Citat:
Ursprungligen postat av
Ballesteros
Fast det har du väl byggt ihop ändå? Kostnaden för att bygga ihop det själv är ju liten och risken att någon anmäler det svartbygget till kommunen lär ju vara väldigt liten. Jag hade gjort det iaf. Bygger man ihop det på ett sätt så att det inte är så jobbigt att riva igen så slipper man ju vite också.
Nja, det där med risken att någon anmäler är större än vad man tror. Det finns människor med extremt lite att göra om dagarna vars mål enbart verkar vara att förstöra för andra människor. Har haft erfarenhet av det själv. Bodde i något radhusliknande område rätt temporärt tidigare i mitt liv, med familjen.
Från ytterväggen av huset gick ett tak som täckte en uteplats, något som vi inte hade byggt själva. Dörr och allting fanns ut till uteplatsen, men från dörren ner till marken var det rejäl nivåskillnad så vi byggde till en altan så nivåskillnaden försvann. Hade inte en aning om att man behövde ha bygglov för detta, förstår inte varför heller. Om jag inte missminner mig helt så behövde vi ha bygglov för att vi byggde altanen i samma höjd som huset och då klassades det som en utbyggnad eller något sånt skit.
När huset ett tag senare hamnade på hemnet så hade grannen fått syn på trallen. Det ringde han och anmälde direkt. Det händer oftare än vad man kan tro. Får man avslag på en utbyggnad och bygger ändå så är risken ännu större att någon kollar upp om man byggt ändå.