Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-04-29, 03:59
  #25
Medlem
kattapan2s avatar
väldigt vanligt att klippa långhåriga katter sådär till sommaren, eller katter med päls som tovar sig lätt. dom flesta tycker att det är nice när det blir lite svalare. min katt gillar inte själva klippningen, men resultatet.

det är dock inte så vanligt att man klipper svansen sådär, men jag hade nog själv kunnat göra det bara för att det ser så jävla fult ut. och roligt.
Citera
2014-04-29, 04:48
  #26
Medlem
trasens avatar
Var rätt grym katt, dock tror jag inte det är speciellt bra. Den lär frysa ihjäl på vintern om det är en ute katt.
Citera
2014-04-29, 05:04
  #27
Medlem
Jag tror nog inte katten i sej lider av det. Men ska den gå ut så lär den frysa.
Citera
2014-04-29, 08:32
  #28
Medlem
Raptorexs avatar
Hade varit bra då man ser fästingar lättare kanske, mitt katt är en riktig fluffboll så det är svårt att upptäcka dom! och fästingmedlet fungerar ju inte alltid.


Folk klipper ju både katter och hundar i utställningssyfte utan att det gör någon skada.
Visst, det kan gå till överdrift men så länge man har förnuftet kvar och verkligen ser till att djuret inte lider av det på något sätt så tycker jag att det är okej.

Har läst att det finns risk för att man rakar av kattens bröstvårtor och att det är ganska enkelt att klippa hål i huden om man inte vet vad man gör så var försiktiga om ni gör det själva!
Citera
2014-04-29, 12:36
  #29
Avstängd
flashbackups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raptorex
Hade varit bra då man ser fästingar lättare kanske, mitt katt är en riktig fluffboll så det är svårt att upptäcka dom! och fästingmedlet fungerar ju inte alltid.


Folk klipper ju både katter och hundar i utställningssyfte utan att det gör någon skada.
Visst, det kan gå till överdrift men så länge man har förnuftet kvar och verkligen ser till att djuret inte lider av det på något sätt så tycker jag att det är okej.

Har läst att det finns risk för att man rakar av kattens bröstvårtor och att det är ganska enkelt att klippa hål i huden om man inte vet vad man gör så var försiktiga om ni gör det själva!

hade helt glömt bort bröstvårtorna.. t.om hanar har ju det!

aja får se om ja gör det! min katt är ju mer pandafärgad om man säger så!
Citera
2018-05-10, 08:22
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackup
såg denna bilden på FB https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.n...85203676_n.jpg

och undrade om det är rätt eller fel?

med rätt menar jag om det har någon påverkan på katten?

Långhåriga katter behover rakas ner ibland, (ganska ofta), for att de blir toviga. Det ar jatteviktigt att gora det och katterna blir glada efteråt. Det vaxer ut på 3-4 månader. Bast ar att gå till en kattfrisor som inte sover ner djuret, vilket veterinarer alltid gor nar de ska raka bort tovor. I alla fall så lider katterna absolut inte av det, tvartom.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback