har en klubb för tändkuleintresserade, gamla ritningar och instruktioner, det ligger i Norrtälje.

Målilla är en metropol för entusiaster och håller kurser där man lär sig det mesta.
"9-11 maj, kurs i tändkulemotorteknink på Målilla mekaniska verkstad, teoretisk såväl som praktisk tillverkning av glidlager och kolvringar".

Det finns telefonnummer till bägge föreningarna och de svarar på frågor.

Känner en äldre man som har renoverat många olika kultändare och har bor bara en kilometer från mig,så han får hjälpa mig att kontrolera allt och få igång den.
Så det blir nog att rengöra tanken och bränslerören,även ta av topplocket och rengöra alla vattenkanaler.
Men den skall inte målas för jag gillar när gamla motorer har den gamla patinan.

Tack för alla svar,bild kommer imorgon.
Citera
2014-04-28, 20:33
  #6
Medlem
Är det en toppspridarmotor eller en med äldre typ av spridare?
På Säffle brukar inprutningspumpens plunge vara sliten så man får göra en ny men vet inte hur en finsk motor ser ut.
Citera
2014-04-29, 03:22
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Men ska du bara starta den och njuta av gången så räcker det förstås
med en tunna vatten.
Ska motorn köras längre stunder kan man låta vattnet "regna" ned i tunnan så avdunstningen ökar.

Citat:
Ursprungligen postat av symbicort
Jag har länge funderat på att köpa en tändkulemotor och nu har jag hittat en förmånlig motor...
Dokumentera, fotografera, filma och lägg ut på youtube annars blir du våldgästad
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-04-29 kl. 03:25.
Citera
2014-04-29, 07:56
  #8
Medlem
symbicorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Är det en toppspridarmotor eller en med äldre typ av spridare?
På Säffle brukar inprutningspumpens plunge vara sliten så man får göra en ny men vet inte hur en finsk motor ser ut.

Tror inte det är topp spridar,det är nog den äldre varianten men är inte helt säker,laddar upp bild senare idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ska motorn köras längre stunder kan man låta vattnet "regna" ned i tunnan så avdunstningen ökar.

Dokumentera, fotografera, filma och lägg ut på youtube annars blir du våldgästad

Vissa har ju så att vattnet rinner ner längs ett nät i tunnan har även sett folk som haft rep som vattnet runnit ner på.
Det blir nog att ta bild på allt som görs med motorn och såklart första starten.
Citera
2014-04-29, 12:30
  #9
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ska motorn köras längre stunder kan man låta vattnet "regna" ned i tunnan så avdunstningen ökar.
Det är väl det som kallas graderverk till dessa motorer.
Men en tunna med vatten går bra det med om man inte belastar motorn och inte kör hela dagen.
Citera
2014-04-29, 14:33
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det är väl det som kallas graderverk till dessa motorer.
Evaporative cooling är den engelska termen.

Citat:
Ursprungligen postat av symbicort
Vissa har ju så att vattnet rinner ner längs ett nät i tunnan har även sett folk som haft rep som vattnet runnit ner på.
Finns många varianter på det, metallkedjor såg jag i en film på youtube.
Citera
2014-04-29, 19:19
  #11
Medlem
symbicorts avatar
Här kommer en bild på motorn,det står den är från 2008 men gubben påstår kameran är felinställd.
Men det får jag se när jag kollar på motorn.

http://postimg.org/image/5jeyo98yj/
Citera
2014-04-29, 21:03
  #12
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbicort
Här kommer en bild på motorn,det står den är från 2008 men gubben påstår kameran är felinställd.
Men det får jag se när jag kollar på motorn.

http://postimg.org/image/5jeyo98yj/
Jag är lite avundsjuk måste jag säga, men jag har ingen plats för ett dylika tillfredsställande
redskap.

Men kolla så du får med en komplett brännare, alternativt att du använder en gasolbrännare.
Lubrikatorn måste fungera också, det är troligtvis den som syns på bilden. (Den som smörjer motorn)

Motorn verkar ju för övrigt komplett, med kyltunna och ljuddämpare.
Och remskiva för balatarem.

Jag har en manual till en FRAM råoljemotor jag kan scanna in och posta senare, om det blir affär.
En råoljemotor är samma sak, bara att den drivs med råolja.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback