2014-04-27, 19:36
Medlem
Hej!

Vi bor i ett hus på ca 80 kvm (villa). Ca 4 meter från vår yttervägg står ett likadant hus som snart blir till salu. Om vi skulle köpa det huset och bygga till båda med ca 10 kvm så skulle vi ha ett stort hus på 170 kvm. 10 kvm kommer man ju snart att kunna bygga ut utan bygglov. Om vi gjorde det, skulle kommunen ha synpunkter på att husen satt ihop tror ni? Vi behöver ju inte slå ihop det till en fastighet formellt.

Galet? Möjligt? Vad tror ni?
Citera
2014-04-27, 21:29
Medlem
PjotrKropotkins avatar
Jag har själv byggt samman två hus på 49 resp 40 m2. Gjorde tabben att inte riva luftspaltväggen varför vi har två värmeläckage i skarvarna. Syns tydligt vid frost att det är tinat ovan skarvarna på taket. Annars blev det väldigt bra. Många tycket vårt hus har själ då det inte är en modern "låda" utan ett spännande hus med olika golvnivå. Stå på och bygg ihop, du ångarar dig inte.
Citera
2014-04-27, 21:45
Medlem
Spackelackans avatar
Dom kan ha synpunkter på ihopbyggen. Jag t.ex ville bygga ihop mitt garage med min fjällstuga och blev vägrad bygglov. Väldigt löjligt då glipan mellan byggnaderna är mindre än en halvmeter.

En sak som du kan göra om dom trilskas är att bygga ihop husen med en inglasad och lämpligtvis vinterbonad balkong.
Citera
2014-04-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Dom kan ha synpunkter på ihopbyggen. Jag t.ex ville bygga ihop mitt garage med min fjällstuga och blev vägrad bygglov. Väldigt löjligt då glipan mellan byggnaderna är mindre än en halvmeter.

Fast det har du väl byggt ihop ändå? Kostnaden för att bygga ihop det själv är ju liten och risken att någon anmäler det svartbygget till kommunen lär ju vara väldigt liten. Jag hade gjort det iaf. Bygger man ihop det på ett sätt så att det inte är så jobbigt att riva igen så slipper man ju vite också.
Citera
2014-04-27, 22:50
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Fast det har du väl byggt ihop ändå? Kostnaden för att bygga ihop det själv är ju liten och risken att någon anmäler det svartbygget till kommunen lär ju vara väldigt liten. Jag hade gjort det iaf. Bygger man ihop det på ett sätt så att det inte är så jobbigt att riva igen så slipper man ju vite också.

Nja, det där med risken att någon anmäler är större än vad man tror. Det finns människor med extremt lite att göra om dagarna vars mål enbart verkar vara att förstöra för andra människor. Har haft erfarenhet av det själv. Bodde i något radhusliknande område rätt temporärt tidigare i mitt liv, med familjen.

Från ytterväggen av huset gick ett tak som täckte en uteplats, något som vi inte hade byggt själva. Dörr och allting fanns ut till uteplatsen, men från dörren ner till marken var det rejäl nivåskillnad så vi byggde till en altan så nivåskillnaden försvann. Hade inte en aning om att man behövde ha bygglov för detta, förstår inte varför heller. Om jag inte missminner mig helt så behövde vi ha bygglov för att vi byggde altanen i samma höjd som huset och då klassades det som en utbyggnad eller något sånt skit.

När huset ett tag senare hamnade på hemnet så hade grannen fått syn på trallen. Det ringde han och anmälde direkt. Det händer oftare än vad man kan tro. Får man avslag på en utbyggnad och bygger ändå så är risken ännu större att någon kollar upp om man byggt ändå.
Citera
2014-04-28, 02:47
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Nix. Hade planer på att dra en rövare dock, men så sålde jag stugan till förmån för ett litet finare hus i samma område. Byggnadsnämnden i Härjedalen är tydligen inte att leka med fick jag senare höra, så det var ju lika så bra att jag inte gjorde slag i saken. Man får tydligen inte ens måla om huset i en annan färg än dem få färger som politikerna däruppe beslutat vara acceptabla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in